پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت خواستار شد؛

تحول در برنامه‌هاي فرهنگي حج و تنوع در روش‌ها و شيوه‌هاي آموزشي

تحول در برنامه‌هاي فرهنگي حج و تنوع در روش‌ها و شيوه‌هاي آموزشي

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت تصريح كرد: تحول در برنامه‌هاي فرهنگي حج و تنوع در روش‌ها و شيوه‌هاي آموزشي آن مي‌تواند كنگره عظيم حج را به كانون اتحاد و وحدت جهان اسلام و ابلاغ پيام انقلاب و تشيع به جهانيان تبديل كند و اين مساله نياز مند همفكر ي همه دست اندركاران حوزه حج و زيارت است.

نگاه تحولي در حج زمينه ساز آشنايي بيشتر جهانيان با فرهنگ اهل بيت عليهم السلام و انقلاب اسلامي است

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، همايش روحانيون عمره منطقه تهران با حضور نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني و رئيس سازمان حج و زيارت در سالن آمفي تئاتر سازمان برگزار شد.


در اين همايش كه روحانيون عمره منطقه تهران حضور داشتند، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت توصيه‌ها و رهنمود‌هاي مورد نياز اين سفر را ارايه كردند، حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر، ضمن تبريك آغاز امامت حضرت ولي عصر (عج) اظهار داشت: از اين كه شما روحانيان محترم در اين جلسه شركت نموديد تا با هم در زمينه مسائل مربوط به عمره همفكري داشته باشيم صميمانه تشكر مي‌كنم.


چهار ويژگي ناپسند كه بايد از آنها پرهيز كرد


وي در ادامه سخنان خود به حديثي از امام علي (ع) اشاره كرد و گفت: در مواعظ امير المومنين علي بن ابيطالب (ع) اين گونه آمده است كه (مَنِ استَطاعَ أن يَمنَعَ نفسَهُ مِن أربعَةِ أشياءَ فهُو خَلِيقٌ بأن لا يَنزِلَ بهِ مَكروهٌ أبدا) اگر چهار ويژگي يا خصوصيت را افراد مراعات كنند اين شايستگي را خواهند يافت كه مكروهي به آنها نرسد. از آن حضرت سئوال شد كه: (و ما هُنَّ يا أميرَ المؤمنينَ؟) آن‌ها چه ويژگي هايي هستند؟ و ايشان پاسخ دادند: (العَجَلَه، و اللَّجاجَه، و العُجْبُ، و التَّوانِي) عجله، لجاجت، عجب و سستي.


نماينده ولي فقيه «عجله» را اولين خصلت ناپسند انسان از نگاه امير المومنين علي (ع) دانسته و در اين خصوص اظهار داشت: عجله يعني اين كه انسان بدون تاني و دقت تصميمي بگيرد و يا كاري را انجام دهد. البته عجله غير از سرعت عمل در كارها است، سرعت عمل در هر كاري اگر با تدبير صورت پذيرد، امر پسنديده اي است.


سرپرست حجاج ايراني «لجاجت» را دومين ويژگي ناپسند انسان دانست و گفت: «لجاجت» در كاري كه به ناحق انجام مي‌گيرد، ناپسند است و گرنه پافشاري بر مواضع صحيح و ارزش‌هاي اسلامي كاري صحيح است.


عضو شوراي سياستگذاري ائمه جمعه از «عُجب» به عنوان سومين ويژگي مذموم اخلاقي ياد كرد و افزود: كسي كه دچار «عُجب و خودپسندي» است، از درك ضعف‌هاي خود ناتوان است و همواره خود را از ديگران برتر مي‌داند و دچار خودشيفتگي است.


وي از «سستي و كاهلي» به عنوان چهارمين خوي مذموم انسان بر اساس حديث امام علي (ع) ياد كرد و اظهار داشت: «سستي و تنبلي» انسان را از امور زندگي باز مي‌دارد و سبب مي‌شود تا مسووليت‌هاي خود را به موقع انجام ندهد.


رهنمودهاي مقام معظم رهبري چراغ راه مجموعه حج و زيارت


حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر به رهنمود‌هاي اخير مقام معظم رهبري به دست اندركاران حج و زيارت اشاره كرده و اظهار داشت: بعد از حج، توفيق پيدا كرديم تا محضر مقام معظم رهبري حفظه الله تعالي مشرف شويم و ايشان نكات مهمي را تذكر دادند كه بي شك روحانيون محترم مي‌توانند در تحقق آنها به مجموعه حج و زيارت كمك كنند. البته معظم له همواره از اين كه حج با موفقيت برگزار شده اظهار شعف و شادماني داشته اند و سال گذشته بيان داشتند «هر وقت حاجيان به كشور باز مي‌گردند و پايشان را از پلكان هواپيما پايين مي‌گذارند، يك حالت شعف و شادماني به من دست مي‌دهد». امسال نيز اظهار داشتند «بازگشت حجاج از سفر حج، براي من مانند» يك جشن و يك عيد " است. اين سخنان نشانگر آن است كه معظم له نسبت به حج عنايت ويژه دارند.


