پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

تسهيل زيارت زايران با توسعه حرم‌هاي كاظمين و سامرا

تسهيل زيارت زايران با توسعه حرم‌هاي كاظمين و سامرا
رييس ستاد بازسازي عتبات عاليات از توسعه حرم‌هاي مطهر در كاظمين و سامرا خبر داد و گفت: در كاظمين طرح‌هاي بزرگي داريم كه توسعه شرقي-غربي حرم در حال اجراست و طرح دوم احداث صحن امام رضا (عليه‌السلام) است كه باعث تسهيل زيارت زايران مي‌شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت به نقل از روابط عمومي ستاد بازسازي عتبات عاليات، ششمين نشست رؤساي ستادهاي استاني با محوريت بررسي رويكردهاي حوزه جذب و مشاركت‌هاي مردمي و پيشرفت پروژه‌هاي بازسازي و توسعه‌اي در نجف اشرف برگزار شد.

در اين نشست كه حسن پلارك، رييس ستاد بازساري عتبات عاليات، معاونان و مشاوران ستاد حضور داشتند، به بررسي عملكرد ستادهاي استان‌ها در سال ۱۳۹۳ پرداخته شد و برخي فعاليت‌هاي عمراني در شهرهاي نجف، كربلا، كاظمين و سامرا تشريح شد.

پلارك در اين نشست اظهار داشت: مأموريت ستاد داراي دو بال است. يكي بال جذب كمك‌هاي مردم كه از طريق ارتباط با شهروندان و خيرين صورت مي‌گيرد و بال دوم مهندسي و اجرا است.

وي افزود: اين دو بال بايد با هم ارتباط بسيار نزديكي داشته باشند و به عبارت بهتر در هم عجين باشند. اگر بخش جذب، سرمايه فراهم نكند بخش مهندسي قادر به كار نيست و اگر مهندسي گزارش كار قابل قبول ارائه ندهد، چگونه مي‌توان به مردم گزارش داد و از آنها درخواست كمك كرد؟

ساخت صحن حضرت زهرا (س)، بزرگترين پروژه عمراني جهان اسلام و حفظ ميراث تاريخي ايرانيان

رييس ستاد بازسازي عتبات عاليات با بيان اينكه احداث صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف بزرگترين پروژه عمراني جهان اسلام و يك پديده استثنايي است، گفت: ويژگي اين پروژه سرعت اجراي آن است و بايد ابعاد اين كار بزرگ براي مردم كشورمان توضيح داده شود.

پلارك افزود: ايرانيان از ديرباز در عتبات عاليات فعاليت‌هاي عمراني و هنري متعددي داشته اند كه برخي از آنها توسط سلاطين صورت گرفته و ما بدنبال حفظ اين آثار هستيم.

رييس ستاد بازسازي عتبات عاليات اظهار داشت: پروژه ديگري كه در نجف به اتمام رسيده، الحاق آثار تاريخي ايران به بناهاي مقدس عتبات عاليات است كه برخي از آنها در دوره حاكميت رژيم بعث حذف شده است.

وي در تشريح اين فعاليت‌ها گفت: كتيبه‌هاي ايوان حرم حضرت علي (عليه‌السلام) اشعار شاعران پارسي زبان است، همچنين روي درهاي ورودي حرم اشعار فارسي با خط طلا نگاشته شده است.

پلارك با بيان اينكه با هماهنگي توليت حرم حضرت علي (عليه‌السلام) قرار است منطقه «مدينه الزايرين» ايجاد شود، گفت: اين طرح شامل هتل‌ها، رستوران‌ها، پارك، شهربازي و بازارهاي متعدد خواهد بود كه در حال حاضر اين پروژه در حال طراحي است و ممكن است در اجراي آن ما نيز سهيم شويم.

