پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

فرصت 10 روزه زائران برای بازگشت به کشور / برای بازگشت مشکلی نداریم / رایزنی برای انتقال هزار دستگاه اتوبوس به عراق

فرصت 10 روزه زائران برای بازگشت به کشور / برای بازگشت مشکلی نداریم / رایزنی برای انتقال هزار دستگاه اتوبوس به عراق

"سعید اوحدی" رئیس سازمان حج و زیارت و "محمدرضا مروارید" استاندار ایلام در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی تمهیدات زائران ایرانی در مرز مهران برای اربعین حسینی حضور داشتند.

 به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت و محمدرضا مروارید استاندار ایلام که (5 شنبه 20 آذر ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی تمهیدات زائران ایرانی در مرز مهران برای اربعین حسینی حضور داشتند.
 
مروارید در پاسخ به سوالی مبنی بر این که حال و هوای مرز ایلام چگونه است گفت: این روزها مرز در مهران یک حال و هوای حسینی برقرار است، اعم از زائر و خادمان این ها که در این شهر هستند،شهر چهره نورانی پیدا کرده است.



*برای بازگشت زوار نیز تدابیری در نظر گرفته ایم

وی افزود: از نظر رفت و آمد هم ما می توانیم بگوییم که خروج زائران تقریباً به پایان رسیده و امروز هم ما تعدادی زائر داشتیم که بعدازظهر وارد استان شدند که جمع زائران ورودی به 20 هزار نفر می رسد،این در حالی است که برای بازگشت زوار نیز تدابیری در نظر گرفته ایم.
 
استاندار ایلام در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا نقطه صفر مرزی هنوز مملو از جمعیت است تصریح کرد: امروز با توجه به توصیه هایی که شد که زائران دیگر امکانش نیست که بیش از این به عراق بروند چرا که احتمالاً به مراسم نمی رسند لذا امروز جمعیت کمتر شد، صبح جمعیت وجود داشت اما بعد از ظهر کسی در جاده به صورت پیاده نبود.
 
مروارید اضافه کرد: تقریباً یکی دو هزار نفر هم در پایانه هم که بودند آن ها نیز به لطف خدا وارد شدند،نیروی انتظامی هم مشغول است که گیت ها را برای بازگشت زائران آماده کند.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برای اسکان قوا چه تدابیری اتخاذ شده گفت: شهر مهران در 20 روز گذشته تقریباً به صورت یکپارچه به عنوان مهمان سرا و زائر سرا بوده،اعم از خانه های مردم، اماکن مذهبی،حسینیه ها،سالن های ورزشی برخی از ارگان ها همچون هلال احمر،سپاه پاسداران شهرداری تهران که کمپ هایی برقرار کرده بودند و برآوردی که کردیم حدوداً 30 هزار نفر می توانستیم بپذیریم در رفتن عجله داشتند.
 
* برای بازگشت زوار روزانه آمادگی اسکان 30 هزار نفر را داریم
 
استاندار ایلام اضافه کرد: اما برای بازگشت حدود 30 هزار نفر آمادگی اسکان داریم و قرار شده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از روز بعد از اربعین روزانه 3 هزار دستگاه اتوبوس بفرستد،البته سازمان حج و زیارت و سپاه نیز کمک خواهد کرد و ان شا الله با تدابیری که قرارگاه پلیس راه در این جا مستقر بوده و انجام داده سعی می کنیم این کار را به صورت روان انجام دهیم.
 

مروارید ادامه داد: همچنین تدابیر امنیتی نیز انجام شده و ان شا الله زائران مشکلی نخواهد داشت،البته سازمان حج و زیارت نیز تقبل کردند که تمامی بحث های رفاهی را انجام دهند، البته خود کمیته های مردمی در همه جا هستند، البته مردم مهران و ایلام در تمام طول مسیرهای جاده ای ایلام موکب برقرار شده و ستادهایی برای اسکان زائران و پذیرایی برای بازگشت هم همان طور که در رفت نیز مشکلی نبود؛در بازگشت نیز مشکل خاصی نخواهد بود.

