پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه:

هدف ما، ارتقاي هويت اسلامي زايران است

هدف ما، ارتقاي هويت اسلامي زايران است

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در نشست مشترك ميان مسئولان و كادر بعثه مقام معظم رهبري و ستاد عمليات عمره در مكه مكرمه، گفت: سعي كرده ايم همه برنامه هاي مان در راه ارتقاي هويت بخشي به زايران باشد تا زاير ما به اينكه مسلمان و شيعه است افتخار كند.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از مكه مكرمه، نشست مشترك ميان مسئولان و كادر بعثه مقام معظم رهبري و ستاد عمليات عمره در مكه مكرمه برگزار شد.

در اين نشست، حجت الاسلام والمسلمين مجتبي عبدخدايي نماينده بعثه مقام معظم رهبري در مكه با تسليت ايام وفات حضرت معصومه سلام الله عليها و گراميداشت ايام الله دهه فجر به اجر عظيم براي تلاش گران در راه اجابت حاجت برادران مومن در منابع روايي اشاره و تصريح كرد: خدا را شاكريم كه در اين سرزمين مقدس، آزادگان سرافراز و جهادي، امور مربوط به ستاد عمليات عمره را در دست دارند و اين براي ما افتخار است.

وي با بيان اينكه در كشور هم هرجا جهادي عمل كرده ايم موفق بوده ايم گفت: تجربه دفاع مقدس، موفقيت‌هاي انرژي هسته اي و صنايع موشكي و دفاعي، موفيت در سلولهاي بنيادي و نانو تكنولوژي، سد سازي، توفيقات علمي دانشگاه‌ها و نشان داده است كه رمز موفقيت در كارها، حركت جهادي است.

نيازمند تلاش مضاعف براي توجه به دغدغه رهبري هستيم

حجت الاسلام عبدخدايي در ادامه به تحولات چشمگير در خدمات رفاهي و فعاليت‌هاي فرهنگي و معنوي در حج و عمره در سالهاي اخير اشاره كرد و بيان داشت: اقدامات شايسته اي در زمينه نظام سازمان دهي جذب روحانيون و آموزش آنها صورت گرفته و سعي شده روحانيان جوان، نخبه و فرهيخته جذب شوند. همچنين هم اينك در كاروان ها، برنامه اسرار و معارف حج، مكه شناسي، آشنايي با تاريخ اسلام و برنامه هايي از اين قبيل داريم. ضمن آنكه نرم افزارهاي خوب و همينطور كتاب‌هاي مناسبي در پژوهشكده حج توليد و منتشر شده است و برنامه‌ها متحول شده است اما با توجه به مطالبه اخير رهبر معظم انقلاب براي بهره مندي از ظرفيت‌هاي بالا در حج و عمره، بايد تلاش مضاعفي در اين راستا انجام دهيم.

وي مجددا بر روحيه جهادي در انجام كارها تاكيد و خاطر نشان كرد: اگر كارهاي فرهنگي و هنري كشور هم با اين رويكرد و روحيه انجام مي‌گرفت، الان شاهد تحولات فرهنگي شگرفي بوديم و بسياري از معضلات ناشي از تهاجم فرهنگي رخ نمي‌داد.

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در مكه افزود: ما تعريف مشخصي از فرهنگ داريم و منظورمان ارتقاء بينش و هويت اسلامي است نه تعريف‌هاي تقليل يافته يا تلقي‌هاي اشتباه از فرهنگ بلكه سطح بالايي از فرهنگ را مد نظر داريم تا بتوانيم مشكلات جامعه را حل كنيم؛ اگر كسي به لحاظ بينش اسلامي عميق باشد و حقيقتا موحِّد شود، بسياري از آسيب‌هاي فرهنگي رخت بر مي‌بندد. بايد كاري كنيم كه مردم از مسلمان بودن و التزام شان به قواعد شرعي افتخار كنند و براي تحقق اين امر همه ما بايد وارد اين ميدان شويم.

وي با اشاره به اينكه همكاران در بخش‌هاي مختلف اجرايي از بينش، همدلي و همت بالايي برخوردارند و كارها را با جديت پيگيري مي‌كنند گفت: بايد روي ارتقاي عمليات عمره فكر كنيم. ما در بعثه سعي كرديم همه برنامه‌هاي مان در راه ارتقاي هويت بخشي به زايران باشد تا زاير ما به اينكه مسلمان و شيعه است افتخار كند به ويژه در شرايط كنوني كه امواج انقلاب تمام دنيا را فراگرفته اين مساله از اهميت بالايي برخوردار است.

