پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

سخنرانی دکتر موسوی در جمع همکاران سازمان حج و زیارت

سخنرانی دکتر موسوی در جمع همکاران سازمان حج و زیارت

شب گذشته مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان حج و زیارت همزمان با سالروز پرشکوه دهه مبارک فجر در جمع صمیمی کارکنان سازمان و خانواده‌های آنان به ایراد سخنرانی پرداخت.

دکتر موسوی ضمن تشکر از خانواده همکاران گفت: وظیفه سنگینی که بر دوش همکاران سازمانی قرارداده‌ شده با همکاری شما خانواده‌های محترم و به لطف خدا بخوبی انجام می‌شود به خصوص که در حج امسال هم به لطف و عنایت خداوند متعال حج بسیار خوبی داشتیم.

ما به زائران چه کسی خدمت می‌کنیم؟

دکتر موسوی بااشاره به اینکه سازمان حج و زیارت مرکز تشعشع نورانیت و معنویت به جامعه است، گفت:مراجعین سازمان حج و زیارت با بقیه سازمان‌ها فرق دارند. من خواهش می‌کنم دقت کنید که ما به زائرین چه کسانی خدمت می‌کنیم و اگر درست عمل کنیم چقدر اجر و ثواب داریم.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم ادامه داد: قرآن پیامبر اعظم(ص) را نسبت به سایر پیامبران اولوالعزم(ع) به صورت ویژه و با بهترین صفتها و لقبها خطاب می‌کند... اگر غنا می‌خواهید،خداوند فرموده‌است: "یغنیکم الله و رسوله". بروید از پیامبر(ص) بگیرید. درواقع به زبان عامیانه چک سفید امضاء به پیامبر(ص) داد... کلامی که پیامبر (ص) می‌گویدکلام خداست. "و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی" ... ما داریم به زائرین چنین شخصیتی خدمت می‌کنیم. به زائرین اهل‌بیت (ع) خدمت می‌کنیم که در آیه مباهله فرمود: "انفسنا و انفسکم". یعنی علی(ع) جان پیامبر است. یعنی این اوصاف را علی(ع) هم دارد. پیامبر(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) را می‌بوسید و به او می‌فرمود: "ام ابیها". در عربی و اکثر زبانها کلمه مادر یعنی ریشه هر چیز و هر فرد مثل "ام‌القری"یعنی مادر همه روستاها. پیامبر فرمود: حضرت فاطمه(س) مادر پدرش است یعنی همه چیز پدرش است. ما باید خدا را شاکر باشیم و بدانیم که خدمتگزار زائر پیامبر(ص) و زائرین بقیع، نجف و کربلا هستیم. بزرگان و مراجع ما با تحت‌الحنک عمامه‌شان گرد وغبار زائر را می‌گرفتند.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اجرای خوب حج سال جاری خطاب به همسران کارمندان این سازمان گفت: همکاران من اگر امسال حج خوبی را ثبت کردند ناشی از زحماتی است که شما درمنزل انجام دادید و شرایط را برای خادمین زوار فراهم کردید و یقیناً در ثواب آنهاشریک هستید.کار سازمان کار سنگینی است. البته رسیدگی به وضعیت معیشتی کارکنان هم برای ما خیلی مهم است. خانواده باید آرامش داشته‌باشد تا همکاران سازمان هم بتوانند با آرامش خدماتشان را برای زائرین بالا ببرند.


اهمیت کانون گرم خانواده

اگر بخواهیم کانون خانواده را گرم‌تر کنیم تا بتوانیم خدمات بیشتری را عرضه بداریم چکار کنیم. برویم از پزشکی که امام‌علی(ع) او را "طبیب دوار بطبه" معرفی کرده یعنی پیامبر(ص)بپرسیم. این روایتی که عرض می‌کنم یک نسخه حیات بخش زندگی است که باید به صورت تابلویی در همه منازل نصب شود. ما امت پیامبر(ص) یعنی امت بهترین مخلوق خدا هستیم و از او نسخه زندگی می‌خواهیم. نسخه پیامبر(ص)این است: فرمود:"لا سهل الا ما جعلته سهلاً" یعنی هیچ کار ساده‌ای در دنیا وجود ندارد مگر آنکه تو آنرا ساده قلمداد کنی. یعنی بستگی دارد به اندیشه و تصور ذهنی خودت. مثلاً اگر کسی در بیرون از منزل حادثه‌ای برایش رخ داد، دو حالت دارد: می‌تواند برود منزل و با همسر و بچه‌هایش بدخلقی کند و میتواند با راه حل منطقی آنرا حل کند و بگوید: "الخیر فی ما وقع"و به آن اتفاق بخندد.

دکتر موسوی بااشاره به اینکه خانواده یک مدیریت مشترک است، افزود: در خانواده همه باید شریک باشیم. پدر و مادر حق ندارند به تنهایی مدیر باشند. فرزند نباید خودش را کنار بکشد چون زندگی مشترک است مدیریت مشترک هم می‌خواهد. البته در صورتی که ارزش آن را هم بدانیم و به آنچه خدا به ما داده است، شکرگزار باشیم. همینکه صاحب همسر و فرزندهستیم و خیلی‌ها هنوز این نعمت را ندارند، شکرگزار باشیم و قدر بدانیم. اگر ارزش و قیمت همسر و فرزندمان را بالا ببریم و به هم احترام بگذاریم، مشکلات حل می‌شود.اما اگر با دست خودمان همسر و فرزند را تحقیر کنیم، ارزش خانواده را پایین می‌آورد و مشکلات بیشتر می‌شود.

