پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

برگزاری حج در دوره پهلوی کتاب شد

 برگزاری حج در دوره پهلوی کتاب شد

کتاب برگزاری «حج در دوره پهلوی» نوشته حمیده سلطانی مقدم توسط مؤسسه فرهنگی هنری مشعر و به همت پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا، در مقدمه این کتاب آمده است: می توان گفت که در منابع تاریخی به مسأله برگزاری حج در دوره قاجار و پیش از آن،به مراتب بیشتر از دوره پهلوی دوم توجه شده است.

در این کتاب روند همچنین شکل گیری اداره حج و زیارت در این دوره، در دو مقطع زمانی مورد بررسی قرار گرفته است.

ابتدا به دهه 20 و 30 پرداخته شده که حمله داران تنها حاکمان این عرصه بودند. سپس به دهه 40 اشاره شده که در آن مدت، وزارت کشور کوشیده تا کنترل بیشتری بر این سفر داشته باشد.

به همین منظور در سال 51 برگزاری حج به سازمان اوقاف سپرده شد تا تنها دولت در این باره تصمیم گیری کند و پاسخگوی مسائل بی شمار آن باشد.

بی شک، شناسایی مشکلات و موانع برگزاری حج در این دوران و یافتن راه حلی برای آنها، از برنامه های سازمان اوقاف در این دوره بوده است.

در این کتاب همچنین می خوانیم: حج ایرانیان در دوره قاجار و روابط قاجار و عثمانی، مسیرهای حج در دوره قاجار و مشکلات آنها، «برگزاری حج در دوره پهلوی دوم»، «سازمان اوقاف در دوره پهلوی دوم»، «جدا شدن سازمان اوقاف از وزارت فرهنگ، واگذاری امور حج به سازمان اوقاف، «اهداف و برنامه های شورای عالی حج»، «نمایندگان مراجع شیعه در حج ، «برخی آسیب های اجرایی برگزاری حج»، «کتابنامه» و «اسناد و تصاویر» از جمله موضوعات این اثر است.

حج ایرانیان در دوره قاجار و روابط قاجار و عثمانی یکی از موضوعات مطرح شده در این کتاب است که ذیل آن آمده است: «از آنجا که سرزمین حجاز در حوزه قدرت دولت عثمانی قرار داشت، انجام دادن اعمال حج برای ایرانیان، به چگونگی روابط سیاسی دولت قاجار و عثمانی ارتباط پیدا می کرد. به همین دلیل، در قراردادهایی که میان آن دو به امضا می رسید، به مسأله حج و زیارت عتبات توجه کامل می شد و اصل یا اصولی از آن قراردادها به حج و زیارت اختصاص می یافت.

در ذیل موضوع دیگری از این کتاب با عنوان برگزاری حج در دوره پهلوی دوم می خوانیم: «در سال های پیش، سفر حج همچون سفرهای دیگر پرخطر و بدون ایمنی بوده است. حتی در دوره قاجار و دوره پهلوی اول، کیفیت و ایمنی راه های این سفر، تغییر چندانی نکرد و مردم با مشکلات فراوانی به این سفر می رفتند و...»

این کتاب در 136 صفحه و به قیمت 32 هزار ریال در قطع رقعی منتشر شده است.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.