حجت الاسلام عبدخدايي در راستاي پاسخگوئي به مطالبه مقام معظم رهبري براي ارتقاي عمره تاكيد كرد سه گام عيني را پيش روي قرار داده ايم نخست آنكه تمامي برنامه‌هاي فرهنگي معنوي كاروانها و بعثه را حول محور ارتقاي هويت اسلامي سازماندهي مجدد كرده ايم. ديگر به كيفيت كادر و مجريان اهتمام نموده ايم در اين راستا تغيير در نظام ارزشيابي روحانيان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: روحانيان قبلا بر اساس ده شاخص و الان بر اساس ۳۰ شاخص ارزيابي مي‌شوند زيرا معتقديم نيروهاي نخبه بايد ميدان دار شوند. و اين تحول لازم است به نيروهاي اجرائي نيز سرايت كند و در گام سوم شناسايي خلاهاي آسيب آفرين به امور معنوي را ضروري خواند و گفت: گاهي يك ناپختگي و يا عجله در امور، تاثير كارها را از بين مي‌برد.

وي شتاب زدگي در اجراي اعمال و از بين بردن روح معنوي حاكم بر آن را و كم توجهي به اوقات نماز در پروازها و مسير انتقال كاروانها را از جمله اين موارد دانست و گفت ما نيازمند همت جهادي براي از بين بردن اين خلاها هستيم و بايد هرجا كه لازم است هزينه كنيم زيرا معنويت زاير، هدف ماست و جا دارد كه براي آن هزينه كنيم.

۹۵ درصد از كارهاي زايران در اختيار نيروهاي ايراني نيست

آقاي غلامرضا رضايي مدير دفتر نمايندگي حج و زيارت در عربستان هم در اين نشست با تقدير از زحمات همه عوامل گفت: اميدوارم اين باب خدمت و توفيق حضور در اين سرزمين براي همه مستدام باشد و همواره خود و كار خود را و نيروهاي تحت امر را بازنگري كنيم و به پيشرفت امور بينديشيم.

وي افزود: اگر مسئول و متصدي امر براي پيش پاافتاده‌ترين كارها هم دقت كند مي‌تواند اثر فرهنگي داشته باشد.

مدير دفتر نمايندگي حج و زيارت در عربستان با بيان اينكه ۹۵ درصد از كارهاي مربوط به سفر عمره در اختيار نيروهايي ايراني نيست گفت: طبيعي است كه برخي ناهماهنگي‌ها پيش بيايد و برخوردهاي ما مي‌تواند خيلي از ضعف‌هاي اجرايي را بپوشاند. بنابراين با دقت در رويكرد خودمان مي‌توانيم ميزان رضايتمندي زاير را ارتقا ببخشيم.

وي بر بازنگري و آسيب شناسي دايمي كارها تاكيد كرد و بيان داشت: با اين روحيه خوبي كه در بعثه و ستاد عمليات عمره حاكم است بايد تلاش كنيم تا كارهاي مان را ارتقا ببخشيم تا به بهترين وجه از ميهمانان الهي پذيرايي شود و همانطور كه دغدغه و مطالبه رهبر معظم انقلاب است، از اين فرصت عظيم در عمره استفاده شود.

زيباترين رفتارها را براي انجام مسئوليت در مكه داشته باشيم

آقاي علي اصغري مدير ستاد عمليات عمره نيز در اين نشست توفيق حضور در مكه مكرمه با عنوان خدمت به زايران و ميهمانان خانه الهي را توفيق بزرگي دانست و ابراز اميدواري كرد كه اين مسير مقدس آنطور كه مورد رضاي حضرت حق هست به انجام برسد.

وي با تقدير از افرادي كه خالصانه و مجدانه در بخش‌هاي مختلف ستادهاي عمليات اجرايي فعاليت مي‌كنند گفت: تشكر اصلي از آنِ خداي متعال است و همانطور كه خودش در قرآن وعده داده است، قدردان و سپاسگزار زحمات خواهد بود.

رضايي شرط اساسي در موفقيت را اِشراف و آگاهي به كارها دانست و گفت: نكته بعدي نظارت مستمر و حصول اطمينان از به سامان رسيدن كارها و نيز ثبت كردن مشكلات حوزه كاري است زيرا بايد در همه زمينه‌ها به روز باشيم تا بتوانيم به موقع و در اسرع وقت تدبير كنيم.

وي صبر در كارها را از اصلي‌ترين استراتژي‌هاي كاري برشمرد و خاطر نشان كرد: ما با طيف‌هاي مختلفي از مخاطبان در ارتباطيم و ممكن است هر فردي داراي پيشنهاد و نكته اي باشد و ما در تيررس دريافت اعتراض‌ها و پيشنهادها و انتقادها هستيم و لازمه اين امر، صبر و متانت در اين مواجهه هاست؛ بايد زيباترين ذهنيت‌ها و طرز بيان‌ها و زيباترين رفتارها را براي انجام مسئوليت در اين مكان مقدس داشته باشيم و مصداق بارز اين روايت باشيم كه «احب اخواني الي من اهدي عيوبي الي» (محبوبترين برادران من آنهايي هستند كه عيبهايم را به من هديه دهد) لذا بايد نكات را با حوصله بشنويم و بررسي كنيم و اگر در توان ما بود در مرتفع شدن آن اقدام كنيم.

در ابتداي اين نشست آقاي اكبر رياحي مداح اعزامي، به مناسبت ايام وفات حضرت معصومه سلام الله عليها به ذكر مصيبت پرداخت.


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.