پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

بازتاب گسترده آیین اربعین حسینی در کربلا در رسانه های جهان/مراسم اربعین امسال رکورد شکست

بازتاب گسترده آیین اربعین حسینی در کربلا در رسانه های جهان/مراسم اربعین امسال رکورد شکست

حضور میلیونی عزاداران در کربلا طی روز های اخیر بویژه روز شنبه همزمان با برگزاری اربعین حسینی همه نگاه ها را به خود جلب کرده و رسانه های جهان به توصیف و تصویر این اجتماع عظیم و شگفت انگیز دینی و آیینی پرداختند.

به گزارش ایرنا ، بسیاری از رسانه ها با توجه به سابقه مراسم اربعین حسینی (ع) در سال های گذشته ، حضور جمعیت از 60 کشور جهان در این آیین را بی سابقه ذکر کردند و اعلام داشتند که مراسم امسال رکورد شکست.

خبرنگاران رسانه های خبری غربی با واژه های نظیر سیل عظیم مسلمانان، همایش سیاسی مذهبی شیعیان ، بزرگترین راهپیمایی مذهبی و شرکت در مراسم اربعین برغم تهدید گروه تروریستی داعش درباره این مراسم گزارش دادند.

برخی رسانه ها نیز براساس سیاست های خبری خود تلاش کردند با نگاه سیاسی حضور میلیونی مردم در کربلا را مورد تجزیه وتحلیل قرار دادند.


**یورو نیوز

شیکه تلویزیونی یورو نیوز اعلام کرد که بیش از 20 میلیون نفر از مسلمانان شیعه در روزی که آن را اربعین می خوانند با وجود تهدیدات داعش به زیارت پیشوای سوم مذهبی خود رفتند.

این رسانه گفت که غیر از شیعیان عراق ، مسلمانانی از کشورهایی همچون ایران ، پاکستان ،افغانستان،بحرین و هند در این آینی با شکوه مذهبی حضور داشتند.

یکی از مقامات عراق گفت که برگزاری این مراسم بدون کمترین حادثه حاصل پیروزی نیروهای ما در برابر گروه تروریستی داعش است.



**بی بی سی

بی.بی.سی در گزارش خود با اذعان به این نکته که امسال یکی ازشلوغ ترین اربعین هایی بود که کربلا به خود دید، افزود: تهدیدهای امنیتی وانفجار بمب وخمپاره هم حریف اعتقادات هزاران شیعه برای شرکت در عزاداری اربعین نشد.

پایگاه اینترنتی بی.بی.سی نوشت: میلیون ها زائر شیعه با وجود تهدیدهایی که از ناحیه گروه های تندرو وجود دارد، برای شرکت در مراسم اربعین به شهر کربلا سرازیر شده اند.

بسیاری ازاین زائران چندین روز پیاده روی کرده اند تا به عزاداری امروز برسند؛ مسافت حدود 80 کیلومتری نجف تا کربلا مسیر اصلی راهپیمایی زائران بوده است.

یک بازرگان ایرانی که گذرش زیاد به عراق افتاده و امسال هم برای زیارت امام حسین (ع) راهی کربلا شده، چند روز مانده به اربعین راهی عراق شده است.

وی دراین باره به بی.بی.سی گفت : درطول مسیر ایست بازرسی های متعدد وجود داشت وحضور پرشمار نیروهای امنیتی مشهود بود؛ بعد از دو ساعت بازرسی وارد کربلا شدیم.

وزیر دفاع عراق ازحضور 17 میلیون زائر ازداخل وخارج عراق خبر داده اما 'غسان آشور' خبرنگار مقیم بغداد این گفته وزیر دفاع را زیر سوال می برد.

بی.بی.سی گفت : چه برای یک باور مذهبی و چه برای اعلام یک پیام سیاسی، حضور میلیونی عزاداران درکربلا همه نگاه ها را به خود جلب کرده است؛ ناظرانی که ممکن است سوال کنند پیام عاشورا که گفته شده تن ندادن به ذلت است، درزندگی امروز این عزاداران چه تاثیری گذاشته است.

**رادیو فردا

پایگاه اینترنتی رادیو فردا گزارش داد زن و مرد، پیر وجوان، کودک و نوزاد راهی جاده هایی مملو ازجمعیت هستند که دیگر جایی برای عبور اتومبیل ها در آن باقی نمانده است.

درکنار جاده ردیفی ازچادرهای سبزرنگ، مسافران را به استراحت، خوردن و نوشیدن فرا می خوانند.

تصاویر ارسال شده ازجاده 90 کیلومتری نجف ـ کربلا فوجی از مسافران را نشان می دهد که به سوی کربلا راهپیمایی می کنند و برخی رسانه ها از آن به عنوان بزرگ ترین راهپیمایی مسلمانان در تاریخ یاد کرده اند.

پایگاه اینترنتی بی.بی.سی زیر عنوان 'میلیون ها زائر شیعه با وجود تهدید تندروها وارد کربلا شدند' ، نوشت: میلیون ها زائر شیعه با وجود تهدیدهایی که از ناحیه گروه های تندرو وجود دارد، برای شرکت در مراسم اربعین به شهر کربلا سرازیر شده اند.

بسیاری ازاین زائران چندین روز پیاده روی کرده اند تا به عزاداری امروز برسند؛ مسافت حدود 80 کیلومتری نجف تا کربلا مسیر اصلی راهپیمایی زائران بوده است.



**رادیو فرانسه

بخش فارسی رادیو فرانسه گزارش داد: 5/ 13 میلیون شیعه عراقی و چهار میلیون نفر از شیعیان ٦٠ کشور جهان، امروز مراسم اربعین حسینی را تحت تدابیر شدید امنیتی و به نشانه مقاومت علیه گروه تروریستی داعش در کربلا برگزار کردند.

مراسم 'اربعین' امسال به دلیل گسترش نفوذ گروه داعش در عراق از رنگ و معنای سیاسی بیشتری نسبت به گذشته برخوردار بوده است.

**صدای امریکا

پایگاه اینترنتی صدای آمریکا با اشاره به اینکه مراسم اربعین در کربلا بدون خشونت پایان یافت، افزود: در حالی عراق در چند ماه گذشته با تحرکات پیکارجویان افراطی سنی مذهب گروه موسوم به داعش روبه رو بوده است، میلیون ها مسلمان شیعه برای شرکت در مراسم امسال اربعین، در شهر کربلای عراق جمع شدند.

فرماندار کربلا روز شنبه پایان یافتن این مراسم راکه یکی از مهمترین مراسم مذهبی در تقویم شیعیان جهان است و بر خلاف سال های گذشته بدون درگیری و خشونت برگزار شد، پیروزی مهمی برای نیروهای امنیتی عراق دانست.



**خبرگزاری فرانسه

خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی با اشاره به این که امسال مراسم اربعین ازنظر شمار زائران رکورد شکست، افزود: 17.5 میلیون نفر شمار افرادی که امسال برای شرکت در مراسم به کربلا رفتند؛ از این تعداد، 4.5 میلیون نفر خارجی و دستکم یک میلیون نفر از آنان ایرانی بودند.

این خبرگزاری افزود: برخی از آنها بیش از 12 روز با پای پیاده از منتهی الیه جنوبی عراق یا امتداد مرز ایران خود را به کربلا رسانده و برخی دیگر سوار بر اتوبوس و کامیونهای پر ازدحام به این شهر آمده بودند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.