پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

همدان: اولین همایش آموزش متمرکز زائران سفر زیارتی عمره مفرده 94-93

همدان: اولین همایش آموزش متمرکز زائران سفر زیارتی عمره مفرده 94-93

اولین همایش آموزش متمرکز زائران سفر زیارتی عمره مفرده استان همدان با حضور بیش از 1500 نفراز این عزیزان در روز جمعه مورخ 21/09/93 در سالن ورزشی ابن سینای همدان واقع در خیابان تختی از ساعت 30/8 لغایت 11 برگزار گردید.

در ابتدای این همایش محسن ساغرچی مدیر حج وزیارت استان همدان  گفت: خداوند بزرگ را شاکریم که مجددا" به ما فرصتی عنایت فرمود تا در خدمت شما زائران گرامی باشیم

وی در خصوص مسائل اجرائی عمره مفرده اضافه کرد: عملیات عمره سالجاری و اعزام زائرین عمره استان از فرودگاه همدان انجام خواهد شد .

ساغرچی در خصوص مدت اقامت زائرین در عربستان ، مسکن و تغذیه و تدارکات توضیحاتی بیان داشت و زائرین را از چگونگی کم و کیف این مهم آگاه ساخت.

وی افزود: انشا الله در آینده نزدیک شما زائرین عزیز به زیارت خانه خدا و مرقد مطهر  پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و ائمه بزرگوار بقیع (ع) نائل خواهید شد که افتخار بزرگی برای شما زائرین گرانقدر بشمار می آید. تشرف به این سفر پر خیر و برکت نیاز به آمادگی خاصی دارد که قبل از اعزام باید این آمادگی را در درون خود بوجود آورید. ساغرچی اضافه کرد: مدیران و روحانیون محترم کاروانها در خدمت شما عزیزان هستند و در هر زمان از سفر می توانید به این عزیزان مراجعه نمائید و مشکلات احتمالی خود را بر طرف نمائید.  شرکت در کلیه جلسات آموزشی از دیگر مواردی بود که مورد تاکید قرار گرفت.

مدیر حج و زیارت استان در خصوص رعایت حجاب اسلامی توسط خواهران از زائرین درخواست نمود با رعایت حجاب و شئونات اسلامی باعث  افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشند و نسبت به رعایت مسائل اخلاقی اهتمام ورزند و مقررات کشور عربستان را مورد توجه قرار دهند و حتما" در نمازهای جماعت شرکت نمایند. وی در ادامه گفت: طبق روایات ، نماز خواندن در مسجد الحرام یکصد هزار برابر و در مسجد النبی ده هزار برابر در پیشگاه حضرت حق برای شما نوشته خواهد شد پس مسلما" این اعمال بهتر از بازار گردی و خرید اجناس بی کیفیت می باشد.

 مدیر محترم حج و زیارت استان در ادامه سخنان خود بیان داشت: در انجام اعمال عمره مفرده نهایت دقت را بکار ببندید و از راهنمائی ها و توضیحات روحانیون محترم کاروانها استفاده کنید و سئوالات خود را در زمینه اعمال و دیگر مسائل شرعی از این عزیزان بپرسید چرا که جریمه انجام اشتباه اعمال عمره و حج بسیار سنگین خواهد بود لذا بدون هماهنگی با روحانیون و مدیران محترم کاروانها هیچیک از اعمال خود را انجام ندهید خصوصا عزیزانی که مرتبه اول است  باین سفر معنوی مشرف  می شوند.


دوری از بازار گردی ، اتلاف وقت در هتل ،  عدم حمل مواد مخدر  و در نهایت استفاده از لحظه لحظه این سفر معنوی از جمله نکاتی بود که توسط مدیر محترم حج و زیارت استان به سمع و نظر زائرین رسانده شد.


در ادامه همایش ، مقتدر مسئول حراست حج و زیارت استان در خصوص رعایت مسائل امنیتی در این سفر گفت: چنانچه در هر مکان ، درگیری مشاهده کردید تحت هیچ عنوان دخالت نکنید چرا که بسیاری از این درگیری ها ساختگی است و در جهت سرقت اموال شما برنامه ریزی شده است. از بحث کردن با عوامل سعودی مستقر در قبرستان بقیع و دیگر مکانها جدا" خودداری کنید. زمانی که محرم می شود و از مسجد شجره به مکه مکرمه اعزام می شوید مراقب اشیا و ساکهای خود باشید و به هیچ یک از عوامل شرکتهای حمل و نقل اعتماد نکنید.از همراه داشتن دیگر کارتها از جمله کارت ملی و شناسنامه و... خودداری نمایند. و از خواهران خواست طلا واشیاء قیمتی خود را همراه خود نبرند . همچنین در هنگام نماز از مهر استفاده نکنند.

 

در ادامه برنامه حجه الاسلام والمسلمین  آقای اسماعیلی با تأکید بر اینکه طلب حلالیت از همه خویشان ، دوستان و آشنایان و تطهیر دل  ،  از تمام هواهای نفسانی و بغض و کینه از مواردی است که همه زائران باید قبل از عزیمت مورد توجه قرار دهند گفت: انشا الله با انجام این امور ، آقا امام زمان (عج) را زیارت کنیم و از دعای آن بزرگوار برخوردار باشیم و چه بسا در زمان زیارت و انجام طواف و سعی ایشان هم حضور داشته باشند. در ادامه ، حجت الاسلام اسماعیلی در خصوص شرایط انجام اعمال عمره مفرده مانند حضور در میقات و ذکر نیت و گفتن تلبیه (لبیک) و همچنین لباس احرام برادران و خواهران و محرمات احرام و بستن احرام توسط مردان و چگونگی استفاده از همیان نکات خوب و قابل توجهی را بیان داشتند  و زائرین را با مسائلی که از لحظه محرم شدن در میقات شجره ، تا ورود به مکه مکرمه با آن روبرو هستند آگاه ساختند .

ایشان در ادامه برنامه با استفاده از ماکت های نصب شده در سالن ، اعمال و مناسک عمره مفرده از ابتدا (محرم شدن ) تا انتها (نماز طواف نسا ) بصورت عملی برای زائرین آموزش داده شد


                                                                                                                                                       روابط عمومی مدیریت حج و زیارت استان همدان

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.