پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نامه جمعی از بسیجیان شهر مهران:گزارشی از خدمات رسانی مردم مهران به زائران اربعین حسینی و نقدی بر عملکرد رسانه‌ها

نامه جمعی از بسیجیان شهر مهران:گزارشی از خدمات رسانی مردم مهران به زائران اربعین حسینی و نقدی بر عملکرد رسانه‌ها
نامه جمعی از بسیجیان شهر مهران درباره حال و روز این شهر در ایام اربعین:
گزارشی از خدمات رسانی مردم مهران به زائران اربعین حسینی و نقدی بر عملکرد رسانه‌ها در پوشش خبری این شهر مرزی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت به نقل از رجانیوز: جمعی از بسیجیان شهر مهران با ارسال نامه‌ای به رجانیوز به گوشه‌ای از خدمات مردمی ارائه شده به زائران اربعین حسینی توسط مردم این شهر اشاره کرده و از برخی بی مهری‌ها نسبت به شهر مهران و مردم مهمان نواز آن گلایه کردند.

به گزارش رجانیوز، متن این نامه به شرح زیر است:

اینجا مرز عشق است و شور و شعور، اینجا سرزمین لاله های به خون خفته ای است که جراحت دندان های جراران روزگار نتوانسته است از زیبایی رخسارش بکاهد و روز به روز بر بلندی نامش افزوده شده می شود؛ اینجا شهری است که مهر مردمانش به راه اسلام و امام میهن آن را مهران معرفی می کند.

از چند روز پیش که به اربعین حسینی نزدیک تر می شدیم خروشی عجیب لرزه بر سینه این خاک انداخته بود. خاک تن مهران بر دامن زنان و مردان زائری می نشست که رو به قبله دل آورده بودند و می خواستند با گذر از آغوش این سرزمین چند روزی را در زمین مقدس خدا به عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بپردازند.
اما خیل حضور مسافران سفر عشق در سرزمین ایلام و شهر مهران ضرورتی را طلب می کرد که تنها به کمک نهادهای دولتی و انقلابی از عهده بر نمی آمد یا به سختی ممکن بود.
این اقتضای کارهای فرهنگی و مذهبی است که محدود به یک جریان خاص نمی شود چرا که همین طرز تفکر تاکنون بسیاری از حرکت های فرهنگی و مذهبی را زمین گیر کرده است.
از این رو مردم فهیم و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت از چند روز قبل اربعین حسینی تاکنون با احساس ضرورت حضور در میدان عمل، کمر همت بسته و با تشکیل گروه های مختلف مردمی در قالب توزیع نذورات و غذا بین زوار کربلای حسینی کوشیدند تا نقش خود را در راه سرور و مولای خویش ایفا کنند.
بی سبب نبود که در این بین امام جمعه ایلام این حضور توامان مردم و مسوولان را ستود و افزود: همه در این کار سنگ تمام گذاشتند.
راستش را بخواهید همین مردم ایلام بودند که زنانشان با اهدای طلا و جواهراتشان و مردانشان با اهدای وجوه نقد به جان نثاران اباعبدالله کوشیدند تا سفره اطعام زوار ایشان پر رونق و رنگین باشد.
در این چند روز می شد بچه ها را در کنار جاده ها و خیابان ها دید که با تحمل سرمای ایلام و توزیع بسته های غذایی در بین زائران حسینی می کوشیدند تا نام خود را همپای والدینشان در دفتر عاشقان شهید کربلا ثبت کنند و رسم عاشقی را از بزرگانشان بیاموزند.
 پذیرایی از قریب به یک میلیون زائر ایرانی عتبات عالیات چیزی نیست که بتوان وظیفه آن را به گردن سپاه یا بسیج یا نیروی انتظامی انداخت، همه در این راه آستین ها را بالا زدند اما هنوز بودند کسانی که قدرت کارهای خودجوش مردمی را فراموش کرده و اظهار نظرهای غیرکارشناسی می کردند و طرح های عجیب می دادند و سخنان تامل برانگیز بر زبان می راندند که نمونه اش ممنوعیت پیاده روی عزاداری مردم به سمت امامزاده علی صالح(ع) در روز اربعین بود.
 البته نامهربانی ها به ایلامی های غیور تنها به این خلاصه نمی شود چرا که پیش از آن چند رسانه سراسری نظیر 20:30 و یک خبرگزاری هم در گزارشاتی ناپخته و عجولانه به انتقاد ازموج مردمی سرازیر شده به خیابان ها و جاده های این استان برای خدمت زوار حسینی پرداخته بودند.
 اما با این همه مردم معتقد بودند که”به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید/که سالک بیخبر نبود ز راه و رسم منزل ها/ شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل/ کجا دانند حالما سبکباران ساحل ها/ همه کارم زخود کامی به بدنامی کشید آخر/ نهان کی ماند آن رازی کزوسازند محفل ها”
 آری مردم ایلام بار دیگر نشان دادند علی رغم تلاش برخی برای تخریب نام این دیدار قهرمان و مرز بین المللی مهران، دستپاچگی های ناشی از خصومت های زشت و آن چنانی برای ممانعت ازمطرح شدن این خطه از کشورمان (ایلام) راه خود را برای هدفی که او را به اوج تعالی وکمال برساند برگزیده و هیچگونه محرومیتی توان از پای در اوردن زنان و مردان آن راندارد.
 