اجراي طرح ترفيع گنبد حرم مطهر سرور و سالار شهيدان در ايران و عراق

وي در مورد اقدامات انجام شده در كربلا گفت: درهاي مطلا در حرم امام حسين (عليه‌السلام) نصب شده است و ضريح‌ها و پنجره‌هاي ديگر را در دست ساخت داريم و نيز سنگ فرش‌هاي حرم به اتمام رسيده است. با اين حال كار بزرگي كه بايد داخل حرم انجام دهيم، تقليل حجم ستون‌ها و ترفيع گنبد حرم سيدالشهدا (عليه‌السلام) است. اين پروژه حدود يكسال و نيم است كه از سوي چند گروه مهندسي متشكل از مهندسان و استادان دانشگاه‌هاي داخل و خارج از كشور تحت مطالعه است و تا كنون ۴ طرح ارائه شده كه يكي از آنها نهايي و پيمانكار و مشاور آن انتخاب گرديده اما پروژه اي سخت و زمانبر است.

پلارك همچنين به مرتفع سازي گنبد حرم امام حسين (عليه‌السلام) اشاره كرد و گفت: گنبد جديد در كرمان به صورت پايلوت اجرا شده و سازه‌هاي آن در تهران و اراك در حال ساخته شدن است. اين گنبد به طور كامل در ايران اجرا و به نمايش گذاشته مي‌شود و سپس باز شده و در قطعات كوچك به كربلا منتقل و بدون اينكه گنبد قبلي تغييري كند روي آن نصب مي‌شود.

رييس ستاد بازسازي عتبات عاليات، اقدام مهم ديگر در كربلا را اجراي صحن برشمرد و گفت اين طرح شامل ساماندهي حرم امام حسين (عليه‌السلام)، حرم حضرت ابوالفضل (عليه‌السلام)، خيمه گاه و تل زينبيه است. پلارك همچنين گفت: صحن «عقيله بني هاشم» در ۴۶ هزار متر مربع زمين و با ۱۴۶ هزار متر بنا در دو طبقه احداث مي‌شود.

وي در تشريح اين پروژه گفت: چون در اين منطقه سطح آب بالا است (حدود ۱. ۵متر) بنابراين ديوارهاي آن از عمق ۱۰ متري و زير آب شروع مي‌شود.

تسهيل زيارت زايرين با توسعه حرم‌هاي مطهر كاظمين و سامرا

رييس ستاد عتبات عاليات همچنين در باره طرح‌هاي عمراني كاظمين اظهار داشت: در اين منطقه طرح‌هاي بزرگي داريم كه يكي از آنها (توسعه شرقي-غربي حرم) در حال اجراست. طرح دوم احداث صحن امام رضا (عليه‌السلام) به مساحت عرصه ۱۴ هزار و اعيان ۳۴ هزار متر مربع است.

پلارك درباره ديگر طرح‌هاي كاظمين گفت: صحن صاحب الزمان (عج) را هم طراحي كرده‌ايم كه ۱۲۰ هزار وي همچنين اظهار داشت: ساخت مناره‌هاي حرم امامين جوادين (عليه‌السلام) نيز در حال اجراست كه كاري سنگين است. همچنين يكي از ايوان‌هاي حرم طلا كاري شده و سه ايوان ديگر باقي مانده است.

رييس ستاد بازسازي عتبات عاليات با بيان اينكه ناامني موجب تأخير در انتقال ضريح و صندوقچه‌هاي حرم امامين عسكريين (عليه‌السلام) شده است گفت: براي اين حرم مطهر طرح‌هاي متعددي داريم، از جمله اينكه قصد داشتيم صحن‌هاي كنوني را دو طبقه كنيم، همچنين قرار بود تا شعاع ۳۰۰ متر حرم را توسعه دهيم كه به توصيه رهبر معظم انقلاب (دام ظله) قصد داريم از شعاع ۳۰۰ متر فراتر برويم و اقدامات لازم در دست پيگيري است.

پلارك با تأكيد بر اينكه كاشي كاري ايوان‌ها از اقدامات باقيمانده در سامراست، به طرح توسعه حرم امامزاده سيد محمد (عليه‌السلام) اشاره كرد و گفت با وجود مشكلاتي كه بر سر راه است، طرح توسعه را كلنگ زده ايم.

وي در پايان در مورد حرم حضرت سلمان (عليه‌السلام) گفت: طرح جامع توسعه آن در دست انجام است.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.