* زائران ایرانی در بازگشت به وطن عجله نکنند/ تمامی امکانات وجود دارد
 
استاندار ایلام گفت: تنها توصیه ای که زائران داریم این است که عجله نکنند و به همان سمتی که رفته اند به همان سمت نیز بازگردند، ما کاملاً آمادگی داریم، و عجله نکنند احیاناً کسانی که وارد مرز شده اند دو سه ساعتی معطل شدند، اما باز هم ما توصیه می کنیم عجله نکنند چرا که تمام امکانات وجود دارد و فقط به مسئولین و ماموران فرصت بدهند تا به راحتی به وطن بازگردند.
 
اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که بیش از 50 درصد از زوار از مرزهای مهران تردد کردند که نشان دهنده سهولت و امنیت این مرز بود،امسال با وجود این حجم بالا از جمعیت،به چه صورت کنترل می شد، گفت: انصافاً در ابتدا باید از استاندار ایلام و خوزستان تشکر کنم چرا که طی دو هفته گذشته شب هایی بوده که  خواب به چشمشان نرفته است.
 
قدردانی رئیس سازمان حج و زیارت از رسانه ملی در رابطه با اطلاع رسانی به زوار اربعین حسینی
 
وی اضافه کرد: همچنین از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنم که طی دو روز گذشته که با یک شرایط ویژه ای در مهران مواجه شدیم، تلاش بسیار خوبی در حوزه اطلاع رسانی شد و امشب هم شاهد هستیم که همه زائران از مسیر مهران تا مرز تخلیه شده اند.
 
وی ادامه داد: خودروهایی که می توانست در مسیر مشکل ساز باشد، متوقف شده بودند و گره ترافیکی به وجود آمده بود که کاملاً تخلیه شدند،از مسیر مهران تا ایلام مسیر یک طرفه شده و خودروها تخلیه شدند.
 
* امسال 170 هزار نفر زائر روزانه از سه مرز مشرف شدند
 
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سال گذشته در مجموع 200 هزار نفر از مرز مهران عبوری داشتیم، ظرفیت حداکثری مرز برای خروج ایرانی ها و زوار از سه مرز حداکثر 25 هزار نفر در روز برای شرایط عادی اعلام شده ،امسال برای شرکت در مراسم اربعین روزهایی که داشتیم که روزانه 170 هزار نفر زائر از سه مرز مشرف شدند.
 
اوحدی ادامه داد: این به معنای این است که حدود 6 برابر ظرفیت مرزها ما خروجی داشتیم، روزهایی را داشتیم که مرز مهران طی دو روز گذشته بیش از 120 هزار نفر در روز عبور کردند که این چیزی شاید برابر کل سال گذشته بود.
 
رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: پیش بینی ما و آماری که ما از نیروی انتظامی داریم حدود 700 هزار نفر از مرز مهران عبور کردند یعنی بیش از سه برابر ظرفیت ظرفیتی که سال گذشته مشرف شدند، تمهیدات بسیار خوبی صورت گرفت و من جا دارد از مسوولان  گذرنامه نیروی انتظامی تشکر کنم که تلاش های بسیار زیادی کردند گیت های گذرنامه را نسبت به سال گذشته 5 برابر کردند ، همچنین برنامه برای بازگشت زائران است که همین گیت های موجود را سه برابر کنند.
 
وی ادامه داد: مرزبانی کشور نیز تلاش های بسیار خوبی داشتند، ائمه جمعه و تمامی شهرهای مرزی، نمایندگان ولی فقیه در استان خوزستان وایلام حضور میدانی در شرایط بحرانی ما داشتند که باید بگویم امسال یک حماسه ای اتفاق افتاد ؛حماسه ای که فقط می توانست با قلب های عاشقی که مشتاق اربعین امام حسین(ع) بودند و حماسه ای که توسط مردم شکل گرفت که پشتیبانی کردند شکل بگیرد.
 
