پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

بیانات ریاست سازمان حج و زیارت در جمع مدیران سازمان

بیانات ریاست سازمان حج و زیارت در جمع مدیران سازمان

گردهمایی مشترک مدیران دفاتر حج و زیارت استانها و مدیران ستادی سازمان حج و زیارت صبح چهارشنبه در سازمان مرکزی برگزار شد.

حجه الاسلام والمسلمین دکتر موسوی رئیس سازمان حج و زیارت با تبریک ایام ماه مبارک ربیع الاول در خصوص جایگاه والای رسول گرامی اسلام (ص) گفت:

1- عبودیت رسول‌اکرم(ص) خیلی بالاست. بعضی از مردم عبدالرزاق،عبدالباسط، عبدالقابض، عبدالکریم و عبدالجلیل هستند اما پیامبر اسلام «عبده» است.آن حضرت منتسب به عالیترین اسم از اسمای صفات خدای سبحان است یعنی «هو» که همان هویت مطلقه است.

قرآن کریم وقتی می‌خواهد تعبیر«عبد» را نسبت به سایر انبیاء بکار ببردهمراه با ذکر نام آنها بکار می‌برد. مثلاً می‌فرماید: «واذکر عبادنا ابراهیم واسحاق و یعقوب اولی الایدی و الابصار»(ص 45) «واذکر عبدنا داود» (ص 17) «واذکرعبدنا ایوب» (ص 41) ولی پیامبر(ص) را بدون نام یاد می‌کند، می‌فرماید:"عبده"،

تبارک الذی نزل الفرقان علی عبده لیأتون للعالمین نذیرا (فرقان 1)

سبحان الذی اسری بعبده لیلاً (اسراء 6)  

الحمدلله الذی انزل علی عبده الکتاب(کهف)

2- قصور عربی مبین در بیان مقامات پیامبر(ص)

مبین یعنی یبین الالسن و لابتینه الألسن

زبان عربی بااینکه بر خلاف سایر زبان‌ها مبین است، مع‌الوصف نمی‌تواند معانی بلند را که درمعراج شفاهاً و بدون واسطه به رسول اکرم گفته شد آشکار سازد.

«فأوحی الی عبده ما اوحی»

3-اولین است پیامبر(ص)، خداوند سبحان به پیامبرش(ص) می‌گوید: بگو من اولین مسلمانم.

«لا شریک له وبذلک امرت و انا اول المسلمین» (انعام 163)

فرموده‌است: انا ابن الذبیحین. فرزند اسماعیل فرزند ابراهیم با اینکه ابراهیم پدر اسماعیل است و رسول‌الله فرزند اسماعیل و اسماعیل فرزند ابراهیم، اما خدا به ابراهیم نگفت بگومن اولین مسلمانم.

 نوح شیخ‌الانبیاء ، آدم ابوالبشر ، هیچ کدام اینجمله را نفرمودند. تنها کسی که قرآن از او به عنوان اول‌المسلمین یاد می‌کند، رسول‌الله(ص)است. معلوم می‌شود این اولویت زمانی و تاریخی نیست بلکه رتبه وجودی است.

4-جز وحی نمی‌گوید

کلام و سکوتش مظهر کلام و سکوت خداست هرچه می‌گوید وحی است.

ما ینطق عن الهوی ،ان هو الا وحی یوحی(نجم 43)

5-رسول الله(ص) می‌فرماید: اجود الاجودین الله رب العالمین و انا اجود ولد آدم

6-تجلیل درخطاب

خداوند انبیاءگذشته را با نام مخصوص آنها خطاب می‌کند اما نام مبارک پیغمبر(ص) «یا محمد» راهرگز نمی‌برد.

یا آدم اسکن انت و زوجک الجنه (بقره 35)

یا نوح انه لیس من اهلک (هود 46)

یا موسی اقبلو لا تخف (قصص 31)

و اذقال الله یا عیسی بن مریم (مائده 116)

یا داوود اناجعلناک خلیفه (ص 26)

ولی درباره رسول‌الله(ص) می‌فرماید:

یا ایهاالنبی- یا ایها الرسول- و اگر احیاناً خطاب «یا ایها المزمل» و «یا ایهاالمدثر» ناظر به نکته لطیف تاریخی است و علاوه بر آن خداوند خطاب جلالت‌آمیز خودرا به بندگان می‌آموزد.

7-«لا تجعلوادعاء الرسول بینکم کدعاء بعضکم بعضاً» نحوه صدا‌زدن رسول‌الله را به مردم می‌آموزد.

