پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

حج و زيارت، مطالبات رهبري را محور برنامه‌هاي خود قرار داده است

حج و زيارت، مطالبات رهبري را محور برنامه‌هاي خود قرار داده است

سرپرست حجاج ايراني با توجه به سخنان مهم مقام معظم رهبري در زمينه وحدت، اين سخنان را از شعارهاي محوري حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج وزيارت و در مباحث زيارت دانست و گفت: در حج مسأله وحدت اسلامي، يكي از مسائل كليدي است و بايد با رفتار و كردار خودمان به آن جامه عمل بپوشانيم.

 به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت و سرپرست حجاج ايراني، در اجتماع بزرگ روحانيون كاروان‌هاي اعزامي منطقه قم به عمره مفرده در ابتداي سخنان خود به ديدار كارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب اسلامي اشاره كرد و از اظهار رضايت ايشان نسبت به حوزه حج وزيارت خبر داد و گفت: امسال كه محضر رهبر انقلاب اسلامي مشرف شديم، ايشان ضمن ابراز رضايت از عمليات حج و بيان اين نكته كه وقتي حاجيان به ديارشان بر مي‌گردند اين حالت مثل يك عيد و جشن سرور است» كه تعبير ايشان نشان از اهميتي است كه به حوزه حج دارند.

وي افزود: رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار بر تحول و بازنگر در امور حج وزيارت تاكيد داشتند، بر همين اساس ما هم طبق مطالبه معظم له عمل خواهيم كرد و به زودي جلساتي را با نخبگان، انديشمندان حوزه و دانشگاه در اين زمينه ترتيب خواهيم داد تا ديدگاه ايشان در حوزه محقق شود.

سرپرست حجاج ايراني تصريح كرد: ديدگاه رهبر معظم انقلاب در حوزه حج وزيارت براي ما از اهميت خاصي برخوردار است و ما نيز مطابق مطالبات ايشان گام خواهيم برداشت و از همين رو از تمامي انديشمند و محققان و پژوهشگران و صاحب‌نظران مي‌خواهيم كه پيشنهادات خود را در حوزه حج وزيارت به ما جهت تعالي در برنامه‌ها و تحول در حوزه فرهنگي و اجرايي ارائه كنند تا بتوانيم آن‌ها را مطابق با ديدگاه رهبر معظم انقلاب اجرايي كنيم.

وي در ادامه سخنراني خود برخي بايدها و نبايدهاي اين سفر را براي روحانيون بيان كرد و با تشريح جزييات سياست‌هاي كلي بعثه مقام معظم رهبري در حوزه حج وزيارت از روحانيون كاروان‌ها خواست در اجرا و تحقق اين سياست‌ها همكاري كنند.

وحدت اسلامي در حج، يكي از مسائل كليد است

سرپرست حجاج ايراني در ادامه سخنان خود به بحث وحدت پرداخت و با توجه به سخنان مهم مقام معظم رهبري در زمينه وحدت، اين سخنان را از شعارهاي محوري حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج وزيارت در مباحث زيارت دانست و گفت: در حج مسأله وحدت اسلامي، يكي از مسائل كليدي است و بايد با رفتار و كردار خودمان به آن جامه عمل بپوشانيم.

وي تصريح كرد: اينكه برخي شعار وحدت مي‌دهند و اما در عمل خلاف آن عمل مي‌كنند، هرگز با روح وحدت سازگاري ندارد و بايد تلاش كنيم كه در حوزه حج وزيارت اين شعار به صورت كاربردي عملياتي و اجرايي شود و در اين زمينه از نظرات و ديدگاه‌هاي مختلف انديشمندان، روحانيون و ساير بزرگان استقبال مي‌كنيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، برخي برخوردهاي تند و غير منطقي را خلاف وحدت دانست و از روحانيون كاروان‌ها خواست تا هر فرد يا گروهي كه در ايام حج وعمره به چنين اعمالي دست مي‌زنند، آنان را توجيه و مانع اجراي چنين رفتارهايي بشوند.

ديپلماسي حج با طرف عربستاني موفقيت آميز بوده است

سرپرست حجاج ايراني به رايزني‌ها و گفت‌وگو خود در مباحث مرتبط با حج و عمره با طرف عربستان اشاره كرد و افزود: در ديدارهاي جداگانه‌اي كه با مقامات ارشد عربستان به ويژه امير مدينه و وزير حج عربستان داشتيم، گفت‌وگوهاي را در زمينه‌هاي تعامل هرچه بهتر دو كشور انجام داده ايم كه خوشبختانه نتايج مطلوبي را در پي داشته است.

عضو شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور، وضعيت اعزام زائران و رفتار طرف عربستاني را تاكنون مناسب ارزيابي كرد و افزود: خوشبختانه گزارش‌هاي بدست آمده از ارزيابي مثبت خبر مي‌دهد و اين مذاكرات تاثيرات مثبت داشته است و اميدواريم در آينده نيز اين روند ادامه يابد.

زائران در عربستان هرگز رفتارهاي حساسيت‌‌زا نداشته باشند

وي چند توصيه مهم به روحانيون كاروان‌ها داشت و در اين زمينه گفت: روحانيون كاروان‌ها به زائران عزيز بسيار تاكيد كنند كه هرگز رفتارهاي حساسيت‌‌زا نداشته باشند و به بحث و جدال و مناظره در بقيع و ساير اماكن مذهبي نپردازند و در نوع رفتار و برخوردهاي خود بيشتر دقت كنند تا سفري آرام و مطلوب داشته باشند.