مهران شهر عاشقان ثارالله(ع)
نمی دانم کدام قلم کدام تصویر کدام بیان می تواند به عاشقانه هایی که مردم دیار مهران قهرمان همچون هشت سال دفاع و جهاد در راه خدا دراین روزها می سرایند ادای دین کند.
عاشقانه هایی که جز با منطق عشق نمی توانی آن را تفسیر کنی که دنیا بر مدار عشق می چرخد.
راستی جز عشق چه چیز می تواند نگاه ملتمسانه یک خانواده مهرانی که در یک شب سرد بر سر راه زائران کوی دوست منتظر ایستاده اند و نذر صلوات می گیرند و با دعایی از سر شوق از خدا می خواهند تا مسافری از مسافران سفر عشق روزیشان کند تا شبی در کلبه دل شیفتگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به صبح آرند تا گردی که دراین راه پرمشقت عشق بر سرو صورتشان نشسته است به عنوان تبرک توتیای چشمشان کنند و از سویدای دلشان بگویند یا ابا عبدالله (ع) انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و بگوید ای دختر رسول خدا (ص)اگر 1375سال پیش ما نبودیم که به صدای هل من ناصر ینصرنی فرزندت لبیک گوییم امروز آمده ایم که خادم عاشقانی باشیم که در اربعین عزای فرزندت لبیک گویان پیام آزادگی عاشورای سال 61هجری قمری به بشریت اعلام می کنند.
چه چیز می تواند تفسیر کند تلاش جوانان این دیار مهربان را که با شور و شوق فراوان کاسه غذای نذری در دست گرفته اند و از مسافران کوی دوست پذیرایی می نمایند.
این جوانان آمده اند تا در استقبال از این مسافران کربلای حسین (ع) سهیم باشند؛ اگرچه تعارف به یک استکان چای باشد.
آمده اند تا بگویند اگر چه امروز سردمداران حقوق بشر چتر حمایت خود را روز به روز بر سر تکفیریهای منطقه به نام اسلام باز و باز تر می کنند، از این طرف روز به روز بر حرارت قلبهای عاشقان حسین (ع) افزوده می شود.
آمده اند تا بگویند امروز عاشقان حسین (ع) جهانی شده اند از تمام مذاهب دنیا تا جایی که یک مسیحی که با یک صلیب در پیاده روی اربعین حسینی حضور داشت به سوالی اینگونه جواب داده بود اگرچه ما پیامبرانمان با هم فرق می کنند ولی حسینمان یکی است.
آری این وعده خداست که دینش را یاری می کند و اسلام ناب محمدی (ص) را غالب بر تمام ادیان می کند اگر چه دشمنان را خوش نیایید و حسین نور خداست و نور خدا هرگز خاموش نمی شود.
 
