پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

همایش روحانیون و مداحان عتبات عالیات تبریز برگزار شد.

 همایش روحانیون و مداحان عتبات عالیات تبریز برگزار شد.
همایش روحانیون و مداحان کاروانهای عتبات عالیات استان آذربایجان شرقی صبح امروز با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر – نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در سالن دکتر مبین برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین پور محمدی نماینده بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت استان، ضمن خیر مقدم و خوش آمدگویی و تشکر از همکاری و فعالیتهای حج و زیارت استان، آماری در خصوص روحانیون و مداحان کاروانهای عتبات عالیات ارائه نمود:

از اوائل سال جاری تا امروز مجموعا 734 نفر اعزامی بعنوان روحانی و مداح کاروانهای عتبات عالیات داشته ایم. و تعداد روحانی فعال کاروانهای عتبات استان 185 نفر و تعداد مداحان فعال نیز 235 نفر بوده اند که البته با عنایت به سیاستهای بعثه مقام معظم رهبری، اکثر زائرین از فعالیتهای روحانیون و مداحان کاروانها اعلام رضایت نموده اند.

 

در ادامه همایش حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر – نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، ضمن تبریک ایام مبارک و تشکر از فرصت بوجود آمده بیان داشتند:

زیارت ائمه معصومین(ع) فرصتی بزرگ برای تطهیر جان

توفیق زیارت حج، عمره و عتبات عالیات و به طور کلی زیارت پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) یک فرصت بزرگ برای عموم مسلمانان و بویژه پیروان اهل بیت است که هم جانشان را تطهیر کنند و در اقیانوس معرفت الهی شستشو دهند و هم زمینه را برای تحول روحی و اخلاقی در جامعه فراهم نمایند. چرا که خداوند تبارک و تعالی پس از نزول قرآن که به منزله قانون اداره کننده جامعه بشری است، رهبران عادل و معصوم و دارای همه ویژگی های شایسته برای اداره زندگی مردم فرستاد که هم پیامبر(ص) و هم ائمه معصومین(ع) نقش بسیار مهم و اساسی در هدایت جامعه بشری دارند. عملشان، اخلاقشان و کمالاتشان الگوی بسیار خوبی برای همه مردم در سراسر جهان بویژه مسلمانان است.

پیشرفت علم بمنزله بهبود وضعیت بشر نیست

این فرصت برای سایر ملتها متاسفانه فراهم نیست، شما امروز مشاهده می کنید که بشریت در یک دوره ای که می شود اسمش را گذاشت "جاهلیت نوین" دارند زندگی می کنند. فکر نکنیم اگر علم پیشرفت کرده است بشریت هم وضعیت بهتری پیدا کرده است. اما مکتب اهل بیت(ع) این امتیاز را دارد که ما رهبرانی داریم که معصوم هستند و هرگز اشتباه نمی کنند. فکرشان، عملشان و راهشان همه صحیح است لذا گفتار و تقریر امامان معصوم برایمان جهت هستند و این بزرگترین نعمتهاست.

پیروی از ائمه معصومین(ع) ضامن سعادت بشر

هرکس به دنبال ائمه معصومین(ع) حرکت کند می تواند به سعادت و نجات دست پیدا کند، این یک حقیقت است. علاوه بر قرآن که امانت اول پیامبر(ص) است، عترت و سنت رسول خداد نیز باید بعنوان امانت دوم مورد توجه قرار گیرد. این دو با هم وسیله نجات انسان در دنیا و آخرت را فراهم می نماید. زیارت در حقیقت انس با قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و الگو قرار دادن ایشان است. در عتبات عالیات، ائمه معصومین زیادی دفن شده اند و فرصت بسیار بزرگی است که بیاییم و خودمان را به این فضا نزدیک کنیم.

 

دیدگاه حاجت خواهی از ائمه معصومین(ع)

همه وظیفه داریم تا ائمه معصومین را بشناسیم و بعنوان امام و پیشوا از ایشان بهره ببریم. این فرصتها با زیارت برایمان فراهم شده است اما متاسفانه اشتباهی که رخ داده و در حال اصلاح شدن است داشتن دیدگاه حاجت دهی و حاجت خواهی از ائمه معصومین(ع) است.

هدف بیشتر مطرح کردن گرفتاریها و درخواست حل شدن آنهاست. حال آنکه در زیارتنامه ها این بحثها و موضوعات مطرح نیست.

در زیارت رسول ا..(ص) جمله ای در خصوص مثلا بهبود وضع زندگی نیست. در زیارت جامه که پیامهای زیادی برای ما دارد اصلا بحث حاجت دهی و حاجت خواهی مطرح نیست.

اگر اعتقاد به باورهای الهی داریم به خاطر مشاهده عظمت ائمه و پیروی از ایشان است. روحانیون محترم کاروانها نیز در بحث زیارت روی این نکات توجه داشته باشند.

بعد از مرحله شناخت ائمه، الگوگیری از ایشان هدف اصلی زیارت است. ما وظیفه داریم مردم را با این هدف آشنا کرده و بستر لازم را فراهم نمائیم. روایاتی که مرحوم شیخ صدوق(رض) با عنوان صفات الشیعه و اوصاف الشیعه جمع آوری نموده اند و برای عموم قابل استفاده می باشد، با خواندن این اوصاف متوجه می شویم که ادعای شیعه بودن کار آسانی نیست. یک شیعه واقعی از پیامبر و ائمه الگو گرفته و تمام اعمال و رفتارش را منطبق با ایشان می نماید.


