پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

توصیه به عمره گزاران پیش از سفر؛

تمرین پیاده روی از دو هفته مانده به سفر عمره / تزریق واکسن مننژیت حداقل 10 روز قبل از اعزام

تمرین پیاده روی از دو هفته مانده به سفر عمره / تزریق واکسن مننژیت حداقل 10 روز قبل از اعزام
نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت در عربستان به عمره گزاران توصیه کرد: از دو هفته مانده به سفر روزی نیم ساعت پیاده روی کنند، واکسن مننژیت را حداقل 10روز مانده به سفر تزریق کنند و در حرمها از ماسک استفاده کنند.

** بیش از 86 هزار مورد ویزیت زائران در مراکز درمانی مکه

«فاضل شیرخانی» نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت در عربستان در گفت و گو با خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت به مکه مکرمه گفت: روزانه بطور متوسط 1900 تا 2100 زائر ایرانی در 7 درمانگاه مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه مکرمه ویزیت می شوند و از ابتدای عملیات عمره تا کنون، تعداد ویزیت زائران در مراکز درمانی مکه 86 هزار و 346 مورد بوده است.

وی در خصوص بیشترین علت مراجعه زائران به مراکز درمانی مکه بیان کرد: بیشترین علت مراجعه زائران به مراکز درمانی سرماخوردگی و بیماری های تنفسی است و در رتبه بعد درد مفاصل و اسپاسم های عضلانی بیشترین علت مراجعه زائران به مراکز درمانی است.

** زائران از دو هفته مانده به سفر روزانه نیم ساعت پیاده روی کنند

نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت در عربستان با بیان اینکه زائران در انجام مناسک عمره و همچنین برای پیمودن مسافت بین ایستگاه های اتوبوس در مکه تا مسجد الحرام باید میزان قابل توجهی پیاده روی داشته باشند که معمولاً زائران به این میزان پیاده روی عادت ندارند، به زائران توصیه کرد: از دو هفته مانده به اعزام به سفر عمره، 20 دقیقه تا نیم ساعت پیاده روی روزانه را در برنامه خود قرار دهند تا در ایام سفر دچار دردهای عضلانی نشوند.

** زمان تزریق واکسن حداقل 10 روز قبل از سفر

وی تأکید کرد: عمره گزاران برای تأثیر گذاری واکسن مننژیت ، حداقل 10 روز تا دو هفته مانده به اعزام واکسن مورد نظر را تزریق نمایند با توجه به اینکه مشاهده شده تزریق بموقع واکسن مننژیت در پیشگیری از ابتلای زائران به این بیماری مؤثر واقع شده است.  البته تزریق واکسن آنفلوآنزا هم توصیه می شود اما تزریق آن به معنی ایمنی کامل از این بیماری در عربستان نیست اما به میزان قابل توجهی در پیشگیری از ابتلا به بیماری مؤثر خواهد بود. 

** مشکلات گوارشی سومین علت مراجعه زائران به مراکز درمانی

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از زائران بیمار در طول سفر رژیم غذایی خود را رعایت نمی کنند که بعضاً مشاهده می شود، میزان قند و چربی خون آنها بالا رفته است بویژه در خصوص بیماران دیابتی توصیه می کنیم که از نوشیدن نوشابه هایی که در وعده های غذایی به آنان داده می شود، پرهیز کنند.

نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت در عربستان بیان کرد: مشکلات گوارشی از جمله یبوست در رتبه سوم علت های مراجعه زائران به مراکز درمانی قرار دارد، توصیه ما به این گروه از زائران این است که مایعات بیشتری استفاده کنند و در خوردن میوه هایی مانند موز که موجب یبوست می شود، زیاده روی نکنند و بجای آن از دیگر میوه ها استفاده کنند.


** ضرورت استفاده از ماسک در مسجدالحرام

دکتر شیرخانی در پایان  با اشاره به ازدحام جمعیت زائران در مسجد الحرام و همچنین با اشاره به گرد و غبار ناشی از عملیات عمرانی طرح توسعه مسجدالحرام، بر ضرورت استفاده زائران از ماسک برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های تنفسی تأکید کرد و گفت: افراد مسن و بیماران قلبی و تنفسی در مسجدالحرام حتماً از ماسک استفاده کنند با توجه به اینکه حتی گزارش شده افراد سالم هم در مسجدالحرام بعضاً دچار تنگی نفس شده اند.


 


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.