پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

دیدار رئیس سازمان حج و زیارت با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

دیدار رئیس سازمان حج و زیارت با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس فعالیتهای سازمان حج و زیارت را برای اعضاء محترم این کمیسیون تشریح کرد.

مهندس سعید اوحدی در خصوص میزان زائر و قیمت های حج و عمره گفت : در موسم عمره 92-93 حدود 820 هزار زائر به سرزمین وحی مشرف شدند ، این درحالی است که در عمره 91-92 حدود 478 هزار زائر داشتیم . در سال 92 حدود 400 میلیارد تومان صرفه جویی در بخش عمره داشتیم که نسبت به سال قبل آن 6/15 درصد قیمت سفر به عمره کاهش پیدا کرد . در عمره سالجاری هم به دلیل افزایش قیمت ارز فقط 3 درصد افزایش قیمت داشته ایم که قیمتها هنوز 5/11 درصد نسبت به سال 91 کمتر است .

ایشان با مقایسه قیمت تمام شده برای زائرین ایرانی و سایر کشورهای مسلمان افزود : علیرغم افزایش قیمت ارز و تورم و افزایش قیمت در عربستان ، خوشبختانه با سیاستی که در مورد گره زدن حج و عمره داشتیم ، قیمت حج تمتع امسال 5 درصد نسبت به سال گذشته کمتر است .با اینکه خدمات ارائه شده برای زائران ایرانی در ایام حج نسبت به سایر کشورها بیشتراست ، اما قیمت تمام شده سفر برای زائران ایرانی نسبت به سایر کشورها از 30 تا 50 درصد کمتر است . به عنوان مثال قیمت عمره یک زائر تایلندی حدود 5/7 میلیون تومان است درحالیکه قیمت عمره برای زائران ایرانی حدود 2 میلیون تومان است .

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص ساماندهی ثبت نام حج و عمره گفت: مشکل ثبت نام عمره و رانت بازیها و صفهای طولانی که پشت دفاتر زیارتی درست می شد با راه اندازی سامانه فاخر حل شد. ثبت نام حج تمتع نیز همه ساله از 17 ربیع الاول آغاز خواهد شد تا فرصت لازم برای آموزش زائرین و پرداخت هزینه بدون استرس در دوقسط برای زائر فراهم باشد.

مهندس اوحدی در پاسخ به سؤال اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص وضعیت زندانیان در عربستان و اعزام زودتر از موعد سالمندان به حج گفت: در حال حاضر به لطف خدا هیچ زائر متخلف و زندانی در عربستان نداریم و ایران جزء معدود کشورهایی است که هیچ زندانی در عربستان ندارد و به عنوان یک شاخص برای نظم زائرین در عربستان تلقی می شود. وی در خصوص اعزام زودتر از موعد سالمندان به حج تمتع خاطر نشان کرد:در 4 سال قبل سالمندان دارای فیش بالای 85 سال زودتر از موعد به حج تمتع مشرف می شدند. در این خصوص استفتایی از مراجع عظام تقلید صورت گرفت که فرمودند رفتن زودتر از موعد یک سالمند باعث عدم تشرف فرد مستطیع اولویت دار میشود که معلوم نیست سال بعد بتواند مشرف بشود یا خیر. لذا شرعا اعزام زودتر از موعد سالمندان جایز نیست.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سؤال نمایندگان در کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص اربعین گفت : حماسه اربعین امسال را باید به تعبیر مقام معظم رهبری اعجاز اربعین بنامیم. با توجه به مشکلاتی که زائرین اربعین در سالهای گذشته  داشتند، امسال ستاد اربعین را با حضور 26 دستگاه اجرایی در کشور تشکیل دادیم ، تمام امکانات راهیان نور در مرزها در اختیار سازمان حج قرار گرفت ، به علت معطلی مردم برای پرداخت حق بیمه و عوارض خروج ، بیمه را رایگان کردیم و با همت مسئولین عوارض خروج و ویزا هم برداشته شد. با پشتوانه مردم به عنوان چهلم شهدای کربلا در هر مرز 40 موکب برپا شد . در مرز چزابه که سال گذشته زائرین آب شور مصرف میکردند ، مردم 64 تریلی آب به مرزها اهدا کردند و مرز چزابه که دو سرویس بهداشتی داشت، 140 سرویس بهداشتی احداث شد. پیش بینی ما این بود که حداکثر 800 هزار نفر زائر اربعین داشته باشیم اما با حجم بیش از یک و نیم میلیون نفر زائر مواجه شدیم. مرزهای زمینی که حداکثر ظرفیت خروجی آنها 26 هزار نفر در روز بود ، در برخی روزها تا 270 هزار نفر زائر از مرزها عبور کردند ولی تمامی نهادها کمک کردند البته موانعی هم بود که امیدواریم با مساعدت کمیسیون فرهنگی مجلس برطرف شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تقدیر و تشکر از مهندس اوحدی به جهت تدبیر و مدیریت میدانی در سازمان حج و زیارت گفت: خداوند متعال قدرتش را در اربعین به نمایش گذاشت و مدیریت اربعین را امام حسین(ع) برعهده داشت. اربعین نمادی از قیامت بود،هرکس بارش به دوش خودش بود و نمادی از تکثر به وحدت بود.

در این نشست مقرر گردید تا برای ایجاد هماهنگی تنگاتنگ بین دستگاههای اجرایی برای اربعین امام حسین(ع) از دستگاههایی که برای تسهیل امور زائرین اربعین نقش دارند دعوت به عمل آید تا اگر خلأ قانونی برای رفع مشکلات وجود دارد برطرف شود ، همچنین از این سفر برای فرهنگ سازی و ایجاد سبک زندگی برنامه ریزی شود.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.