پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در جلسه ساماندهی زائران اربعین در شلمچه مطرح شد:

برنامه ریزی برای کاهش زمان توقف زائران اربعین در مرزها

برنامه ریزی برای کاهش زمان توقف زائران اربعین در مرزها

جلسه ساماندهی زائران اربعین در مرز شلمچه پیش از ظهر دیروز(یکشنبه) با حضور مسئولان سازمان حج و زیارت و جمعی مسئولان و نمایندگان دستگاه های همکار در امر اعزام زائران عتبات و با حضور امام جمعه محترم خرمشهر و فرماندار این شهر در شلمچه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت به خوزستان، ناصر خدرنژاد معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت که این هفته بمنظور بررسی روند آماده سازی مرزهای جنوب کشور برای خدمات دهی به زائران اربعین به خوزستان سفر کرده بود، در این جلسه گفت: در جلسه روز گذشته که در فرمانداری خرمشهر برگزار شد، مسائل مرتبط را بررسی کردیم لازم است در این جلسات کمبود های موجود را احصا کنیم و هریک از دستگاه های در خصوص برطرف کردن کاستی و مشکلات حوزه مرتبط اقدام لازم را انجام دهند.

وی افزود:همه دستگاه ها باید تلاش کنند تا زمان توقف زائران در مرزها به حداقل ممکن کاهش یابد.

معاون سازمان حج و زیارت ادامه داد: زائرانی اربعین که به مرزهای شلمچه و چزابه می آیند یا در قالب کاروان های سازمان حج و زیارت ثبت نام شده اند و یا در قالب طرح ساماندهی زائران اربعین ثبت نام کرده اند که این گروه از زائران در صورت نیاز به اقامت کوتاه مدت در اردوگاه شهید باکری اسکان خرمشهر داده خواهند شد و با برنامه ریزی های صورت گرفته به مرز عزیمت می نمایند اما گروه دیگری از زائران به مرز می آیند یا ویزا ندارند و یا خارج از سیستم سازمان حج و زیارت و طرح ساماندهی ویزا دریافت کرده اند که لازم است برای آنان نیز برنامه ریزی صورت گیرد.

مهندس خدرنژاد تأکید کرد: برای جلوگیری از بروز ازدحام در مرزها باید بگونه ای برنامه ریزی شود تا ورودی و خروجی زائران در مرزها با یکدیگر متناسب باشد.

سردار رضاییان نماینده ناجا در ستاد اربعین شلمچه نیز در این جلسه از آمادگی ناجا برای خدمات به زائران اربعین خبر داد و گفت: فرماندهی ناجا بدنبال تسریع در امور زائران و کاهش معطلی آنان در مرزها با رعایت قوانین و مقررات حاکم در کشور است.

آقای حیاتی فرماندار خرمشهر نیز که در این جلسه حضور داشت، گفت: استاندار محترم خوزستان دستورات ویژه ای در خصوص ساماندهی زائران اربعین صادر کرده اند و فعالیت ستاد اربعین در خرمشهر از 40 روز گذشته کلید خورده است.

وی افزود : ما در نشست های خود مشکلات سال گذشته را بررسی نموده و درصدد رفع و جلوگیری از تکرار آن تلاش می کنیم ، همچنین نقاط قوت را شناسایی کرده و در صدد تقویت آن گام  برخواهیم داشت.

فرماندار خرمشهر ادامه داد: برای تأمین رفاه زائران اربعین کریدر جدیدی طراحی شده و محل عبور زائران و مسافران تجاری از هم جدا شده است و همچنین محل ورود و خروج ایرانی ها و عراقی ها تفکیک شده است.

وی اضافه کرد: با تصمیم استانداری خوزستان و دیگر مسئولین استان، آقای حویزاوی مدیر حج و زیارت استان خوزستان به عنوان مسئول اطلاع رسانی ستاد اربعین در شلمچه انتخاب شده اند.

وی در سخنانش افزایش گیت های گذرنامه برای تسریع درعبور زائران از مرزها را خواستار شد.

آقای مختص آبادی کنسول ایران در بصره نیز که در این جلسه حضور داشت، بیان کرد: زائرانی که به مرز می آیند، میخواهند که هرچه زودتر به عراق عزیمت نمایند و لازم است ما گیت های گذرنامه  را  برای تسریع در امور زائران افزایش دهیم .

محمود شرافتی مدیرکل بازرسی سازمان حج و زیارت نیز در این جلسه در خصوص مشکل گیت های گذرنامه گفت: باید در خصوص مشکلاتی که ناشی از قطع برق می باشد که فعایت گیت ها را متوقف می کند، چاره اندیشی شود.

وی ادامه داد : بعد از اربعین موکب هایی که برای خدمات دهی به زائران از سوی طرف عراقی برپا می شود، بسرعت جمع آوری می شود و ما باید برای 500 تا 600 هزار زائری که در عراق پس از اربعین حضور دارند، برنامه ریزی لازم را داشته باشیم.