اوحدی در پاسخ به این سوال که در روزهای اول شاهد مشکلاتی در مرزها بودیم، علت این ناهماهنگی ها چه بود گفت: در تاریخ 9 آذر 93 به یک باره کشور عراق البته با هماهنگی اعلام کرد که ویزای یک دلاری در مرز صادر می کنند تا آن لحظه ویزا در کنسولگری ها صادر می شد و روند اعزام زائرین نیز به صورت خیلی طبیعی و روان انجام می شد،لذا اعلام ویزای یک دلاری در مرزها زمانی که ویزای 40 دلاری در کنسولگری ها انجام می شد، و روزانه کارگزاران زیارتی حدود 40 هزار ویزا اخذ می شد،این اتفاق که افتاد یعنی فراخوان زائران از شهرها به سمت مرزها، ما در ستاد اربعین که از یک سال گذشته اربعین امسال را آسیب شناسی کردیم به دو جمع بندی مهم رسیده بودیم که جمع بندی اول ما این بود که ما باید تراکم جمعیت را از نقطه صفر مرزی به داخل شهر های اصلی بیاوریم، چرا که اگر جمعیت در شهرها متراکم شود یعنی اتفاقی که طی دو روز گذشته در مهران یا هفته پیش در شملچه افتاد می توانست برای ما حادثه ساز باشد.
 
وی تصریح کرد: حدود 6 هزار نفر در مرز شلمچه تصور کنید که یک فراخوان جمعیت به سمت مرزها اتفاق بیفتد و این 6 هزار جمعیت، 60 هزار نفر در مرز شلمچه تبدیل بشود.
 
رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: آسیب شناسی دوم ما این بود که نقاط ایستایی که موجب تراکم جمعیت شود را کسب کنیم،  مثل پرداخت عوارض خروج از کشور، حق بیمه ، هزینه های مربوط به درمان زائران، لذا سازمان حج و زیارت اقدامات خوبی انجام داد بر اساس مصوبات ستاد اربعین، تمامی زائرینی که امسال مشرف شدند تحت بیمه رایگان قرار گرفتند، در قالب تفاهم نامه ای که سازمان حج و زیارت با بیمه ایران مطرح کرد.
 
اوحدی گفت:این پیش بینی ها از گذشته انجام گرفت، این درحالی بود که ما باید چند شعبه بانک در مرزها می گذاشتیم تا عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند با تمهیداتی که دولت یازدهم انجام داد،خروجی عوارض هم حذف شد، این های باعث شد که ما بتوانیم مرزها را مدیریت کنیم و جمعیت را به شهرهای اصلی بکشانیم تا فراخوان از طرف دولت عراق اتفاق بیفتد.
 
اوحدی اظهار داشت: شبی که مرز شلمچه بسته شد جمعیت زائران متراکم شده بود و مرز هم به دلیل خدمات داخل کشور بسته نشد،بلکه به دلیل عدم امکانات لازم در آن طرف بسته شد، نیروی انتظامی 25 گیت گذرنامه ایجاد کرده بود، حماسه ای در مرز اتفاق افتاد که بخشی از این زیبایی در تصاویری که شما پخش کردید وجود داشت.

65 تریلر آب که معادل 4 میلیون بطری آب اهدای مردم به زائران به مرزها ارسال شد

وی ادامه داد: ما 40 موکب داشتیم که تمامی خدمات پشتیبانی زائران را انجام می داد، و همچنین تا این لحظه که بنده خدمت شما هستم 65 تریلر آب، حدود 4 میلیون بطری آب به مرزها ارسال شد که همه ی این ها اهدایی مردم بود
 
اوحدی گفت: همچنین به دلیل امکانات محدودی که در مرزها داشتیم شرایطی به وجود آمد که امام جمعه خوزستان،عزیزانمان در راهیان نور،نیروهای مرزبانی تلاش کردند و ساعت 2  همان شب مرز مجدداً باز شد که من جا دارد از مجموعه راهیان نور تشکر کنم.

وی ادامه داد: با کمک های صورت گرفته توسط عزیزانمان در راهیان نور با 100 دستگاه اتوبوس توانستیم بخشی از زائران را به مرز چذابه منتقل کنیم از همین رو با کاهش جمعیت در مرز شلمچه توانستیم طرف عراقی را راضی به باز کردن مرز کنیم از همین رو در همان ساعت شب مرز عراق باز شد و بالحمدالله تا به امشب نیز در تمامی مرزها همه ی شرایط آرام و مساعد گزارش شده است.

