" />

پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

اخلاق و عملکرد پليس در اربعين حسيني، نماد مديريت جهادي و کارآمدي نظام بود

اخلاق و عملکرد پليس در اربعين حسيني، نماد مديريت جهادي و کارآمدي نظام بود
رئيس سازمان حج و زيارت به شعار سال جاري " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي" اشاره کرد و گفت: تجلي عزم ملي با رويکرد مديريت جهادي را در مراسم اربعين امسال ديديم و اين حماسه نمادي از کارامدي نظام و مديريت جهادي در مرزها بود.

سعيد اوحدي در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار پايگاه خبري پليس، با اشاره به برنامه ريزي هاي مراسم اربعين امسال، اظهار داشت: اعتقاد سازمان حج و زيارت براي برگزاري اين مراسم اين بود که خدمات دهي و تسهيل سفر زائران عتبات عاليات از عهده يک سازمان خارج است و به همين دليل "ستاد دائمي اربعين" متشکل از دستگاه هاي مختلف و به خصوص نيروي انتظامي در اين سازمان تشکيل شد.

وي ادامه داد: طي يکسال گذشته اين ستاد 12 جلسه تشکيل داد که طي آن به آسيب شناسي مراسم اربعين سال گذشته پرداختيم؛ پيش بيني مي شد که جمعيت زائرين دو برابر سال گذشته و تا حدود 800 تا 900 هزار نفر باشد.

رئيس سازمان حج و زيارت به برنامه ريزي هاي ستاد دائمي اربعين در اين سازمان و حضور جدي مجموعه مرزباني ناجا، گذرنامه و بعضا نمايندگان پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي اشاره کرد و گفت: نگاه و مصوبات اوليه ما اين بود که روح مردمي اين مراسم و پياده روي اربعين حفظ شود و دستگاه ها به ساماندهي اين روح جمعي و تسهيل سفر زائران بپردازند، نه اينکه سازماندهي و مديريت آن را برعهده بگيرند.

اوحدي تصريح کرد: يکي از سازمان هايي که در جلسات، برنامه ريزي ها و در تشکيل سه قرارگاه امام حسين (ع) در مرز شلمچه، حضرت ابوالفضل (ع) در چزابه و حضرت اميرالمومنين (ع) در مرز مهران حضور جدي داشت، نيروي انتظامي بود؛ فرماندهان انتظامي استان هاي خوزستان و ايلام سردار اسحاقي و سردار دولتي نقش ويژه اي در فعاليت هاي اين قرارگاه ها داشتند.

اين مقام مسئول به جلسه سازمان حج و زيارت با جانشين فرمانده ناجا سردار حسين اشتري يک ماه پيش از اربعين حسيني اشاره کرد و اذعان داشت: جانشين فرمانده ناجا در آن جلسه خبر از تشکيل ستاد اربعين در نيروي انتظامي را داد که طي آن ستادهاي فرعي نيز در رده هاي فرماندهي اين نيرو، مانند قرارگاه عملياتي ظفر شامل نيروهاي يگان هاي ويژه ناجا و به فرماندهي سردار حسن کرمي، فعاليت هاي خود را براي اربعين حسيني برنامه ريزي مي کردند.

وي افزود: يگان هاي ويژه ناجا در قالب قرارگاه ظفر خدمات ويژه اي هم در رفت و هم در بازگشت زائران ارائه دادند.

رکورد صدور بيش از 500 هزار گذرنامه در دو هفته

اوحدي به حضور مجموعه گذرنامه نيروي انتظامي در اين ايام نيز اشاره کرد و گفت: مجموعه پليس اطلاعات و امنيت عمومي و گذرنامه ناجا تمام قد در مراسم اربعين امسال حضور يافتند؛ صدور بيش از 500 هزار گذرنامه ظرف دو هفته، رکوردي بي نظير است.

رئيس سازمان حج و زيارت به موجي که عراق به راه انداخته و اعلام کردند که بدون ويزا مي توانند وارد اين کشور شوند نيز اشاره کرد و گفت: اين موضوع باعث شد تا برخي از افراد گمان کنند که، مجوز ورود بدون رواديد، يعني اينکه مي توانند بدون گذرنامه نيز وارد عراق شوند به همين دليل عده اي از افراد با کارت ملي و شناسنامه عازم مرز شدند؛ بهرحال با توجه به شرايط پيش آمده پليس بستري را فراهم کرد تا به افراد فاقد گذرنامه، گذرنامه هاي زيارتي و يکبار سفر، داده شود.

وي ادامه داد: بيش از يک سوم جمعيتي که براي زيارت عتبات عاليات مشرف شدند، در همين دوره دو هفته اي و با تلاش مجموعه پليس، گذرنامه دريافت کردند.

افزايش چند برابري گذرگاه هاي مرزي در ايام اربعين

اوحدي افزايش گيت هاي کنترل گذرنامه را يکي ديگر از اقدامات نيروي انتظامي در راستاي تسهيل سفر زائران دانست و گفت: با هماهنگي سازمان راهداري و پايانه ها، اين گيت ها افزايش يافت بطوريکه براي مثال در سال گذشته در مرز چزابه 4 گيت داشتيم اما امسال به 18 گيت افزايش يافت يا در مرز مهران تعداد گذرهاي عبوري به 50 گذرگاه رسيد که اين رقم بي سابقه است.

وي در ادامه به فعاليت هاي پليس راهور مخصوصا در زمان بازگشت زائران اشاره کرد و اظهار داشت: زائريني که ظرف دو هفته از کشور خارج شده بودند مي خواستند طي 3 تا 4 روز به کشور بازگردند يعني حجم جمعيتي بالغ بر يک ميليون و 200هزار نفر وارد جاده ها شدند و اين امر اگر همت پليس راهور و ديگر بخش هاي ناجا نبود به سرانجام نمي رسيد.