دکتر موسوی درخصوص ضرورت وجود صداقت در زندگی افزود: پیامبر(ص) فرموده‌اند: "النجاه فی الصدق"نسبت به یکدیگر راستگو باشید. صداقت کلید موفقیت زندگی یک خانواده است. نترسیم که چیزی را نگوییم و محیط ترسناکی هم ایجاد نکنیم، چون اگر گفته نشود تصورات مختلفی در ذهن می‌آورد که آن خطرناک‌تر است. لذا با صداقت مقاصد و نیّاتمان را مطرح کنیم.

نکته دیگر اجتناب از داوری و سرزنش کردن و دادگاه برای خود تشکیل دادن است. از دیگر نکات مهم ارتباط صحیح در زندگی این است که ارتباط در خانواده باید بر اساس میل باشد نه نیاز. فرزندم به من احترام نگذارد چون به من نیاز دارد. بلکه باید به پدر و مادرش عشق بورزد، زن و شوهر به هم عشق بورزند. این ارتباط بر اساس میل باشد نه نیاز. البته زن و مرد باید این را قبول کنند که یک سری تفاوتهایی بین زن و مرد است. مثل تفاوتهای رفتاری، مثلاً اگر زن مشکلی را به همسرش مطرح کند مرد دنبال همکار می‌گردد. اما اگر مرد مشکلی را به همسرش مطرح کند همین که احساس پشتیبانی از طرف همسرش را می‌کند برای او کافی است حتی اگر راهکاری نداشته باشد. متأسفانه رسانه‌های غربی فرهنگ‌های غلط را وارد خانه‌های ما کرده، قبلاً در تقسیم وظایف زن و شوهر در منزل ابهامی وجود نداشت. کارهای بیرون منزل به عهده مرد و کارهای درون منزل به عهده زن بود. الان مشغله زن در بیرون پررنگ شده است. چه بپذیریم چه نپذیریم این فرهنگ واردشده ولی تا زمانی که جا بیفتد مردها هنوز آن فرهنگ در ذهنشان هست و باید با صبر و حوصله پیش برویم

و مهمترین نکته اینکه خواهران و برادران من! در زندگی توجه به خدا و معنویت را فراموش نکنید و نماز را کوچک نشمارید، روزه را کوچک نشمارید. اینها زندگی ما را رشد می‌دهد، رونق می‌دهد و مشکلات را کم می‌کند.

جلوی تبعیض‌ها باید گرفته شود

دکتر موسوی در ادامه گفت: موقعی که در خرداد ماه مسئولیت را پذیرفتم، آمدم تا تجربه‌ای که به عنوان سفیر، نماینده مجلس، عضو دولت، دانشگاه و غیره داشتم را بیاورم تا اصولی را که اسلام از ما خواسته پیاده کنیم. تبعیض باید درش بسته شود. در حج امسال گفتم پسرعمو و پسرخاله را در بکارگیری نیروهای ستادی لحاظ نکنید، ببینید چه کسی در سازمان تا به حال توفیق خدمت در حج نداشته‌است از آنها استفاده‌کنید. در موردسهمیه‌ها می‌توانستم بدنبال هدفمندی نباشم و روال را ادامه دهم. اما وقتی دیدم که خیلی از مردم آرزو دارند به مکه بروند و بعضی این آرزو را با خودشان به گور می‌برند.چرا بعضی‌ها بارها به مکه می‌روند اما خیلی‌ها توی صف باشند. به چه حقی ویزایی که عربستان اختصاص می‌دهد به سازمان‌ها و ارگان‌ها بدهم و در واقع حق یک پیرزن و پیرمرد را که باید بروند، گرفته و به آنها بدهم. هر چقدر تحت فشار باشم، آخرتم رابه دنیای دیگران نمی‌فروشم.

بحمدالله عزمی در سازمان هست که جلوی تبعیض‌ها گرفته‌شود. راه را برای مردم باز کنیم. البته خداوند امسال اجرش را هم به ما داد. اگر حج امسال ما حج آرام و روانی بود نتیجه همین کارهاست.

دکتر موسوی درخاتمه سخنانش ضمن اشاره به دهه مبارک فجر و دستاوردهای انقلاب اسلامی تأکید کرد: همه پشت سر فرمان مقام معظم رهبری باشیم و ببینیم آقا چه می‌گوید. از خداوند متعال استعانت می‌طلبیم تا با وحدت کارها با موفقیت پیش برود و شاهد رشد و شکوفایی انقلاب، بیش از گذشته باشیم.

کاربر خبرنگار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

م
م چهارشنبه, 18 بهمن,1391 14:35
با سلام . از مسئولین برگزارکننده روابط عمومی و پشتیبانی به خاطر برنامه خوبی که ارائه دادند خصوصا ریاست محترم سازمان که مایه افتخار همکاران سازمانی است تشکر می کنم .
یکی از همکاران سازمان