پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه :

عمره مناسب‌ترين فرصت براي حل معضلات اجتماعي است

عمره مناسب‌ترين فرصت براي حل معضلات اجتماعي است
نماينده بعثه‌ مقام معظم رهبري در مكه گفت: راهكار حل معضلات و مشكلات اخلاقي و اجتماعي، بالا بردن بينش توحيدي در افراد است زيرا شخصي كه عظمت خدا را درك ميكند به خودش اجازه‌ نمي‌دهد كه به سمت رذايل اخلاقي و مفاسد اجتماعي برود و ظرفيت عمره و حج مناسب‌ترين بستر براي ارتقاي بينش توحيدي جامعه است.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از مكه مكرمه، حجت‌الاسلام والمسلمين مجتبي عبدخدايي نماينده بعثه مقام معظم رهبري در مكه در هم انديشي فرهيختگان كاروان‌هاي عمره كه جمعي از اساتيد دانشگاه حضور داشتند گفت: همان طور كه بسياري از علماي برجسته تاكيد كرده اند راهكار حل معضلات و مشكلات اخلاقي و اجتماعي، بالا بردن بينش توحيدي در افراد است زيرا شخصي كه عظمت خدا را درك ميكند به خودش اجازه نمي‌دهد كه به سمت رذايل اخلاقي برود و سرزمين مكه و مدينه، موحد پرور است از همين رو ميتوانيم بيشترين استفاده از سفر عمره را براي حل مشكلات اجتماعي خودمان داشته باشيم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر تقويت اخوت اسلامي گفت: سفر عمره، ظرفيت بالايي در اين زمينه دارد اما از طرح‌هاي استكبار از قديم الايام تا به الان اين بوده كه ما مسلمانان را از هم جدا كنند و مي‌بينيد كه تبليغات شديدي عليه شيعه و ايران ايجاد شده است و گاه اين تبليغات توهين آميز است و برخي كوته بيني‌ها و افراط گري‌ها به اين چالش دامن مي‌زند و متاسفانه برخي افراد، به جهالت، تبليغات دروغين عليه شيعه را باور مي‌كنند.

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در مكه همچنين به تلاش سازماندهي شده براي رفاه و امنيت زايران اشاره كرد و بيان داشت: سالانه نزديك به هشتصد هزار نفر براي عمره مشرف مي‌شوند. خواست عمومي مردم اين بوده است كه مقدار زمان سفر كوتاهتر شود تا تعداد بيشتري از علاقه مندان موفق به اين سفر معنوي شوند كه با توجه به كوتاهتر شدن زمان سفر، لازم است آموزش‌هاي قبل از سفر را افزايش دهيم و در سه جلسه نمي‌توان تمام زواياي مربوط به سفر عمره را توضيح داد.

* عمره، تمرين بندگي است

وي آشنا شدن زايران با اسرار و فلسفه حج و متوقف نشدن در مناسك را ضروري خواند و در عين حال خاطر نشان كرد: بايد توجه داشته باشيم كه خداوند اين سرزمين را براي بندگي بندگانش گذاشته است و سفر عمره و انجام مناسك، تمرين بندگي است و ما بايد سفر عمره را آغاز راه بدانيم.

* فتاواي مراجع، سليقه اي نيست

حجت الاسلام عبدخدايي درباره اختلاف فتاواي مراجع درباره مناسك حج و عمره اظهار داشت: فتوا در فقه شيعه كاملا روشمند است و براساس شيوه اي است كه معصومين براي استخراج حكم شرعي الهي تعليم داده اند. اختلاف ديدگاه با حفظ روشمندي استخراج حكم شرعي امري طبيعي است و اين مايه افتخار شيعه است كه در عين روشمند عمل نمودن قادر است پويايي خودرا حفظ نموده و متناسب با زمانهاي مختلف، حكم الهي را استخراج نمايد.

وي در خصوص سيستم نظارتي در برنامه‌هاي مربوط به سفر عمره گفت: آوردن هشتصد هزار نفر به يك كشور خارجي، پخت و توزيع روزانه ۷۰ هزار غذا، انجام چهار هزار نفر ويزيت درماني و كارهايي از اين قبيل بر اساس يك سيستم منظم برنامه ريزي و اجرا مي‌شود و به اذعان مسئولان وزارت حج عربستان، منظم‌ترين كاروان‌ها ايراني‌ها هستند. لذا كارها سازمان يافته است و يك كادر جهادي با انگيزه الهي و حداقل هزينه‌ها كارها را انجام مي‌دهند. روحانيان و مديران كاروانها و هتلها نيز براي جذب شدن، مراحل مختلف آزمون و آموزش را طي مي‌نمايند و در حين سفر نيز با شاخص‌هاي متعدد ارزيابي مي‌شوند.

خاطر نشان مي‌شود در اين جلسه جمعي از اساتيد دانشگاه و چهره‌هاي فرهيخته ديدگاه‌هاي خود را درباره استفاده بهتر از سفر عمره بيان داشتند. برنامه ريزي براي بهره گيري از متخصصين در كاروان ها، توجه بيشتر بر روي فلسفه و اسرار عمره، استفاده از ظرفيت عمره براي همگرايي مسلمانان با مليت‌هاي مختلف، تكميل و تصحيح نماز و مباحث مربوط به مناسك قبل از آمدن، استفاده بيشتر از بانوان مبلغه، تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي در مورد چالش‌هاي موجود در سفر عمره، حضور بيشتر زايران در مكه، آشنا نمودن زايران با فضاي عمومي و فرهنگ اجتماعي مردم عربستان، بهره مندي از ظرفيت شبكه زاير براي آشنايي زاير با مباني اعتقادي و شروع سفر از مكه به مدينه از جمله اين پيشنهادها بود.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.