پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

چند توصیه به عمره گزاران در خصوص استفاده از اتوبوس های درون شهری مکه

چند توصیه به عمره گزاران در خصوص استفاده از اتوبوس های درون شهری مکه

انتقال عمره گزاران ایرانی از هتل ها تا مسجدالحرام و بالعکس بصورت شبانه روزی توسط اتوبوس های یازده خط حمل و نقل درون شهری مکه انجام می گیرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت به مکه مکرمه، جابجایی جمعیت زائران ایرانی حاضر در مکه  در موسم عمره که در هر روز بالغ بر 17 هزار نفر هستند، توسط  اتوبوس های سیستم حمل و نقل درون شهری که با برنامه ریزی سازمان حج و زیارت و ستاد عملیات عمره برای خدمات رسانی به زائران در نظر گرفته شده، انجام می گیرد.

اما در این میان زائران در استفاده از این اتوبوس ها بایستی نکات و توصیه های ذیل را مورد توجه قرار دهند:

1) فعالیت اتوبوس های حمل و نقل درون شهری مکه همه روزه نیم ساعت قبل از اذان تا نیم ساعت بعد از اقامه نمازهای 5 گانه خصوصاً نمازهای صبح، ظهر و عشاء متوقف می شود، لذا زائران عزیز در اینخصوص برنامه ریزی لازم را داشته باشند.

2) غیر از زمان یاد شده، اتوبوس ها در طول شبانه روز به زائران خدمات رسانی می کنند.

3) در سوار شدن اتوبوس ها حق تقدم با سالمندان ، بیماران و بانوان است.

4) اتوبوس های یاد شده تنها موظف به جابجایی زائران در مسیر هتل ها تا مسجدالحرام و بالعکس هستند، لذا اگر زائران قصد عزیمت به مراکز خرید و بازار را دارند، بایستی با هماهنگی مدیرکاروان خود، در این خصوص اقدام نمایند.

5) چنانچه زائری به اشتباه سوار یکی از اتوبوس های سایر خطوط حمل و نقل درون شهری شد، ضمن حفظ خونسردی دوباره می تواند با همان اتوبوس به ایستگاه نزدیک حرم برگردد و در آنجا با مراجعه به عوامل ایرانی بخش حمل و نقل درون شهری که ملبس به کاور زردرنگ هستند، با ذکر نام هتل محل اقامت در مکه ، در خصوص انتخاب مسیر و خط اتوبوسرانی صحیح راهنمایی لازم را بگیرد.

6) زائران عزیز از آوردن بار و وسایل حجیم به داخل اتوبوس ها جداً خودداری نمایید.

7) هنگام ترک اتوبوس ها دقت کنید لوازم شخصی شما از قبیل کیف و گوشی تلفن همراه شما در اتوبوس جا نماند.

8) هنگام اقامه نمازهای جماعت در مسجدالحرام خصوصاً بهنگام اقامه نماز جمعه تا پایان نماز حرم را ترک نکنید زیرا علاوه بر اینکه این رفتار شما از نگاه زائران دیگر کشورها بازتاب مطلوبی ندارد، رانندگان اتوبوس ها نیز در این زمان بر اساس مقررات، مجاز به جابجایی مسافران نیستند.

9) دقت داشته باشید که تردد اتوبوس ها به هنگام تغییر نوبت کاری رانندگان(ساعت 10 صبح و 10 شب) به مدت نیم ساعت متوقف می شود.

10) اتوبوس های حمل و نقل درون شهری به کاروان خاصی تعلق ندارد و همه زائران ایرانی می توانند از این اتوبوس ها استفاده کنند.

11) زائران عزیز نباید هیچ گونه وجهی به رانندگان اتوبوس ها پرداخت کنند.

12) زائران عزیز در طول سفر عربستان کارت شناسایی خود را که اطلاعات هتل ها و خط اتوبوس آنان در مکه روی آن درج شده، همراه داشته باشند.

13) با توجه به اینکه رانندگان اتوبوس ها غیر ایرانی بوده و به زبان فارسی مسلط نیستند ، در صورت بروز هرگونه مشکلی از مواجهه مستقیم با آنها جداً پرهیز کرده و صرفاً با یادداشت شماره 4 رقمی که در 4 طرف همه اتوبوس ها درج شده است، مراتب را به مدیران کاروان ها و یا عوامل حمل و نقل ستاد عملیات عمره گزارش دهید.



(با سپاس فراوان از همکار عزیزمان آقای قاسمی در واحد حمل و نقل ستاد عملیات عمره در مکه مکرمه برای مساعدت در تهیه این گزارش)




سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.