مشاور رئیس‌جمهورگفت: شما مدیران همگی خدمتگزاران زائرین چنین فرد عظیمی هستید. مطمئن باشید وجودمقدسش تمامی خدمات ما را می بیند. همه سختی‌هایی که متحمل می‌شوید را می‌بیند، پس به خاطر او سختی‌ها را تحمل کنید. اگر انسان قدر این نعمت خدمتگزاری را نداند و  حق معصومین(ع) را درست بجا نیاورد، خداوند متعال این نعمت را از او می‌گیرد. رضایت خدارا باید بر لبخند برخی ترجیح دهید.

 

ابلاغیه دفترمقام معظم رهبری و مصوبات شواریعالی حج فصل‌الخطاب است، نه کمتر و نه بیشتر

دکتر موسوی بااشاره به ضرورت اجرای درست قوانین توسط مسئولین خاطر نشان کرد: طبق فرمایش رسول گرامی اسلام(ص) اگر کسی قانون را درست اجرا کند، ثوابش از 60 سال عبادت بهتر است.اگر قانونی وضع شد، باید اجرا شود و اگر کسی وساطت کند که قانونیکه شرع ماست اجرا نشود،خدا عذابش می‌کند.

دکتر موسوی خطاب به مدیران سازمان حج و زیارت گفت: در مسئولیت‌ها تعارف را کنار بگذارید وباید قانون را ملاک عمل قرار دهید. نکند برای رضایت فردی دست به هر کاری بزنید وخدا را فراموش کنید. همواره رضایت خدا و در دستور کار قرار دهید.

دکتر موسوی گفت: ابلاغیه دفتر مقام‌معظم رهبری فصل‌الخطاب است. اگر چهارده بند است موظفید چهارده بند را اهتمام به اجرای آن داشته باشید ، همانگونه نباید توقع داشته باشند چهارده بند ، بیست بند باشد.

قوانین ومقررات و هر آنچه که مقام معظم رهبری و شورایعالی حج ابلاغ کرده‌است،کاملاً واضح ومعلوم است و سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری باید خود را مکلف بدانند که عین آنرا عمل کنند و این فصل‌الخطاب ماست. اگر ابلاغ شد که نظارت کلان بر عهده بعثه مقام معظم رهبری و بازرسی بر عهده سازمان باشد، همین ملاک عمل قرار گیرد. اگرشورایعالی حج در سال 89 ابلاغ کرد سهمیه فقط باید به افرادی تعلق گیرد که ازنخبگان، مخترعین، دانشجویان و مدال آوران باشد یا کسانی که کارهای ویژه‌ای انجام داده‌اند، نباید این حق مردمی که در صف هستند را به سهمیه‌ها می‌دادند ومردم فراموش شوند. نباید دیگران را به مردمی که در نوبت اعزام هستند ترجیح داد ، مردم ولی نعمتان ما هستند . بله این هم مثل هدفمندی یارانه‌ها تبعات دارد و من سیبل شدم و اجرا کردم. البته دعای مردم و خدا کمک می کند .

دکتر موسوی ادامه داد: موارد مستحدثه‌ای که در حج پیش میآید چه کسی باید پاسخگو باشد؟ اگراختیار را به کمیته‌ای داده‌اند، همان کمیته هم پاسخگو خواهد بود. پس هرکس وظیفه‌ای که بر عهده‌اش هست را انجام دهد، نه کمتر و نه بیشتر.

به دنبال حل مشکل باشیم، نه اینکه مدام اشکال‌تراشی کنیم

ما اینجا دورهم آمدیم تا نقاط ضعف را پیدا و رفع کنیم. اگر کسی یک ذره توان داشته باشد و بتواندتسهیل برای عتبات ایجاد کند تا مردم راحت بتوانند به زیارت امام حسین (ع) بروند وبتواند مشکلات را حل کند و نکند، از انسانیت به دور است. ما وظیفه داریم خدمتگزارمردم باشیم و شانی غیر از این نداریم.

 اگر ارز گران شده و قیمت سفرهای خارجی که هزینه‌ها به دلار است بالاتر رفته این یک واقعیتی است که وجود دارد. اگر می‌خواهیم مشکل راحل کنیم کمک کنیم که حل شود. با گفتن به مردم و مردم را تحریک کردن که حل نمی‌شود باید مدیریت کرد. تا کنون قیمت عتبات را کم کردند و در تلاشیم اگر بشود از این هم کمتر کنیم.

یک بازنگری دربخشنامه‌ها هم با نگاه زائر‌محور باید داشته‌باشیم. حتی پیشنهاد کردیم افرادی که بالای 80 سال هستند و فیش دارند را بدون نوبت به حج بفرستیم، گفتند خلاف شرع است.گفتیم چشم . بدانیم اگر با نگاهی نو برای خدمت به زائر قدم برداریم، اینها برای زندگیمان برکت می‌شود.