مهران آسوده بخواب
مهران عزيز درود بر تو! چه مظلومانه و چه سرفراز ديگر بار، نام نيک سرزمين آلامتو را سربلند نمودي…
 
درود بر مردان و زنان نيک توکه ديگربار با حفاظت از اموال و احوال زائراني که با خيالي آسوده رخت زيارت بسته بودند
 
همه ي آنها را همه ي خود انگاشته و با جان دل مهياي بازگشتشان شده اند…
 
مهران عزيزآسوده بخواب، آسوده بخواب که مردمانت همچون سالهاي پرفراز و نشيب دهه ي اول انقلاب اسلامي بيدارند
دست در دست هم، امضا وفاداري به اهل بيت را ازنماينده ي خاندان عصمت و طهارت در سرزمين هميشه پارس، حضرت آقا علي بن موسي الرضا بر کارنامه ي خود حک کردند…
 
نام تو،نام ايلام را در کشور و نام ايران را در جهان به نام پيشاني جمهوري اسلامي ايران و دروازه ي عتبات عاليات مقدس بهمراه دارد مبارک باد برتو اين القاب برازنده…
 
آباد بماني و هميشه باشي که بودن تو قلب امام امتت را يکبار براي هميشه شاد کرد!
 
تیتری آزار دهنده در حق مردم استان ایلام
 
«سرکیسه کردن زائران در مرز مهران» اين عنوان گزارش اول یکی از خبرگزاری‌ها بود که در سايت‌هاي مهم خبري هم بازنشر داشت. اين تيتر آن‌قدر ناراحت كننده و آزاردهنده بود كه دل همه كساني كه عاشقانه زوار و مهمانان اربعين حسيني را تكريم كرده بودند، آزرده و كامشان را تلخِ تلخ کرد.
 
مردم استان ايلام، مسئولان محلي، گروه‌هاي مردم‌نهاد، همه و همه، نه به خاطر بيان تقدير و تشكر و نه براي منت گذاشتن بر كسي و از همه مهم‌تر نه كسيه‌اي دوخته براي چپاول مال كسي؛‌ تنها و تنها، به خاطر عشق‌ورزی و حب حسين‌(ع) و ائمه اطهار (ع)، باافتخار تمام در خدمت‌رسانی به زوار اباعبدالله (ع) از همديگر سبقت می‌گرفتند و هر آنچه را كه داشتند، در طبق اخلاص گذشته و مهربانانه تقديم كردند.
هیچ‌وقت بنا نداشتيم كه كارهاي نيك و خير ساكنان استان ايلام كه براي عاشقان سالار و سرور شهيدان انجام داده‌اند رسانه‌ای كنيم؛ و بسيار علاقه‌مند بوديم اين ازخودگذشتگی‌ها همچنان مخفي بماند تا از نفوس پاك و ملكوتي شيفتگان حسين (ع)، پنجره‌ی رحمت بر روي مردمان اين ديار باز شود؛ اما دريغ از سوي كساني كه خود را نماينده افكار عمومي می‌دانند نامهربانانه كلامي بيان و سخني رانده شد كه آزرده شديم.
به خاطر اين مطلب ناراحت نيستيم،‌ بلكه بيشتر بدان دليل محزونيم كه نمی‌دانیم اكنون آن هم‌وطنی كه از نزديك نديد ساكنان استان ايلام براي ارائه خدمت بی‌منت به مهمانان اباعبدالله(ع) چقدر بی‌تاب بودند، در مورد اين مردم چگونه می‌اندیشند؟!
حال مانده‌ایم و بدان فكر می‌کنیم كه به‌راستی چه هدفي در وراي اين گزارش پنهان شده است؟! آيا شايسته است كه بخواهند نام اين مردم را بدنام كنند؟! آيا نمی‌شد اين گزارش را به‌نوعی تهيه می‌شود كه شائبه بدبيني نسبت به مردم مهران و استان ايلام شكل نمی‌گرفت؟
آيا بهتر نبود كه گزارشگر محترم خبرگزاري و يا سایت‌های خبري مركز نشين، ابتدا زحمت تحقيق بيشتري را به خود داده و از چند نفر كه در اين زمينه دچار خسارت شده بودند سؤال كرده و آن‌وقت با حساسيت و رعايت اخلاق حرفه‌ای، يك تيتر مناسب و درخور انتخاب می‌کردند؟!
بدون شك وظيفه رسانه‌ها بيان کاستی‌ها و نواقص موجود است و اگر از اين وظيفه كوتاه آيند، مرتكب گناه شده‌اند. بنابراين می‌شد اين موضوع را به‌نوعی هنرمندانه‌تر ترسيم نموده و به دنبال راهكاري براي تسهيل امور در مهروموم‌ها و وقت‌های آينده بود. نه این‌که یک‌دفعه با شليك تير خلاص به همه زحمات و خدمات مردم اين ديار، آنان را به راهزناني دشنه به دست تشریح نمود و چنان وانمود كرد كه اين مردم هم‌اکنون لب مرز به كمين طعمه‌های خود نشسته‌اند؟! آيا واقعاً الآن چنين است؟!
كلام آخر این‌که؛ وقتي بيش از یک‌میلیون نفر انسان به‌صورت یکجا در يك شهر 10 هزارنفری با زیرساخت‌های محدود، راه‌ها و جاده‌های باريك، امكانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ناچيز گردهم می‌آیند، ممكن است دراین‌بین افراد سودجو و فرصت‌طلب از سراسر كشور درصدد ماهيگيري از اين آب گل‌آلود هم برآيند. بنابراين می‌توان باافتخار و با اعتقاد كامل بيان نمود كه مردم استان ايلام، مسئولان محلي، نهادهاي خدمات‌رسان، گروه‌های مردم‌نهاد، در اربعين امسال سنگ تمام گذاشتن و با شايستگي تمام حق ميزباني عزاداران و زائران حضرت اباعبدالله الحسين (ع) را به جاي آوردند. بنابراين به این‌همه عشق و فداكاري مردمان ديار زاگرس بر خود می‌بالیم و با صداي رسا می‌گویم مردم استان ايلام تشكر. تشكر.
 