به گفته اوحدي 4هزار و 700 اتوبوس وظيفه انتقال زائران را داشتند و براساس آخرين آمار 19 هزار اتوبوس-مسير(ميزان تردد اتوبوس ها) ثبت شده، اين در حالي است که کل ناوگان حمل و نقل کشور 20 هزار دستگاه است.

وي گفت: با توجه به همه اين موارد و حجم بالاي جمعيت، بحث هاي ترافيکي و امنيتي جاده ها را نيز بايد در نظر گرفت، آن هم در شرايطي که بيش از 40 هزار خودرو در شهر مهران با 15 هزار جمعيت، پارک شده بود؛ شهر مهران به پارکينگ بزرگ خودروهاي زائران تبديل شده بود و بايد در نظر گرفت که قرار است اين خودروها به همراه جمعيت وارد محورهاي مواصلاتي شوند، اگر همت و تلاش پليس نبود بطور حتم با معضل بزرگي مواجه مي شديم.

اوحدي تصريح کرد: قرارگاه اربعين پليس راهور با بسيج تمام امکانات خود توانست اين حجم از خودرو و جمعيت را ساماندهي کند بطوريکه حتي يک حادثه سنگين تصادف نداشتيم.

رئيس سازمان حج و زيارت اذعان داشت: شبي که طرف عراقي اعلام کرد که ويزاي 40 دلاري سفارت و 80 دلاري در مرز را با يک دلار صادر مي کند و پس از آن هم که منع ويزا را براي ورود به کشور خود برداشت، فراخواني براي زائران بود و سيل جمعيت را به سمت مرزها روان کرد، اين مورد اصلا در پيش بيني ما نبود و در نهايت با موجي از زائران مواجه شديم.

وي افزود: در شرايط عادي گذرگاه هاي مرزي ما در هر سه مرز شلمچه، چزابه و مهران تنها ظرفيت روزانه 25 هزار نفر را دارد اين در حالي است که در ايام اربعين روزي را داشتيم که 400 هزار نفر از مرز عبور کردند و اين رقم بسيار بالايي است.

اين مقام مسئول بارديگر به 40 هزار خودروي پارک شده در مرز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با انتظامات ناجا و نظارت هاي دقيق اين نيرو، هيچ اتفاقي اعم از سرقت، آتش سوزي، ناامني و يا ديگر جرائم رخ نداد؛ در جلسه اي در وزارت کشور اعلام کرديم که اگر سفرهاي عيد نوروز را در نظر بگيريم تصادفات و جرائم وجود دارند اما در اين حماسه عظيم که بيش از يک و نيم ميليون نفر وارد جاده ها شدند، هيچ حادثه اي رخ نداد و تحقق اين مهم، جاي تقدير و تشکر از نيروي انتظامي دارد.

اوحدي به اهداي چادر براي اسکان موقت زائران توسط ناجا نيز اشاره کرد و گفت: يکي ديگر از اقدامات پليس که باعث شد روح جمعي خدمتگزاري به زائران افزايش يابد، حضور فرماندهان ارشد اين نيرو در ميدان خدمت رساني بود، فرماندهي مرزباني ناجا با حضور جانشين اين فرماندهي سردار احمد گراوند روزهايي را داشتند که مأموران حتي 48 ساعت بيدار بودند اما در برخورد با مردم خوش خلق و با متانت رفتار مي کردند.

وي اضافه کرد: با توجه به حجم جمعيت و توقعات زائران در اين مدت هيچ برخورد زننده اي از جانب نيروهاي پليس ديده نشد و اين امر نشانگر اعتقاد پليس به خدمت و حرمت گذاردن بر زائر است؛ مأموران ناجا جز لبخند و بزرگواري در برخورد با زائران حسيني، رفتار نکردند.

حضور فرماندهان ارشد ناجا در ميدان خدمت رساني به زائران

به گفته رئيس سازمان حج و زيارت حضور فرماندهان رده محوري قرارگاه ها در مرزها، نقش بسيار موثري در ارتقاي سطح کيفي خدمات پليس داشت و وقتي رده هاي ديگر حضور فرماندهان خود را در ميدان مي ديدند عاشقانه و با خضوع به خدمتگزاري مي پرداختند؛ اين مهم نوعي فرهنگ سازي براي نيروها بود و به خوبي به بدنه نيرو سرايت کرد.

اوحدي به شعار سال جاري " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي" اشاره کرد و گفت: تجلي عزم ملي با رويکرد مديريت جهادي را در مراسم اربعين امسال ديديم و اين حماسه نمادي از کارامدي نظام و مديريت جهادي در مرزها بود.

وي به حضور 40 موکب در هرکدام از مرزها اشاره کرد و گفت: عشق و ايثار مردم نيز در اين ايام ديدني بود؛ خوشبختانه امسال آب و غذا در هيچ کجا کم نبود و پذيرايي در عالي ترين سطح خود قرار داشت و مردم نيز قدرشناس اين خدمات که توسط خدمتگزاران خود بويژه ناجا انجام شد، هستند.

اوحدي در پايان به انتقادهاي عده اي که معتقدند در اين ايام خروج و ورود اتباع غير مجاز نيز بدون توجه پليس انجام شد، گفت: اين امر از چشم پليس دور نماند و پليس براي اتباع ديگر کشورها گذرگاه هاي ويژه در نظر گرفته بود و از اين گيت هاي ويژه حدود 90 تا 100 هزار اتباع کشورهاي ديگر از مرزهاي ما عبور کردند.


امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.