سرپرست حجاج ايراني، استفاده از ابزارها و امكانات روز را براي روحانيون در جلسات آموزشي زائران بسيار ضروري خواند و از آن به عنوان يكي از امتيازات مهم‌در ارزيابي‌ها نام برد و همچنين از توليد و انتشار نرم‌افزار صوتي درخصوص زيارت اماكن مقدس مكه مكرمه و مدينه منوره خبر داد.

استفاده از ابزارهاي روز براي روحانيون كاروان‌ها الزامي است

وي برگزاري جلسات آموزشي زائران را بسيار مهم دانست و تاكيد كرد: از اينكه برخي ۳ جلسه آموزشي را براي زائران زياد مي‌دانند، موجب شگفتي است آنها چگونه مي‌توانند در كمترين زمان به زائرانشان تمامي مباحث مورد نياز زائران را ارائه كنند در حالي كه اين مباحث زمان و مدت زيادي را مي‌طلبد.

حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، در ادامه از حجت‌الاسلام حميد احمدي، مدير آموزش معاونت فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري به جهت تلاش و كوشش مجدانه در حوزه مباحث آموزشي زائران و روحانيون كاروان‌‌ها تقدير كرد و افزود: روحانيون عزيز بدانند كه بعثه مقام معظم رهبري بر جلسات آموزشي به صورت نامحسوس نظارت دقيق دارد.

نتايج ارزيابي روحانيون كاروان‌ها به زودي اعلام مي‌شود

وي با اشاره به معرفي حجت‌الاسلام علي پروانه به عنوان مدير جديد جذب و سازماندهي معاونت فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري، گفت: از ايشان خواسته شده است تا در اولين فرصت نتايج ارزشيابي روحانيون را در معرض ديد آن‌ها قرار دهند تا با همكاري روحانيون محترم در جهت ارتقاي كيفيت امور فرهنگي گام‌هاي موثر‌تري برداشته شود.

سرپرست حجاج ايراني، اختلاف‌‌هاي مذهبي و قومي در منطقه و كشتار بي‌رحمانه مسلمانان در كشورهاي همسايه را دليل عقايد باطل برخي افراد تندرو دانست و تصريح كرد: هم‌اينك در جهان اسلام فتنه‌اي رخ داده است كه بايد با آن مقابله فكري و عقيدتي كرد وتنها مقابله نظامي پاسخگوي آن نيست، در چند سال گذشته در كشورهاي سوريه، عراق، افغانستان، بحرين و… درگيري‌هاي داخلي و نظامي صورت گرفته است و همه اين درگيري‌ها حاصل عقايد باطل برخي افراد تندرو و دست پرورده صهونيست‌ها است.

وي با بيان اينكه آمريكا و حاميان آن در منطقه با راه‌اندازي گروه‌هاي تندرو همچون داعش و القاعده در منطقه بدنبال ايجاد منطقه‌اي امن براي رژيم صهونيستي هستند، اظهار كرد: بايد با استدلال‌هاي ديني و استفاده از سيره اهل بيت عليهم السلام با اين عقايد باطل و انحرافي و تكفيري برخورد كنيم.

عضو شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور در بخش ديگري از سخنان خود از روحانيون كاروان‌ها خواست به كار تشكيلات و جمعي بيشتر اهتمام ورزند و ادامه داد: « اگر ما تشكلياتي كار نكنيم، موفقياتمان كاهش خواهد يافت.

برنامه‌ريزي حج وزيارت براي استقبال از سه ميليون زائر در اربعين سال آينده

وي در بخش ديگري از سخنان خود به حضور ميليوني زائران اربعين حسيني در راهپميايي نجف - كربلا اشاره كرد و ضمن تجليل از مردم عزيز كشورمان تصريح كرد: تلاش‌هاي گسترده‌اي براي بهره‌گيري از اين مناسبت بزرگ صورت گرفت و جلسات متعددي از ۹ آذر ماه ۱۳۹۲ با حضور ۲۶ نهاد و ارگان برگزار گرديد و هم اكنون نيز جهت تسهيل حضور زائران در اربعين حسيني سال آينده بايد برنامه ريزي شود.

نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت، تلاش براي برگزاري جلسات آموزشي زائران و استفاده از موقعيت حج وزيارت را در جهت توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي بسيار مهم برشمرد و گفت: بنده از زماني كه اين مسؤوليت را پذيرفتم، هرگز يك قدم براي خودم برنداشتم و به دنبال اين نيستم كه كارهاي شما را آمار بدهم و براي خود جايگاهي بسازم، زيرا تنها هدفم اين است كه از فرصت حج وزيارت ارتقاي دانش ديني مردم و تشويق آنها در عمل به مكتب اهل بيت عليهم اسلام بهره بگيريم و اين را براي خودم لذت بخش مي‌دانم. ما نبايد به پست و مقام دل ببنيديم، همه اين‌ها روزي از دست خواهد رفت و اگر كم‌كاري و كاستي صورت بگيرد آن زمان حسرت خواهيم خورد.

وي همچنين در بخشي از سخنان خود به طرح تعالي حج اشاره كرد و گفت: اين طرح دو سال است كه دنبال مي‌شود و قرار است از صفر تا ۱۰۰ برنامه‌هاي فرهنگي و اجرايي حج و زيارت مورد بازنگري اساسي قرار گيرد تا در آينده شاهد شرايط مناسبت‌تري باشيم و اميد داريم شما روحانيون و انديشمندان حوزوي ما را در اين طرح مهم ياري رسانيد و از ديدگاه‌ها ارزشمندتان محرم نفرماييد.





سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.