نقدی بر عملکرد رسانه ها در پوشش خبری شهر مرزی مهران
شهر مرزی مهران این روزها شاهد حضور عاشقانی است که از زندگی و کار دست برداشته تا خود را در روز اربعین حسینی به کربلا رسانند.
در همین راستا با توجه به پیش بینی حضور گسترده زائران از این مرز بین المللی از ماه ها قبل برنامه های هماهنگ و منسجمی برای ارائه خدمات و برنامه های صورت گرفته، انجامید.
دستگاه های مختلف پای کار آمدند، مدیریت ارشد استان، ادارات، سازمان ها، ارگان ها، سپاه و بسیج، پایگاه های مردمی، سران ایلات و طوائف همگی دست در دست هم دادند تا به بهترین نحو ممکن به زائران کوی حسینی خدمات شایسته ای صورت گیرد.
این ارائه خدمات حتی از مدت ها قبل از اربعین در مرز مهران و این شهرستان نمود بیشتری به خود گرفته بود؛ مردم این شهرستان از مدت ها قبل با جمع آوری نذورات و کمک های نقدی مردم، خود را برای استقبال از زائران آماده می کردند و در این راستا 200 میلیون تومان نیز نذورات جمع آوری شد.
در حال حاضر و در این شهرستان، مردم منازل خود را محل سکونت و استراحت زائران حسینی قرار داده اند و هر لحظه از کوچه پس کوچه های مهران بوی خوش غذاهای نذری بر مشام هر رهگذری می رسد.
این خدمات رسانی ها البته پایان کار نبود، قرارگاه پشتیبانی سپاه و بسیج مستقر در مرز مهران که پیش بینی حضور گسترده زائران را کرده بود، از مدت ها قبل با در دستور کار قرار دادن ویژه برنامه های خدماتی و البته توجه به زیرساخت ها در حال حاضر به زائران خدمات رسانی می کند.
این قرارگاه که با حضور نیروهای بسیجی همیشه در صحنه اداره می شود، با روحیه بسیجی و بصورت 24 ساعته نسبت به رفع مشکلات زائران می پردازد.
این قرارگاه با برپایی نانوایی سیار توانسته نقش مهمی را در نیاز اولیه زائران در بحث غذا تأمین نماید، همچنین انتقال آب در بین زائران در مسیر پیاده از محل شهرستان تا مرز به اندازه وفور از دیگر نقاط مثبت و مطرح به زائران اربعین حسینی است.
البته ارائه خدمات تنها در حوزه نیازهای غذایی محدود نشده و با انتقال زائران از طریق ناوگان حمل و نقل توانسته بصورت رایگان زائران را جابجا کند، آن هم در جایی که دسترسی به وسیله نقلیه در آن شرایط خاص یک نیاز واقعی برای زائران تلقی می شود.
همچنین در مسیر پیاده زائران از خود شهرستان تا مرز نیز سرویس های بهداشتی بعنوان یک اولویت اساسی مطرح بوده که برای زائران فراهم بوده است که علاوه بر آن سرویس های بهداشتی صحرایی نیز در مسیر زائران وجود دارد.
علاوه بر این بسیاری از زائران با توجه به اینکه وقت زیادی را در طول شبانه روز پیاده حرکت کرده و به استرحت ویژه نیاز دارند، لذا در این مسیر امکان اسکان زائران در شب فراهم شده و هر زائری می تواند در این اقامت گاه استحراحت کرده و مسیر خود را دوباره از سر گیرد.
البته در این میان در گفتگو با چندین تن از زوار، آنها از ارائه خدمات در این شهر مرزی و دروازه عتبات عالیات ابراز رضایت کرده و از ارائه خدمات و زیرساخت ها کمال تشکر و قدردانی داشتند.
