پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

توصیه های مهم بهداشتی به زائران خانه خدا

توصیه های مهم بهداشتی به زائران خانه خدا

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت به زائران توصیه کرد: از ماسک و سجاده شخصی در مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) استفاده نمایند و زائران مسن و بیمارانجام مناسک عمره را  به زمان مناسب و بعد از استراحت کافی موکول کنند.

'سید علی مرعشی' رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت در مکه مکرمه با اشاره به اینکه سرماخوردگی و بیماری های تنفسی بیشترین علت مراجعه زائران به مراکز درمانی است، گفت: از آنجایی که زائران سایر کشورها با فرهنگ ها و آداب مختلف در عمره حضور دارند، احتمال سرایت بیماری ها بویژه بیماری های تنفسی در مکه و مدینه بسیار زیاد است و زائرانی که بعد از سالها انتظار برای اعزام به سرزمین وحی، برای مدت زمان کوتاه ده روزه به عمره اعزام می شوند، در صورت بیمار شدن فرصت بهره گیری از فضای معنوی عمره را از دست خواهند داد.

**زائران صبح ها در مدینه منوره پوشش گرم مناسب داشته باشند

وی ضمن تأکید بر رعایت بهداشت فردی از سوی زائران ، بیان کرد: در این فصل آب و هوای مدینه منوره بسیار متغیر است و زائران زمانی که برای اقامه نماز صبح و زیارت بقیع صبح ها به حرم مشرف می شوند، با هوای سرد و وزش باد سرد مواجه می شوندکه به زائران توصیه می شود برای جلوگیری از سرماخوردگی، صبح ها در مدینه پوشش گرم مناسبی داشته باشند.


** عمره گزاران از ماسک و سجاده شخصی استفاده کنند

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت ازدحام و فشردگی جمعیت زائران در مسجد النبی(ص) و مسجدالحرام را یکی از علت های ابتلا و سرایت بیماری های تنفسی و سرماخوردگی دانست و گفت: توصیه ما به زائران این است برای پیشگیری از بروز بیماری در حرم ها بویژه در شلوغی ها از ماسک استفاده کنند.

دکتر مرعشی با اشاره به اینکه گرد و غبار موجود در مسجدالحرام و فضای اطراف آن، ناشی از عملیات عمرانی طرح توسعه حرم و همچنین مواد ضد عفونی کننده استفاده شده برای شستشوی سنگ های کف مسجدالنبی(ص) و مسجدالحرام از دیگر علل ابتلای زائران به بیماری های تنفسی است، به زائران توصیه کرد: علاوه بر استفاده از ماسک در حرم ها، از سجاده های شخصی استفاده کنند.

وی همچنین به زائران توصیه کرد: در طول سفر از پیاده روی های طولانی مدت غیر ضروری پرهیز کرده همچنین استراحت کافی داشته باشند و به میزان کافی از مایعات استفاده نمایند.

**توصیه مهم ؛ زائران مسن و بیمار برای انجام مناسک عمره در بدو ورود به مکه عجله نکنند

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در پایان گفت: توصیه اکید ما به عمره گزاران و مدیران کاروان ها این است که زائران مسن و ناتوان و زائرانی که بیماری های قلبی و تنفسی دارند، از انجام دادن مناسک عمره در بدو ورود به مکه مکرمه جداً خودداری نمایند و انجام اعمال را به زمان مناسب پس از استراحت کافی موکول کنند همچنین در زمان انجام اعمال هم در صورت خستگی استراحت کوتاهی میان هریک از بخش های مناسک داشته باشند. از روحانیون محترم کاروانها نیز درخواست داریم که در این خصوص توصیه ها و راهنمایی های کافی را به این گروه از زائران داشته باشند تا مشکلی برای زائران بیمار در این سفر ایجاد نگردد.

 


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.