ارزش پول عمره مردم که نزد بانک است، باید به مردم داده‌شود

متأسفانه دردوره قبل، گذشته از اینکه ثبت‌نام عمره با تعداد زیاد انجام شد و مردم سالها بایددر نوبت اعزام باشند، اما بانک باید به گونه‌ای عمل کند که به زائرین تسهیلات بدهد. بانک ملی به وعده هایش باید عمل کند . در خصوص حقوق مردم با کسی تعارف نداریم و این را حضوراً عرض کردم . از ریاست محترم جمهور بخاطر حمایت بی دریغشان دراین خصوص و اهتمام به رسیدگی به حقوق مردم تشکر می کنم.

هزینه‌ها را باید کم کنیم

دکتر موسوی گفت: اگر می‌توان ستاد اجرایی در عراق یا در عربستان را با 10 نفر اداره کرد، چرا20نفر بفرستیم و از بیت‌المال هزینه کنیم. برای سال آینده برنامه‌ریزی کردیم. یعنی با اعزام نیروی کمتر اما بازدهی بیشتر هزینه ها را کاهش دهیم. مأموریت‌ها باید کم شود تا هزینه‌ها هم در مجموع برای زائرین کمتر شود. باید اهتمام داشته باشید تانیروهای اعزامی را کم کنید. نباید افرادی برای چندین بار به حج یا عمره بروند ومردم در صف باشند.

ما باید درعتبات هم رقابت ایجاد کنیم تا قیمت‌ها تعدیل شود. نباید آزادبران با دلار آزادبتوانند از شرکت شمسا زائر را ارزانتر به کربلا ببرند. شرکت شمسا باید هزینه ها رابرای زائرین کمتر کند. اگر متوکل جلوی زیارت امام حسین(ع) را می‌گرفت و دست قطع می‌کرد،ما نباید جلوی مردم را بگیریم. باید راه را ساده‌تر کنیم. مانند ویزای اربعین تامردم بتوانند راحت بروند البته باید بعد امنیتی، تغذیه، اسکان و حمل و نقل را حل کنیم.

تعامل با مردم را درست کنیم. البته تعامل با مردم بستگی دارد به نوع نگاه ما به مسئولیت است. اگرمسئولیت را امتیاز و بدانید. دوره مسئولیت تبدیل به فرصت خواهد شد برای ارضای امیال شخصی.

اما اگر دوره مسئولیت، مسئولیتی در برابر خداوند برای اقامه عدل و احقاق حقوق عامه و خدمت به خلق خدا و یاری مظلومان باشد، آنگاه آنچه اهمیت دارد تنها «مصالح مردم» است و خود شأنی جز خدمت و خدمتگزاری ندارد. هدف نهایی جلب رضایت پروردگار است. اگر کسی رابطه خودرا با خدا درست کرد، خداوند رابطه او را با مردم درست می‌کند.

بدانیم «الناس عیال الله» مردم عیال خداوندند. لبخند و رضایت مردم بر رضایت سیاستمداران ترجیح داده‌شود رعایت قانون اصل باشد رضایت خدا اصل باشد.

 در ادامه این جلسه مدیران استان‌ها مسائل مربوط به سازمان و حوزه فعالیتی خود را به بحث و بررسی گذاشتند. اهم مطالب مطرح شده عبارت بودند از:

ارتقاء بهره‌وری بانک‌ها برای زائرین، دادن بند "ب" به دفاتر زیارتی برای راه‌اندازی سفرهای زیارتی داخلی، سفرهای چهار‌روزه عتبات و سفر دریایی عمره، دوره‌های آموزشی مدیران سازمان، برنامه‌ریزی برای اولویت‌های عمره، تبدیل وضعیت نیروهای سازمانی به پیمانی، کوچک‌سازی بدنه سازمان، ایجاد شعبه ارزی در مراکز استان‌ها، نقل و انتقال فیش‌های عمره، ایجاد تسهیلات بیشتر برای زائرین عتبات استان‌های کشور

روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

میری
میری پنجشنبه, 05 بهمن,1391 18:27
سلام
خدا انشاالله حفظت کنه احسنت به این میگن مدیریت اسلامی
ولی حاج آقا اینی که شما میگین در استان ها ساری وجاری نیست و باید نظارت بیشتری بر مدیران استانی صورت گیرد تا اینکه خدایی نکرده مدیران خود کامه نشوند.......
هاشمی
هاشمی یکشنبه, 08 بهمن,1391 09:35
باسلام و عرض خسته نباشید
هرکاربزرگی مستلزم پرداخت هزینه است و درسازمان رضایت خداوند بایدارجح باشدبرخواست دیگران /درخصوص اعزام زایرین بالای 80 سال و غیره هم حتی عمره درحالت عادی بهتر است براساس ظرفیت پذیرش و اعزام درهرسال سپرده گزاری - قرعه کشی و ثبت نام انجام شود تامسایل شرعی آن هم برطرف شود و کسی مدیون خلق نگردد و رضایت خداراهم کسب نماید .