توزیع غذا بین زائران در داخل شهر و مسیر مرز نیز از دیگر مواردی است که باید به آنها توجه کرد؛ ایلات و طوائف ایلام باحضور گسترده خود و برپایی ایستگاه صلواتی ضمن ابراز محبت خود به اهل بیت(ع) از زائران پذیرایی می کنند، از کباب داغ و نان محلی داغ گرفته تا چای و شیر و شیرینی…
باید بود و دید که دست اندرکاران مستقر در شهرستان مهران نهایت تلاش خود را برای بهترین ارائه خدمات به زائران در پیش گرفته اند و با حضور جمعیتی جندین برابر شهرستان توانسته اند خدمات مطلوبی را به زائران عر ضه بدارند.
به طور مثال در یکی از این مسیرها و ایستگاه صلواتی، ایل ملکشاهی در طول روز با تعداد 5 هزار سیخ کباب، 2 هزار قرص نان محلی و یا در شهرستان مهران تنها در یکی از ایستگاه های صلواتی به 50 هزار زائر در طول شبانه روز خدمات ارائه می شود.
یکی از نقاط قوت در شهرستان مهران حضور پایگاه های مردمی است که با پای کارآمدن آنها توانسته رضایتمندی زائران را در پی داشته باشد.
علاوه بر این با پیگیری مسئولان استان و به منظور تسهیل در عبور و مرور زائران پرداخت عوارض شهرداری و خارج از کشور برای زائران حذف شده تا خللی در تردد آنها به وجود نیاید که این خود یک اقدام اساسی به شمار می آید.
از آنجا که مرز مهران در طول شبانه روز ظرفیت جابجایی مشخصی را داراست اما این روزها در مرز مهران، میزان جابجایی به چندین برابر خود رسیده که این مهم با حذف روادید و عوارض محقق شده است.
اما با تمامی موارد گفته شده برخی رسانه ها اقدام به معرفی نادرست و غیرواقعی از این شهر مرزی حتی در سطح ملی پرداختند و خلاف واقعیت را بر عین واقعیت ترجیح دادند!
همین رسانه هایی که به ناحق نسبت به معرفی نادرست اقدامات در مهران می پردازند اما در مهمترین مناسبت این شهرستان که حتی در تقویم ملی نیز به ثبت رسیده(سالروز آزادسازی مهران) در کمای رسانه ای قرار می گیرند و کمتر به زوایای آن می پردازند.
برای دیار مردمانی که سابقه درخشان دفاع مقدس را درسینه خود دارند و نظیر عملیات هایی از جمله والفجر 3 و کربلای یک همین بس که همچون دفاع مقدس اکنون نیز در این حرکت عظیم فرهنگی که دنیا نظاره گر آن است توانسته اند رضایت زائران را جلب کنند.
بهتر است به جای یک طرفه نگریستن به موضوع و بیان این گونه مطالب در رسانه ها پیشنهاد شود تا حتی سایر استان‌ها کمک‌های خود را نیز روانه کنند تا از ظرفیت سایر استان ها استفاده گردد.
اما انتشار این خبر در رسانه ملی و برخی سایت ها، خللی در ارائه خدمات ذکر شده از سوی دست اندرکارن زحمت کش مستقر در مرز نکاسته و بلکه این موارد همچنان ادامه دارد و به این نوکری زائرین کوی حسین افتخار میکنند.
اما در پایان ذکر این نکته ضروری است که  فراهم نمودن زیرساخت ها در مهران برای زائران حسینی توسط دولتمردان یک ارزش معنوی تلقی می شود…
 