 با اقدامات صورت گرفته در مرحله بازگشت زائرین مشکلی پیش نخواهد آمد

مقتدایی استاندار خوزستان در رابطه با اتفاقات صورت گرفته در این استان برای کمک به زائرین گفت: با توجه به تجربه های ما از سال گذشته تمامی دستگاه های اداری و نمایندگی ولی فقیه در استان با تلاش ها و اقداماتی که انجام داده اند توانستند کارها را طبق روال پیش ببرد از همین رو مورد خاصی تا به اکنون گزارش نشده است زیرا تمهیدات لازم صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به آن که جمعیت زیادی از استان خوزستان به سمت عراق حرکت می کنند ما در شلمچه 20 دروازه خروج و در چزابه 16 دروازه خروج را در نظر گرفته ایم زیرا ما تجربه راهیان نور را در این استان داشته ایم از همین رو با برنامه ریزی هایی که طی یک سال انجام داده ایم و به همت مردم خوزستان توانستیم تدارکات خوبی را برای این حماسه پرشور انجام دهیم.

استاندار خوزستان ادامه داد:  به لحاظ بهداشتی ، امنیتی ، حمل و نقل و تدارکات و پشتیبانی در مرز مشکل خاصی وجود ندارد و تمامی تیم های ما مستقر هستند و امروز هم دکتر شمخانی دبیر شورای امنیت ملی کشور نیز از مرز بازدید کردند.

مقتدایی با بیان این که اکنون ما منتظر و آماده برگشت زائرین هستیم اظهار داشت: اکنون همه دستگاه ها آماده هستند و تمامی امکانات را برای برگشت لحاظ کردیم و طی این دو روز نیز شاهد بازگشت 40 هزار زائر بوده ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تمهیدات استان خوزستان برای بازگشت زائرین بیان داشت: در مسیر بازگشت تغییراتی ایجاد کرده ایم و با توجه به آمارها این آمادگی را داریم تا به امید خدا بتوانیم پذیرای زائرین بازگشتی باشیم تا مشکلی پیش نیاید به همین منظور تمامی تیم های مرتبط درکمپ های خود مستقر هستند تا تمامی تمهیدات امنیتی، بهداشتی ، درمانی و تغذیه برای مردم دیده شود تا به امید خدا مشکلی پیش نیاید.

* رایزنی برای انتقال هزار دستگاه اتوبوس به عراق برای خدمت رسانی به زائرین ایرانی

اوحدی در رابطه با خدمت رسانی به زائرین ایرانی در خاک عراق گفت: امروز وزیر کشور رایزنی های خوبی را برای خدمت رسانی بهتر به زائرین در عراق انجام داده است از همین رو تلاش می شود که تعدادی اتوبوس را به داخل عراق بفرستیم زیرا تا به اکنون نزدیک به 1 میلیون و سیصد هزار زائر از کشور به عراق مشرف شده اند و با توجه به شلوغی و جمعیت زیاد کربلا در این شهر زمان بندی صورت گرفته است و با توجه به آن که این حجمه طی دو هفته به عراق مشرف شده اند و مقرر است طی 5 روز برگردانده شوند به همین منظور نیازمند امکانات حمل و نقلی گسترده تری در این زمینه هستیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این که برای زمان برگشت در حوزه بهداشت ، تغذیه و امکانات حمل و نقل نیز تمهیدات ویژه ای دیده شده است گفت: شهرداری تهران تا به اکنون 250 دستگاه اتوبوس را وارد عراق کرده است که ما به دلیل جمعیت زیاد طی رایزنی هایی که انجام داده ایم در صورت موافقت دولت عراق در نظر داریم هزار دستگاه اتوبوس دیگر را به کشور عراق انتقال دهیم تا در این انتقال مشکلی در راستای جا به جایی زائرین ایرانی  پیدا نشود.

وی گفت: در داخل کشور برای زمان برگشت اقدامات ویژه ای صورت گرفته است از همین رو برای هر مرز حدود 30 هزار جایگاه اسکان موقت در نظر گرفته شده است و در استان های کرمانشاه و لرستان ستاد اربعین تشکیل شده تا در خط ترافیکی به زوار خدمت رسانی ویژه ای شود.

