پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

تغذیه و تدارکات عمره - بخش اول

ذائقه زائران سراسر کشور در برنامه غذایی عمره گزاران لحاظ می شود

 ذائقه زائران سراسر کشور در برنامه غذایی عمره گزاران لحاظ می شود

مسئول تدارکات عملیات عمره گفت: روزانه 66 هزار غذا برای زائران ایرانی در آشپزخانه های مرکزی مکه و مدینه طبخ می شود و در برنامه غذایی زائران با معیار قرار دادن غذاهای مشترک میان اقوام و استان های مختلف، سعی کردیم رضایتمندی زائران را حفظ کنیم.

«علی خاجی» مسئول تدارکات عملیات عمره در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت  در خصوص اینکه چه میوه هایی در برنامه غذایی عمره گزاران گنجانده شده است، گفت: سیب، پرتقال و موز میوه های پایه هستند که در برنامه غذایی زائران جا دارند، بقیه میوه ها را هم از میوه های فصل انتخاب می کنیم، مثلاً انگور، کیوی ، گلابی و توت فرنگی به زائران داده می شود.

وی افزود : سرانه میوه هر زائر بطور متوسط 20 عدد میوه است که البته در خصوص میوه هایی مثل توت فرنگی یا زردآلو این میوه ها در بسته های حدود 400 گرمی میان زائران توزیع می گردد.

*** تهیه میوه عمره گزاران بصورت متمرکز

مسئول تدارکات عملیات عمره در خصوص تهیه میوه متمرکز در عمره گفت: از سال 1382 تهیه میوه زائران بصورت متمرکز و توسط بخش تدارکات ستاد عملیات عمره انجام می گیرد بجای اینکه این کار توسط مدیر راهنما یا مدیر هتل انجام شود.

وی ادامه داد: با این شیوه علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه ها مدیران وقت بیشتری را برای خدمات دهی به زائران خواهند داشت و از طرفی همه زائران از انواع میوه یکسانی استفاده می کنند یعنی یک نوع میوه با یک نوع کیفیت به زائران داده می شود و تفاوتی بین زائران هتل های مختلف نیست.

*** طبخ روزانه 66 هزار غذا در آشپزخانه های مرکزی مکه و مدینه برای زائران ایرانی

آقای خاجی در خصوص پخت غذای زائران نیز بیان کرد: طبخ غذای زائران در 4 آشپزخانه مرکزی مکه و مدینه انجام می گیرد. جمعیت زائران حاضر در مدینه حدود 20 هزار نفر است و روزانه 35 هزار غذا برای وعده ناهار و شام در آشپزخانه های مدینه پخت می شود و در مکه نیز با توجه به اینکه کاروان های خروجی هم داریم، تعداد پخت نسبت به مدینه کمتر است و روزانه 30 هزار غذا برای وعده غذایی ناهار و شام زائران ایرانی پخته می شود و در مجموع آشپزخانه ها روزانه 66 هزار غذا برای زائران ایرانی طبخ می نمایند.

مسئول تدارکات عملیات عمره در خصوص برنامه غذایی آشپزخانه های مرکزی مکه و مدینه توضیح داد: برنامه وعده های غذایی زائران در کمیسیون تغذیه و تدارکات سازمان حج و زیارت با حضور نمایندگان بعثه مقام معظم رهبری، مرکز پزشکی حج و زیارت و متخصصین امر تغذیه تعیین می گردد و این برنامه بصورت 10 روزه برای مدت زمان 5 روز اقامت زائران در مدینه و 5 روز اقامت در مکه تنظیم شده که در آن همه زائران حاضر در مکه و مدینه در هر روز برنامه غذایی یکسانی خواهد داشت.

وی در خصوص اینکه میزان رضایتمندی زائران از برنامه های غذایی بیان کرد: هموطنان عزیز از اقصی نقاط میهن اسلامی با فرهنگ ها ، سلائق و ذائقه های مختلف به سرزمین وحی می آیند که تأمین رضایتمندی همه آنها امری مشکل است. از این رو ما در برنامه غذایی زائران غذاهای مشترک میان همه استان ها را در برنامه قرار می دهیم تا رضایتمندی زائران بیشتر حفظ شود.

آقای خاجی در پایان گفت : اینکه زائران در سرزمین وحی به اعمال عبادی و زیارت خود می پردازند و زمانی که به هتل می آیند، در وعده های غذایی مشخص، غذای آنان آماده است و اینکه تهیه غذای زائران و مواد اولیه غذای آنان در شرایط کاملاً بهداشتی صورت می گیرد، از نقاط قوت عملیات حج و عمره است.


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.