تمهیدات لازم اندیشیده شود/ لزوم تقویت زیرساخت‌های استان ایلام/ اربعین‌های دیگر در راه است
 
جاده‌های ایلام به سختی جواب‌گوی حجم تردد زوار است، در این میان آنچه که بیش از هر مسئله‌ای مهم به نظر می‌رسد تقویت زیرساخت‌های این منطقه محروم به عنوان دروازه عتبات عالیات است، چون اربعین‌های دیگر در راه است.
موج بازگشت زوار عتبات عالیات پس از حضور در مراسم باشکوه اربعین مرز مهران و نقاط مختلف استان ایلام در مسیر تردد زائران را تحت تأثیر قرار داده است.
تردد از مرز مهران به گفته مسئولان روزانه ۶۰ هزار نفر اعلام شده است، ترافیک سنگین در مسیر مهران-ایلام و همچنین ایلام-کرمانشاه است و صحبت‌های مسئولان با رسانه‌ها از اندیشیدن تمهیدات لازم در این رابطه حکایت دارد، اجرای برنامه‌هایی موقتی برای مدیریت زوار حسینی به کشور، در رابطه با اسکان، حمل و نقل، تغذیه، بهداشت و … البته به این نکته نیز باید اشاره کرد خدمات‌رسانی به زوار با میهمان‌نوازی بی‌نظیری که داشتند به‌ویژه در شهر مهران بارسنگینی را از دوش مسئولان برداشته است.
در این میان آنچه که بیش از هر مسئله‌ای مهم به نظر می‌رسد زیرساخت‌های ضعیف این منطقه محروم از کشورمان است، جاده‌های استان ایلام به سختی جواب‌گوی این حجم تردد است، مسئله‌ای که متأسفانه در مواردی باعث شد شور و شوق خانواده‌هایی که  بازگشت زائرشان از کربلا بودند با خبر کشته‌ و زخمی شدن عزیزانشان در سوانح رانندگی در جاده‌های کوهستانی و پرپیچ‌وخم و غیر استاندارد ایلام به عزا و ماتم تبدیل شود.شاید دلایل رخ دادن اینگونه حوادث علل دیگری نیز داشته باشد، اما درصد قابل توجه آن به زیر ساخت‌های این حوزه بر می‌گردد. 
امسال امواج خروشان شیعیان و عشاق حسینی با فریاد «لبیک یا حسین» قامت یزیدیان زمان را در هم شکست، اربعین حماسی ۹۳ که نشان عشق و ارادت توصیف‌ناپذیر ملت ایران اسلامی و شیعیان منطقه به مولایشان حسین(ع) بود، رفت و این ضرورت انکارناپذیر را نشان داد که می‌توان با تقویت زیرساخت‌ها در استان ایلام و مرز بین‌المللی مهران به عنوان دروازه عتبات عالیات گامی مؤثر در حضور شیعه در چنین گردهمایی‌های عظیم و خلق حماسه‌های دیگر برداشت.
اربعین‌های دیگر در راه و جاذبه عشق به سیدالشهدا(ع) همچنان در حال گسترش است؛ در این میان توسعه راه‌ها، فرودگاه، ایجاد خطوط ریلی، مراکز اقامتی و خدمات‌رسانی از ضرورت‌های استان مرزی ایلام است که با توجه به بعد ملی این مسئله، عزم و مدیریت جهادی مسئولان را بیشتر از گذشته می‌طلبد.
حامد ایلخانی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.