اوحدی افزود: در حوزه درمان امسال شاهد آن بودیم که هلال احمر کار بزرگی را انجام داده است و خدمت رسانی ویژه ای را در نظر گرفته است و امسال نیز قرارگاه کربلا برای نخستین بار امکان اسکان 130 هزار زائر در کربلا را محیا کرده است و در مسیر نجف تا کربلا 30 موکب به نام امام رضا(ع) را داشته اند که تمامی این کارهای صورت گرفته اقدامات خوبی برای خدمت رسانی به زائرین است.

سردار امیری جانشینی فرماندهی پلیس راه در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای بازگشت زائرین گفت: دغدغه جدی ما بازگشت زائرین است زیرا مرحله رفت زائرین در دو هفته صورت گرفته اما بازگشت در بازه زمانی کوتاه تری صورت می گیرد ما قطعاً شاهد ترافیکی خواهیم بود که با بسیج کردن نفرات و تیم های پلیس در تلاشیم به آن سرو سامان ببخشیم و شرایط بازگشت زوار را فراهم کنیم.

سردار امیری با اشاره به برگزاری جلسه با حضور استاندار ایلام گفت: 4 پارکینگ ویژه را برای استقرار اتوبوس ها در نظر گرفته ایم به طوری که این اتوبوس ها در کنار پایانه های مرزی ایلام آماده خدمت گذاری به زائران هستند تا آنها مرزها را به مقصد شهرهای خود سپری کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه برنامه با اشاره به این که به خانواده های زائران توصیه می کنم برای برگشت عجله نکنند و مدیریت شده برنامه هایشان را به پیش ببرد خاطر نشان کرد: این مسئله از سوی دفاتر سازمان حج و زیارت مورد اطلاع رسانی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که دو آشپزخانه در طول سال مشغول خدمت رسانی به زائران محترم هستند بیان کرد: همه بسیج شده اند تا به زائران خدمت گذاری کنند.

*فرصت 10 روزه زائران برای بازگشت به کشور

اوحدی با اشاره به فراهم شدن تمهیدات لازم برای اربعین حسینی از سوی آشپزخانه ها گفت: مهری که برای ورود زائران بر روی گذرنامه هایشان زده شده است تا پایان صفر مهلت دارد ادامه داد: 10 روز به زائران فرصت داده شده است به طوری که در طی یک هفته آینده باید به کشور بازگردند.


 4 هزار خودرو در شهر مهران مستقر است

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به این که نقش پلیس راهور در برگشت زائران ویژه است افزود: 4 هزار خودرو در شهر مهران مستقر است.

وی با اشاره به تجربه خوب پلیس راهور در راستای مدیریت ترافیک افزود: ان شا الله زائران بدون حادثه به کشور بازگردند.

اوحدی با اشاره به این که از مجموعه عوامل اجرایی و خادمین تقاضا می کنم همان طور که در زمان رفت زائران را مورد بدرقه قرار دادند در هنگام بازگشت هم به همان شیوه استقبال کنند افزود: یک میلیون و 300 هزار نفر زائر از ایران به عراق اعزام شده است به طوری که مردم ما به خوبی حماسه آفریدند و در سخت ترین شرایط ارزشهای نظام را حفظ کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این که 3 میلیون زائر از 50 کشوربه عراق مشرف شده اند گفت: از نمایندگان ولی فقیه و مرزبانی کشور صمیمانه به دلیل تلاش های شبانه روزی شان قدردانی می کنم.

وی با اشاره به این که سپاه خوزستان کار بسیار بزرگی انجام داده است بیان کرد: سال گذشته در مورد امکانات رفاهی در مرز چذابه تنها دو سرویس بهداشتی داشتیم اظهار داشت: اکنون تعداد سرویس های بهداشتی به بیش از 100 مورد رسیده است.

اوحدی از بعثه مقام معظم رهبری به دلیل بر عهده گرفتن مسئولیت حوزه فرهنگی قدردانی کرد و گفت: ان شا الله زائرین بتوانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه برنامه برای حل مشکلات برای سال آینده دارید افزود: باید این حماسه بزرگ در فرهنگ دینی و آموزه های اسلامی نهادینه شود.