آقای محمودی رئیس گمرک شلمچه نیز در این جلسه اقدامات صورت گرفته در حوزه مرتبط را توضیح داد.

آقای خالدی نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در این جلسه حضور داشت در خصوص مسائل بهداشتی زائران در مرزها گفت: معطلی زائران در مرزها خطر بروز مشکلات بهداشتی و شیوع بیماری های گوارشی در میان زائران را در پی خواهد داشت که با برنامه ریزی های صورت گرفته در خصوص کاهش معطلی زائران امیدواریم شاهد اینگونه مشکلات نباشیم.

وی در سخنانش گزارش از میزان آمادگی وزارت بهداشت در تأمین آمبولانس و دارو برای زائران اربعین ارائه داد.

نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت نیز دراین جلسه از استقرار آمبولانس ها در کنار مواکب ، استقرار نیروهای امدادگر و بهره گیری از بالگردهای هلال احمر برای تردد در نقاط مرزی و خدمات رسانی به زائران خبر داد.

آقای دهقان معاون استانداری خوزستان نیز در این دیدار گفت: ما باید همه تلاش خودمان را داشته باشیم تا زائران هرچه زودتر از مرزها عبور کنند و همه دستگاه ها باید با تمام توان در این حوزه وارد شوند.

وی از اهتمام نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه اهواز و همچنین استاندار خوزستان در پیگیری مسائل زائران اربعین خبر داد و گفت: باید مشکلات سال گذشته را بررسی نموده و چاره اندیشی کنیم تا این مشکلات امسال تکرار نشود.

وی ادامه داد : از خدمات و توانمندی های ارتش و بسیج در استان نیز می توان برای خدمات به زائران بهره مند شد.

مهندس دهقان اظهار داشت: در حین عملیات مشکلات را شناسایی کنیم تا برای اربعین سال بعد برای آن ها چاره اندیشی و برنامه ریزی شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدی نماینده بعثه مقام معظم رهبری نیز که در این جلسه حضور داشت، گزارش از برنامه های فرهنگی بعثه برای زائران اربعین امسال ارائه داد و به تهیه بروشور و بنر و پوستر در این خصوص اشاره کرد.

وی ادامه داد: به افرادی آموزش داده شده تا روایتگری کنند و همچنین دستگاه های بلوتوث تهیه شده تا نرم افزار های طراحی شده در این خصوص به تلفن های همراه زائران انتقال داده شود.

وی ادامه داد: در خصوص اقامه نماز و توسعه فرهنگ نماز برنامه ریزی هایی صورت گرفته و با دستگاه های مختف از جمله صداوسیما، شهرداری و سازمان اوقاف و سازمان تبلیغات اسلامی هماهنگی هایی صورت گرفته است.

آقای مصطفی ذباح جانشین سپاه در ستاد دائمی اربعین نیز که در این جلسه حضور داشت از آمادگی سپاه و بسیج در ارائه خدمات به زائران اربعین خبر داد و گفت: امکانات راهیان نور در مرزها در اختیار زائران اربعین قرار می گیرد.

وی ادامه داد: 3 هزار تخت موجود در اردوگاه های ستاد راهیان نور در استان خوزستان در اختیار زائران اربعین حسینی(ع) قرار خواهد گرفت.

محسن نظافتی مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت نیز در این دیدار گفت: ثبت نام از زائران اربعین در قالب طرح ساماندهی در حال انجام است و زائرانی که در طرح ثبت نام می کنند دو دسته اند، کسانی که ویزا دارند و فقط می خواهند درقالب این طرح ساماندهی شوند و گروه دیگر که ویزا ندارند و ویزا برای آنان اخذ می شود و ساماندهی می شوند.

وی به سفر اخیر مسئولان سازمان حج و زیارت به عراق اشاره کرد و گفت: در دیدار با مسئولان عراق مشکلات و مسائل زائران مطرح شده است.

وی ادامه داد: امسال برای اولین بار 6 موکب در مسیر زائران پیاده اربعین از نجف تا کربلا برپا خواهد شد.

حجت‌الاسلام سید نبی موسوی امام جمعه محترم خرمشهر نیز در این جلسه گفت: اغلب مشکلات در مرزها مربوط به ایستایی زائران در مرزها است که باید در این خصوص تلاش لازم را داشته باشیم.

امام جمعه خرمشهر تأکید کرد: فعالیت های فرهنگی برای زائران اربعین به تهیه بروشور و بنر محدود نشود و از فرصت پیش آمده در توسعه فرهنگ نماز در زائران حداکثر استفاده صورت گیرد.

وی ادامه داد: در خصوص تعطیلی و کُندی سیستم های گذرنامه، لازم است مخابرات نیز وارد کار شود.

وی بر روان سازی تردد زائران در مرز شلمچه و ارتقای خدمات به آنان تأکید کرد.

آقای حویزاوی مدیر حج و زیارت خوزستان نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در خصوص ساماندهی زائران با عتبات ارائه کرد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.