پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

اتوبوس هایی که هفت ماه خاموش نمی شوند !

اتوبوس هایی که هفت ماه خاموش نمی شوند !

انتقال عمره گزاران ایرانی از هتل ها تا مسجدالحرام و بالعکس بصورت شبانه روزی توسط اتوبوس های یازده خط حمل و نقل درون شهری مکه انجام می گیرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت به مکه مکرمه، در طول عملیات عمره جاری جمعیت زائران ایرانی حاضر در مکه در هر روز بالغ بر 17 هزار نفر است که یکی از مهم ترین خدماتی که در طول عملیات عمره به این عزیزان ارائه می گردد، خدمات حمل و نقل درون شهری است.

بر اساس این گزارش هتل های محل اقامت عمره گزاران عموم کشورها در مکه مکرمه در فواصلی دور از مسجدالحرام قرار دارند و از این رو پیمودن مسیر هتل تا حرم بصورت پیاده برای زائران امکان پذیر نیست.  

'رضا ضیائیان' مسئول حمل و نقل ستاد عملیات عمره در مکه مکرمه در این باره گفت : با برنامه ریزی سازمان حج و زیارت برای انتقال عمره گزاران ایرانی از هتل های محل اقامت شان تا مسجدالحرام سیستم حمل و نقل درون شهری و اتوبوس هایی موسوم به اتوبوس «صلوات» در نظر گرفته شده است.

وی افزود : 82 دستگاه اتوبوس حمل و نقل درون شهری مربوط به شرکت های «نقل الجماعی» و «رواحل» در قالب 11 خط اتوبوسرانی عمره گزاران ایرانی را از هتل های محل اقامت شان تا دو ایستگاه «غزه» و «باب علی» در فاصله حدود 700 متری مسجدالحرام  و بالعکس جابجا می کنند.

مسئول حمل و نقل ستاد عملیات عمره در مکه مکرمه در خصوص ملیت رانندگان این اتوبوس ها بیان کرد : رانندگان این اتوبوس ها عموماً از کشورهای اندونزی و پاکستان هستند که بصورت فصلی در موسم عمره یا حج در خطوط حمل و نقل درون شهری در مکه فعالیت می کنند.

وی توضیح داد:  خدمات دهی این اتوبوس ها به زائران بصورت شبانه روزی به استثنای فواصل  نیم ساعت قبل از اذان و نیم ساعت بعد از زمان اقامه نمازهای پنجگانه در مسجدالحرام انجام می گیرد.

ضیائیان اضافه کرد: عمره گزاران ایرانی که در هتل های کریستاله، کریستالات، باب ملتزم، جراند الاصیل، رویا حسن، دارمبارک، میدان، مروه اصیل و رویا عزیزیه اسکان داده شده اند که جمعیتی حدود 6800 نفر هستند، با خطوط حمل و نقل درون شهری شماره یک، سه و چهار ، از هتل به  ایستگاه «باب علی» در نزدیکی مسجدالحرام انتقال داده می شوند.

وی ادامه داد: همچنین زائران ایرانی عمره که در هتل های دارهادی، داربنیان، زهر سعد 4، اخیار الصفوه، مکارم البیت، مواکب الروضه، شعله، اخیار الکبیر، دره الاصیل، الجزیره، سمر، سماح، منازل الحیاه، ابراج التیسیر، غدیر اجیاد، مکارم منی و موته الماسه اقامت داشته باشند که جمعیتی حدود 11 هزار و 500 نفر هستند با خطوط حمل و نقل درون شهری شماره های دو، پنج، شش، هفت، هشت، نه، ده و یازده ، از هتل های محل اسکان به ایستگاه «غزه» در نزدیکی بیت الله الحرام عزیمت می نمایند.

 مسئول حمل و نقل ستاد عملیات عمره در مکه مکرمه بیان کرد : این اتوبوس ها در مقابل هریک از هتل های محل اسکان زائران ایرانی در مکه توقف کوتاهی دارند و بعد از سوار کردن عمره گزاران هر هتل ، راهی هتل های بعدی در طول مسیر شده و بعد از توقفی کوتاه و سوارکردن زائران، مسیر هتل تا حرم را می پیمایند و در برگشت به هتل ها نیز همینگونه عمل می کنند.

وی اظهار داشت :  هر یک از اتوبوس های نقل درون شهری روزانه بطور متوسط 17/4 (17 و 4 دهم) بار مسافت هتل تا مسجدالحرام و بالعکس را می پیمایند که در مجموع با احتساب 82 دستگاه اتوبوس بکار گرفته شده در این سیستم، مسیر هتل ها تا حرم و بالعکس حدود 1426 بار در طول شبانه روز توسط اتوبوس های سیستم حمل و نقل درون شهری مکه پیموده می شود.

وی بیان داشت : جالب است بدانید اتوبوس های نقل درون شهری در مکه مکرمه با آغاز حضور زائران در مکه در عملیات عمره روشن شده و در طول روز فقط راننده های آنها که هرکدام در شیفت های 12 ساعته کار می کنند، عوض می شوند و راننده جدید اتوبوس را روشن تحویل می گیرد و این اتوبوس ها با پایان یافتن عملیات عمره خاموش می شوند یعنی در واقع هر اتوبوسی که ابتدای عملیات عمره روشن شود پس از 7 ماه فعالیت در پایان عمره خاموش می شود مگر اینکه اتوبوسی در طول عملیات دچار نقص فنی شود.

ضیائیان در خصوص تعداد عوامل ایرانی مستقر در ایستگاه های حمل و نقل درون شهری نزدیک مسجدالحرام گفت : همکاران بخش حمل و نقل درون شهری ستاد مکه مکرمه مستقر در ایستگاه ها تعدادشان 9 نفر است که بصورت شبانه روزی در شیفت های 12 ساعته در ایستگاه های «غزه» و «باب علی» زائران ایرانی را برای سوار شدن به اتوبوس ها و رفتن به مسجدالحرام راهنمایی می کنند و رفت و آمد اتوبوس ها را کنترل می کنند.






سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.