پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

جزئیاتی از اسکان عمره گزاران در مکه و مدینه؛

طرح توسعه حرمین و تأثیر آن بر اسکان عمره گزاران ایرانی

طرح توسعه حرمین و تأثیر آن بر اسکان عمره گزاران ایرانی
اجرای طرح توسعه حرمین در سال های اخیر، تأثیرات زیادی بر خدمات رسانی به زائران در مدینه منوره و مکه مکرمه داشته است و تغییرات و بعضاً مشکلاتی را در حوزه اسکان پدید آورده است. مسئولان ستاد عملیات عمره در مکه مکرمه و مدینه منوره در گفتگویی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت به تشریح جزئیاتی از اسکان عمره‌گزاران و تأثیر طرح توسعه حرمین بر این موضوع پرداخته‌اند .

«حسن سحرخیز» مسئول ستاد عملیات عمره در مکه مکرمه در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت گفت: عمره گزاران ایرانی در 25 هتل مکه مکرمه اسکان داده می شوند که اغلب این هتل ها در 4 منطقه عزیزیه، محبس الجن، تیسیر و خیابان مسجدالحرام واقع شده اند.

وی در خصوص علت پراکندگی هتل های عمره گزاران ایرانی در مکه بیان کرد: در مکه  اگر بخواهیم تمرکز هتل ها را در یک منطقه داشته باشیم، باید سراغ هتل های نزدیک حرم برویم که از قیمت بسیار بالایی برخوردارند که در حال بررسی و چاره اندیشی این موضوع هستیم.

مسئول ستاد عملیات عمره در مکه در خصوص علت دوری هتل های مکه از مسجدالحرام توضیح داد: قیمت بالای هتل های نزدیک مسجدالحرام، یکی از علت های دوری هتل ها در مکه است ، علت دیگر این است که ما در هتل‌هایمان باید توزیع تدارکات و غذای زائران را نیز داشته باشیم. سال ها است که غذای زائران در آشپزخانه‌های مرکزی طبخ و در هتل‌های زائران توزیع می گردد که اگر از هتل های نزدیک حرم استفاده کنیم، با توجه به مشکل ازدحام ترافیک و نبود پارکینگ که در ماه های رجب، شعبان و رمضان با توجه به  افزایش زائران، شدت می یابد، در توزیع غذای زائران با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی در خصوص تأثیر اجرای طرح توسعه بر موضوع اسکان در مکه بیان کرد: با آغاز اجرای طرح توسعه در مکه مکرمه، به تدریج هتل‌های اطراف مسجدالحرام که زائران در آنها اسکان داده می شدند و عموماً از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند ، تخریب شد و زائران در هتل های دورتر ولی نوساز و باکیفیت تر اسکان داده شدند.

مسئول ستاد عملیات عمره در مکه در خصوص تفاوت قیمت مسکن در مکه و مدینه توضیح داد: در مجموع در مکه دست ما برای انتخاب هتل ها بازتر و عرضه هتل بیشتر است و طبعاً با قیمت پایین تر هتل ها نسبت به مدینه روبرو هستیم.

«مهدی حضوری» مسئول ستاد عملیات عمره در مدینه منوره نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت در خصوص اسکان عمره‌گزاران ایرانی در مدینه گفت: در عملیات عمره جاری زائران ایرانی در 33 هتل که در منطقه مرکزی مدینه واقع هستند، اسکان داده شده‌اند لذا بدون احتیاج به سرویس حمل و نقل و بصورت پیاده می توانند در مسیر هتل تا حرم شریف نبوی(ص) رفت و آمد کنند.

وی افزود: با توجه به اجرای طرح توسعه حرم نبوی(ص) در مدینه منوره طبق صحبت های سعودی ها و بر اساس اخباری که در جراید آنها نیز منتشر شده است، از ابتدای ماه رجب 23 هتل مدینه که در منطقه شمالی حرم واقع شده‌اند که یکی از هتل های در اختیار ما نیز در این لیست قرار دارد، بدلیل اینکه در برنامه تخریب‌ها قرار می گیرند، بایستی تخلیه شوند و در اولین اقدام برق این هتل ها قطع می‌شود.