سرپرست حجاج ايراني تصريح كرد: اولين نكته اي كه مقام معظم رهبري در خصوص حج متذكر شدند نگاه «تحولي به حج» است. البته لازم است اين نگاه را به حوزه‌هاي عمره و عتبات نيز تسري داد.


لزوم استفاده از ظرفيت حج، عمره و عتبات براي تحول فرهنگي در جامعه


نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت حج، عمره و عتبات را داراي ظرفيت بسيار بالايي دانسته و اظهار داشت: چنين جمعيتي مي‌تواند زمينه ساز بسياري از تحولات فرهنگي و سبب جلوگيري از آسيب‌هاي اجتماعي در جامعه شود. حدود ۸۵۰ هزارنفر سال گذشته به عمره و حدود ۶۵ هزار نفر نيز به حج مشرف شدند. همچنين ظرفيت عظيمي در عتبات وجود دارد كه نمي‌توان آن را ناديده گرفت. فقط در اربعين امسال حدود يك و نيم ميليون نفر به عتبات مشرف شدند. در حقيقت حدود ۵ ميليون نفر در سال به حج، عمره و عتبات مشرف مي‌شوند و اين در حالي است كه تعداد زايران مشهد و ديگر اماكن مقدس داخل كشور را به حساب نياورده ايم.


نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت تصريح كرد: زايران از چند ماه قبل از اعزام به حج يا عمره تحت آموزش قرار دارند و در ايام حج، بيش از يك ماه زائران را همراهي مي‌كنيم. در اين مدت مي‌توان با آموزش‌هاي نوين، متنوع و جذاب آنها را تحت تاثير قرار داده و حتي در ايام بعد از حج نيز ارتباط خود را با آنها حفظ نماييم تا تحولات روحي و معنوي كه در طول سفر معنوي حج يا عمره، در زائر ايجاد شده حفظ و تداوم يابد. اين چنين ظرفيتي را در هيچ جاي دنيا نمي‌توان يافت.


وي نوآوري و جذابيت در امر تبليغ را مورد تاكيد قرار داد و افزود: با توجه به تحولاتي كه د رجهان و منطقه رخ مي‌دهد بايد آمادگي رويارويي با مسائل و مشكلات جديد را داشته باشيم و اگر بخواهيم يكنواخت عمل كنيم، در كارها موفق نخواهيم شد بنابر اين لازم است از ابتكارات و امكانات جديد، تنوع موضوعات در امر تبليغ و جلسات آموزشي استفاده شود و اين امر مهم همواره مورد تاكيد مقام معظم رهبري قرار داشته است.


لزوم توجه به وحدت امت اسلام


سرپرست حجاج ايراني يكي ديگر از رهنمودهاي مقام معظم رهبري را بهره گيري از ظرفيت عظيم حج براي «وحدت امت اسلامي» دانست و افزود: مقام معظم رهبري در ديدار اخير با دست اندركاران حج، شعار «وحدت امت اسلامي» را تنها يك شعار تاكتيكي ندانستند بلكه از آن به عنوان يك شعار اصلي و استراتژيك ياد كردند. از ابتدا نيز امام خميني (ره) شعار «وحدت امت اسلامي» را مورد تاكيد قرار داده بودند. لذا بايد با دو رويكرد به اين مساله اهتمام ورزيد: يكي رويكرد بيروني و ديگري رويكرد دروني است.


ايشان افزود: لازم است جوامع شيعي بگونه اي عمل كنند از تبليغات منفي در باره تشيّع جلوگيري شود. بزرگترين ايرادي كه عناصر تند رو و تكفيري به عنوان يك حربه از آن استفاده مي‌كنند مسئله «سب صحابه» است. متاسفانه دشمنان اسلام شگردهاي نويني براي دامن زدن به آتش تفرقه در پيش گرفته اند تا تشيُّع را به نوعي خلع سلاح كنند. لذا بايد از هر نوع اقدامي كه سبب بهره گيري دشمنان از فضاي موجود بر ضد تشُّع و دامن زدن به آتش تفرقه مي‌گردد، پرهيز شود. زيرا اين گونه اقدامات به اصل تشيّع صدمه زده و خطري عظيم را متوجه آن مي‌كند.


نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت تسلط به زبان از سوي روحانيون را يك امتياز مهم براي استفاده بهتر از فرصت حج عنوان كرده و اظهار داشت: آشنايي با شخصيت‌هاي علمي جهان اسلام و ايجاد ارتباطات بين المللي از دستاوردهاي دانستن زبان توسط روحانيون عمره و حج است. چه كسي بهتر از يك روحاني فاضل مي‌تواند به معرفي انقلاب و فرهنگ اهل بيت عليهم السلام به جهانيان بپردازد؟


نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت تصريح كرد: تحول در برنامه‌هاي فرهنگي حج و تنوع در روش‌ها و شيوه‌هاي آموزشي آن مي‌تواند كنگره عظيم حج را به كانون اتحاد و وحدت جهان اسلام و ابلاغ پيام انقلاب و تشيع به جهانيان تبديل كند و اين مساله نياز مند همفكر ي همه دست اندركاران حوزه حج و زيارت است.


ايشان در ادامه افزود: موضوع ديگري كه مقام معظم رهبري در ديدار با كارگزاران حج مطرح فرمودند بحث «نگاه دروني» بود. ممكن است در مورد مساله وحدت بخشي هم ما مقصر باشيم، كه اگر بخواهيم مشكل حل شود بايد در صدد رفع آن بر آييم متاسفانه باتوجه به تذكراتي كه به زائران داده مي‌شود باز هم رفتارهايي از سوي برخي از آنها بروز مي‌كند كه دردسر ساز است لذا بايد آموزش‌هاي لازم به زائران داده شود آنها بايد بدانند وقتي وارد كشور ديگري مي‌شوند لازم است قوانين آن كشور را محترم دانسته و بر اساس آن عمل كنند.


شرايط عمره امسال


نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در شرايط عمره امسال اظهار داشت: الحمدالله شرايط عمره در مقايسه با سال قبل تا حدودي بهتر و آرام‌تر شده است و تلاش اين است مشكلات در اسرع وقت با مسئولين سعودي مطرح و به آنها تذكر داده شود.


حج يك فريضه عبادي - سياسي است


نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت ضمن تاكيد بر اهميت بعد سياسي حج اظهار داشت: ما نمي‌خواهيم بگوييم كه حج سياسي نيست، بلكه حج را بايد از روابط سياسي دو كشور جدا كرد. يعني اگر روابط سياسي بين ايران و عربستان در برهه اي خدشه دار شد، اين مساله نبايد به حج تسري پيدا كرده و فشار به زائرانوارد شود ما معتقديم مي‌توان از ديدارهايي كه با مقامات سعودي در خصوص حج صورت مي‌گيرد در جهت ارتقاء و بهبود روابط دو كشور استفاده كرد.


ايشان افزود: با توجه به شرايطي كه اكنون بر منطقه حاكم است بايد بسيار مراقب بود و هوشيارانه عمل كرد زيرا دشمنان بر آتش تفرقه دامن زده و سلاح و مهمات در اختيارگروه‌هاي جنايت كاري مانند «داعش» قرار مي‌دهند و هدفشان به هم ريختن جهان اسلام و ايجاد امنيت براي رژيم صهيونيستي است. ليبي، مصر، تونس، لبنان، سوريه، بحرين، يمن و عراق بسياري ديگر از كشورهاي اسلامي دستخوش جنايات تروريستي شده اند و شرايط دشوار و خطرناكي بر منطقه حاكم شده است.


تلاش جهت بهبود سطح خدمات به زائران


نماينده ولي فقيه در ادامه به امور رفاهي و اجرايي زائران در حج و عمره اشاره كرد و اظهار داشت: با تلاش‌هاي جناب آقاي مهندس اوحدي و مجموعه سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري كارهاي خوبي در عمره امسال صورت گرفته است در عين حال از پيشنهادهايي كه در اين زمينه ارائه شود استقبال مي‌كنيم. ارتقاء سطح كيفي خدمات رساني به زايران و رفع نقايص و آسيب‌هاي سال‌هاي گذشته و همچنين تهيه بسياري از اقلام مورد نياز حج و عمره از داخل كشور از جمله اقدامات موثر سازمان حج و زيارت در عمره امسال مي‌باشد.


آقاي قاضي عسكر بر ضرورت كار تشكيلاتي در حوزه حج و زيارت تاكيد كرد و اظهار داشت: لازم است به زائران آموزش‌هاي لازم در خصوص عمره داده شود و از نرم افزارهايي كه قابليت نصب بر روي گوشي‌هاي تلفن همراه را دارند جهت بهره گيري زائران از ادعيه و ديگر آموزش‌هاي عمره استفاده شود.

 


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.