وی با اشاره به این که سال گذشته 470 هزار نفر عازم این سفر مقدس شدند،گفت:خوشبختانه امسال شاهد مشرف 1 میلیون و 300 هزار نفرهستیم پس انتظار می رود که برای سال آینده این میزان افزایش چشمگیری پیدا کند.

* مردم حماسه بزرگی را به ثبت رساندند

اوحدی با تاکید بر این که مردم حماسه بزرگی را به ثبت رساندند ادامه داد: دنیا در مقابل این حماسه بزرگ سکوت پیشه کرده است.

رئیس سازمان حج و زیارت بااشاره به این که هماهنگی های جدی را با عزیزانمان در کشور عراق برای سال های آینده باید داشته باشیم ادامه داد: باید مشکلات مرزها را حل کنیم.


* اعتلاف بزرگ شیعیان در حرکت عظیم خود رخ نمایی می کند

وی با بیان این که عراق در مرزهای شمالی خود با گروه های تروریستی مواجه است افزود: مردم با این حرکت عظیم خود ائتلاف بزرگ شیعیان را به رخ جهانیان کشاندند.

اوحدی با بیان این که برای سال آینده هماهنگی بیشتری خواهیم داشت ادامه داد: جمعیت در کربلا قفل شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به این که 130 هزار نفر را در مکان های مختلف اسکان داده ایم افزود: امکانات موجود جوابگوی سیل عظیم جمعیت مردم نیست.

وی با بیان این که برگشت زائران در بحث حمل و نقل کار بسیار سنگینی است افزود: باید هماهنگی های لازم از پیش صورت گیرد نه این که بدون مقدمه یک دفعه صدور ویزا برداشته شود.

اوحدی با تاکید بر این که در مرزها باید زیرساخت ها را باید فراهم کنیم بیان کرد: پایانه های خرمشهر و شلمچه پاسخگوی این میزان زائر نیست.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر این که برای عبور 700 هزار نفر از مرزهای مهران باید چاره اندیشی کنیم اضافه کرد: خوشبختانه امسال هلال احمر کار بزرگی را انجام داده است به طوری که چادرهای 250 متری را در چذابه برای مردم فراهم کرده است تا بخشی از مشکلات حل شوند.

وی از رسانه ملی به دلیل اطلاع رسانی های گسترده قدردانی کرد و گفت: ان شا الله بخش عمده ای از مشکلات حل خواهد شد.

اوحدی با اشاره به خدمات کارگزاران حج و زیارت و دفاتر زیارتی گفت: 2 هزار مجموعه دفاتر زیارتی و 100 هزار کارگزار در این راستا تلاش کرده اند.

رئیس سازمان حج و زیارت بااشاره به این که باید به بررسی نقاط ضعف و قوت بپردازیم بیان کرد: گیت های گذرنامه باید افزایش یابد.

*ضرورت نهادینه شدن فرهنگ اربعین در بین مردم

وی با تاکید بر این که برای حل مشکلات و بهبود وضعیت نیازمند عزم ملی هستیم خاطرنشان کرد: روح مردمی باید حفظ شود به طوری که فرهنگ اربعین باید در زندگی مردم نهادینه شود.

سردار دولتی فرمانده انتظامی ایلام طی گفتگوی زنده تلفنی در ادامه برنامه با اشاره به اعزام زائران از مرز مهران گفت: تا به امروز 50 هزار نفر از مرز مهران عبور کردند و 30 هزار نفر تا به امروز به کشور ورود یافته اند.

وی با اشاره به سوال مجری برنامه پیرامون گذرنامه ادامه داد: مشکل خاصی از این بابت نداشته ایم.

 زائران مشکلی از بابت گذرنامه نداشتند

فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به هماهنگی پلیس گذرنامه مستقر در مهران با مردم گفت: تمامی زائران را از مرز به مقصدشان اعزام کرده ایم به طوری که ان شا الله امیدواریم مشکل خاصی نداشته باشند.
سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.