مسئول ستاد عملیات عمره در مدینه منوره اظهار داشت: از سال‌ 84 که تخریب های ناشی از طرح توسعه در مکه مکرمه آغاز شد، در کنار آن ساخت هتل های جدید را در مکه داشتیم و زائران در هتل های جایگزین نوساز اسکان داده شدند اما در مدینه اینگونه نبوده است، زمانی که هتلی تخریب می‌شود، هتل جدید جایگزین ساخته نمی‌شود و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه از ظرفیت هتل‌های موجود برای اسکان زائران استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: بخشی از هتل های مدینه که در سال‌های گذشته برای اسکان زائران مورد استفاده قرار می‌گرفتند، دارای ملاحظاتی بود که ما تمایل نداشتیم در عمره امسال از آنها استفاده کنیم اما بدلیل همین تخریب ها و وجود بیش از هفت میلیون زائر در نوبت تشرف به عمره، همان هتل‌ها را البته با رفع مشکلات و کاستی‌ها مورد استفاده قرار دادیم.

آقای حضوری پیرامون پیش بینی اش از آینده اسکان در مدینه منوره گفت: تا زمانی که احداث هتل‌های جدیدی که قرار است در نزدیکی مسجد قبا و فرودگاه مدینه ساخته شوند، انجام نگیرد تا جایگزینی برای هتل‌های تخریب شده وجود داشته باشد، با توجه به تخریب‌های جدیدی که در برنامه است، در مدینه با مشکلات اسکان روبرو خواهیم بود.

وی در این باره اضافه کرد: با ادامه تخریب ها قطعاً هر ساله از تعداد هتل های موجود در مدینه منوره کاسته خواهد شد و این موضوع افزایش قیمت هتل های موجود را در پی خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در آینده هتل های مدینه از حرم دور خواهند شد یا خیر، گفت: آنچه از اخبار و اطلاعات برمی آید، هتل های اطراف حرم به جزء منطقه «قبله» واقع در جنوب حرم نبوی(ص)، همه در محدوده طرح توسعه واقع شده اند که طبق برنامه تخریب خواهند شد و در آینده قرار است هتل‌های 48 طبقه در فاصله دورتر از حرم در مناطقی همچون نزدیکی مسجد قبا و فرودگاه مدینه برای اسکان زائران کشورهای اسلامی ساخته شود.

حضوری در خصوص هتل های زائران ایرانی در مدینه توضیح داد: برای اسکان زائران بسیاری از کشورها در مدینه در هر اتاق دو تخته حتی 4 تخت یا بیشتر جا داده می شود اما علی رغم مشکلات موجود هنوز هم اتاق های زائران ایرانی در مدینه منوره 2، 3 و نهایتاً 4 تخته است که در تخصیص این اتاق ها خانوادگی بودن زائران نیز لحاظ می شود.

وی همچنین گفت: هتل های موجود در مدینه منوره بدلیل محدودیت ارتفاعی که در ساخت ساختمان‌ها در این شهر وجود داشته است با احتساب طبقات خدماتی همچون طبقه ای که سالن غذاخوری در آن قرار دارد، بیشتر از 10 طبقه نیستند که این مسأله از ظرفیت هتل ها کاسته است، این در حالی است که هتل های موجود در مکه بعضاً 15 تا 17 طبقه نیز هستند.

مسئول ستاد عملیات عمره در مدینه منوره در خصوص تمهیدات اندیشیده در حوزه اسکان در عملیات عمره جاری بیان کرد: در حوزه اسکان برای پر کردن خلأ تفاوت سطح کیفی هتل های زائران در مدینه و مکه، سعی شده خدمات عمومی هتل ها از جمله نظافت میان دوره و رسیدگی به اتاق ها با جدیت بیشتری صورت گیرد، بگونه‌ای که رضایتمندی زائران تا حد امکان حفظ گردد.

وی در خصوص قدمت هتل های محل اسکان زائران در مدینه گفت: زمان ساخت هتل های مدینه عموماً به حدود 20 سال گذشته بر می گردد و در این سال ها ندرتاً هتل جدید ساخته شده است.

بر اساس اعلام مقامات سعودی با اجرای پروژه توسعه حرمین، در مکه مکرمه فضای مطاف در مسجدالحرام تا 2 و نیم برابر افزایش خواهد یافت که امید آن می‌رود سهمیه زائران بویژه در موسم حج، افزایش قابل توجهی داشته باشد و در مدینه منوره نیز در اجرای این طرح، قطعاً رفاه زائران مورد توجه قرار گرفته است./




سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.