 

فلسفه واقعی زیارت چیست

چرا اصلا به زیارت می رویم، چرا برای زیارت ثواب قائل هستیم، برای اینست که با امامان آشنا شویم و گذشتمان را اصلاح کرده و راه و رسم ایشان را برای زندگیمان انتخاب کنیم، این فلسفه واقعی زیارت است. البته چون ائمه معصومین(ع) مقرب درگاه الهی هستند ایشان را واسطه فیض الهی قرار می دهیم و شفاعت می طلبیم.

در زیارت ها هدف اصلی روی حاجات معنوی است. به سفرهای زیارتی نباید بعنوان فرصت برای استراحت نگاه کرد، بلکه فرصتی است برای بیدار شدن، ایجاد آگاهی و آشتی با پیامبر و ائمه اطهار(ع).

در سفرهای زیارتی حج، عمره و عتبات عالیات فرصت کافی برای معرفی اسلام نیست، روحانیون و مداحان محترم بایستی اولویت بندی متناسب با سفر را داشته و مباحثی را که در این مدت به درد زائر می خورد مطرح نمایند.

اگر برای زیارت ثواب نقل شده برای اینست که در جلسات زائرین از فضائل ائمه صحبت می شود. مداحان محترم سعی کنند مداحی ها با حفظ شان و منزلت ائمه معصومین باشد. روحانیون با انگیزه دینی و الهی خود از این فرصت برای معرفت افزایی دینی مردم استفاده نمایند. اگر مردم معلومات دینی بالائی داشته باشند از شبهات وهابیون احساس خطر نخواهد شد.

استفاده از جلسات آموزشی زائران در جهت معرفت افزایی

پارسال 850 هزار نفر به عمره مفرده و 65 هزار نفر به حج تمتع اعزام شدند. یک و نیم میلیون نفر نیز بصورت عادی در طول سال به عتبات عالیات سفر می کنند. در ایام اربعین امسال یک و نیم میلیون نفر حضور داشتند. همه این افراد در جلسات آموزشی حضور دارند که می توان در جهت معرفت افزایی زائرین استفاده نمود. روحانیون و مداحان محترم کاروانها برای این سفرهای زیارتی برنامه ریزی کنند و بهترین استفاده را داشته باشند.

مهمترین مسئله امروز، حفظ وحدت است

بعد از حوادث اخیر در عراق و نقش موثر ایران در رفع خطر سقوط بغداد، پیوند ایران و عراق نسبت به چند سال پیش با وجود ممانعت کشورهای منطقه عمیق تر شده است.

مداحان محترم از اشعار و سبکهایی استفاده کنند که مردم را نسبت به ائمه اطهار تشویق کند. اهل سنت نسبت به اهل بیت(ع) بسیار علاقمند هستند احترام مقدسات ایشان حفظ گردد و در عمل الگو بوده و کرامت نفس و وقار ظاهری خود را حفظ کنیم.

مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر مهمترین مسئله امروز را مسئله وحدت مطرح کرده اند که این به معنای دست برداشتن از عقاید نیست. به خاطر مصالح اسلام، دست در دست مسلمانان بگزاریم و با جبهه کفر مبارزه کنیم.

 

اربعین امسال و اقدامات در حال انجام برای اربعین سال بعد

در خصوص اربعین امسال، با عنایت به توصیه های مقام معظم رهبری، ستاد اربعین تشکیل گردید که باعث حل برخی مشکلات با همت مردم گردید. امسال با همت مردم نزدیک به 70 تریلی آب معدنی به مرزها ارسال شد. مردم در آنطرف مرزها  موکب زدند. ائمه جماعت مناطق زحمات زیارتی کشیدند. گیت های گذرنامه در بعضی مرزها به 52 گیت می رسید.

در مرزها زائرسرا و در شلمچه هتلی ساخته می شود، در داخل خود عراق تلاش می کنیم ساختمان و حسینیه احداث گردد، همانند آشپزخانه های مکه و مدینه درصدد احداث اینچنین آشپزخانه های متمرکز هستیم که یکی در کربلا افتتاح شده است. این آشپرخانه روزی 25 الی 30 هزار وعده غذایی بهداشتی به زائرین ارائه می کند.

در کنار صحن حضرت زهرا(س) هتلی احداث میگردد، با مسئولین وارد صحبت شده ایم تا توسعه راههای مرزی را در برنامه داشته باشیم و راه آهن کشور را به راه آن بصره وصل کنیم تا انتقال زائرین از این طریق هم صورت پذیرد.

پیش بینی ما اینست که در سال آینده حداقل 3 میلیون نفر زائر اربعین داشته باشیم، بزرگترین اجتماع بشری در اربعین برگزار شد. مقام معظم رهبری نیز در سخنرانیهای خود از تلاش و همکاریهای مردم عراق تشکر نمودند.

تلاش خواهیم کرد تا در اربعین سال آینده با هماهنگی هایی که انجام خواهد شد مشکلات اربعین امسال مرتفع گردد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.