پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

دکتر احمدی تشریح کرد:

وقتی به جای ادب زیارت، چسبیدن به ضریح اصل قرار می‌گیرد!

  • 13 بهمن 1393
  • 10:11
  • 0 دیدگاه
  • 1613 بازدید
  • Article Rating
 وقتی به جای ادب زیارت، چسبیدن به ضریح اصل قرار می‌گیرد!
مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه‌‌ مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه ادب زیارت همپای اشتیاق به زیارت در میان مردم گسترش نیافته‌است، گفت: گاهی در حوزه رفتاری ما ادب زیارت رعایت نمی‌شود؛ مثلاً در ادای سلام و توجه به محضر فردی که به زیارت وی رفته‌ایم، گاهی کارهایی مانند چسبیدن به ضریح اصل قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه‌‌ مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که زائران ما از چه بخش‌هایی از زیارت غفلت می‌کنند که گاهی مطرح می‌شود زائران ایرانی ادب زیارت را رعایت نمی‌کنند؟ گفت: زیارت مبتنی بر معرفت است؛ معرفت حضور در محضر یک امام معصوم و یا ولی خدا.

وی ادامه داد: پاداش زیارت و اهمیت زیارت، مبتنی بر زیارت همراه با معرفت است و این مسئله بسیار مهم است اما گاهی از آن غفلت می‌شود؛ ما اعتقاد داریم که حیات و وفات پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) یکی است و زمانی که به بارگاه این بزرگان مشرف می‌شویم گویی که به محضر آنها شرفیاب شده‌ایم.

حجت‌الاسلام احمدی که خود سابقه طولانی در همراهی کاروان‌های حج، عمره و عتبات عالیات را دارد در ادامه عنوان کرد: گاهی این ادب حضور رعایت نمی‌شود. وقتی شما در محضر یک بزرگ حاضر می‌شوید ادب حضور را رعایت می‌کنید اما زائران گاهی از این مبحث غفلت می‌کنند.

وقتی به جای ادب زیارت، چسبیدن به ضریح اصل قرار می‌گیرد!
وی افزود: گاهی هم در حوزه رفتاری ما ادب زیارت رعایت نمی‌شود. مثلاً در ادای سلام و توجه به محضر فردی که به زیارت وی رفته‌ایم، گاهی کارهایی مانند چسبیدن به ضریح اصل قرار می‌گیرد و این مسئله موجب اذیت و آزار دیگران می‌شود؛ در قرآن کریم دستور داده شده است که صدایمان را بلند نکنیم ولی گاهی می‌بینیم که در مکان‌های مقدس در حالی که سایر افراد در حال عبادت هستند برخی صدای خود را بلند می‌کند.

حجت‌الاسلام احمدی به انجام برخی از رفتارها که موجب وهن شیعه می‌شود نیز اشاره و اظهار کرد: برخی رفتارها در هنگام زیارت شبیه اقداماتی است که در یک کارناوال شادی صورت می‌گیرد به نحوی که گویی هدف زیارت نیست و دور هم بودن و خوشی کردن هدف است.

اشتیاق زیارت در میان مردم بالا رفته اما ادب زیارت همپای آن بالا نرفته است
وی مهم‌ترین مبحث در خصوص زیارت را رعایت حقوق سایر زائران و توجه به مقام معصوم و ولی خدایی که به زیارت وی رفته‌ایم عنوان و در پاسخ به این سؤال که چرا در حالی که اشتیاق زیارت در میان مردم بالا رفته است، آشنایی با آداب زیارت همپای این اشتیاق افزایش نیافته است، گفت: گاهی حضور ما در اماکن متبرکه به دلیل مطالبه‌گری، مرکزی برای درمان و گرفتن حاجات و ... است در حالی که باید برای ابراز ارادت، ابراز خود و استفاده از فضای معنوی باشد.

مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه‌‌ مقام معظم رهبری تصریح کرد: وقتی رویکردها تغییر پیدا کند، توجه به آداب زیارت هم بیشتر می‌شود اما وقتی ما صرفاً برای عرضه نیازهای خودمان به زیارت می‌رویم نه عرضه خودمان نگاه‌ها و متعاقب آن رفتار و ادب ما هم عوض می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نگاه درست به زیارت اول باید در میان تمام متولیان دینی، اهل قلم، رسانه‌ها و ... اصلاح شود، اظهار کرد: بر روی فرهنگ زیارت کمتر کار شده یا اصلاً کار نشده است.

احمدی در پاسخ به این سؤال که چه کسی باید در این خصوص کار کند؟ گفت: متولیان فرهنگی از جمله بعثه مقام معظم رهبری، همه ارگان‌های فرهنگی کشور رسانه‌ها و اهل قلم. البته این یک کار تدریجی است و حتی باید نگاه متولیان دینی و روحانیان را نیز در این خصوص به تدریج به سمت درست تغییردهیم.


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.