پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت عنوان كرد:

زيارت مقبول، زيارتي است كه با معرفت اهل بيت عليهم السلام همراه باشد

زيارت مقبول، زيارتي است كه با معرفت اهل بيت عليهم السلام همراه باشد

سرپرست حجاج ايراني در همايش روحانيون و مداحان عتبات اظهار داشت: يكي از دغدغه‌هاي هر زايري اين است كه زيارتش با معرفت و مقبول باشد و حق زيارت را ادا كرده باشد، در روايات هم بسيار اشاره شده كه پاداش زيارتي كه عارفاً بحقه باشد بهشت است، اين را بايد در ميان زايران فرهنگ سازي كرد تا زاير با شناخت، قدم در راه زيارت بگذارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، همايش روحانيون و مداحان عتبات عاليات با حضور نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و جمعي از روحانيون و مداحان اهل بيت عليهم السلام در سالن همايش هاي سازمان حج و زيارت در تهران برگزار شد.

در اين همايش نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت طي سخناني اظهار داشت: روحانيون و مداحان در رشد، تعالي و بهره معنوي زايران از زيارت عتبات عاليات نقش آفرين هستند و سفر بدون حضور اين عزيزان بر ذائقه مردم خوش نخواهد آمد، لذا بايد تلاش كرد تا نقش روحانيون و مداحان در اين گونه سفرها پررنگ‌تر شود.

وي در ادامه از زيارت عتبات به عنوان فرصت بسيار مغتنمي براي تحول روحي و اخلاقي در مردم ياد كرد و افزود: در در طول سال بويژه ايامي مانند اربعين و عاشورا كه جمعيت عظيم ميليوني راهي كربلا و ديگر اماكن متبركه در عراق مي‌شوند بايد بايك برنامه ريزي منسجم و مناسب از اين ظرفيت استفاده كرده و با فرهنگ سازي مناسب بسياري از مشكلات در حوزه زيارت را برطرف نمود.

حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر اظهار داشت: مي‌بايست از فرصت زيارت بهترين بهره‌ها را برد و بگونه اي گام برداريم كه همه فعاليت‌هاي ما در مسير تحقق آن اهدافي قرار گيرد كه كه مورد نظر اهل بيت عليهم السلام است و اين مستلزم شناخت كافي از زندگاني اهل بيت و سيره عملي آنها است.

وي افزود: يكي از عالي‌ترين اهداف اهل بيت عليهم السلام در مسئله زيارت رسيدن به قرب الهي است كه در روايات متعددي از زبان آنان نقل شده است.

سرپرست حجاج ايراني يكي ديگر از اهداف سفرهاي زيارتي را الگو گيري از حضرات معصومين عليهم السلام دانسته و افزودند: خداوند تبارك و تعالي براي زندگي انسان الگو معرفي كرده است در قرآن كريم، پيامبر به عنوان بهترين الگو معرفي شده است، خود آقا ابا عبدالله الحسين عليه السلام هم فرمودند: «لكم في اسوه» در تعابيري ديگري نيز كه از ائمه معصومين رسيده به اين مضامين اشاره شده است و فرصت زيارت زمان مغتنمي براي آشنا نمودن زايران با ائمه معصومين و اين الگوهاي بي نظير جامعه بشري است.

نكته قابل تامل اين كه در سفر عتبات نمي‌توان همه زواياي زندگي ائمه را براي مردم بيان كرد لذا لازم است كه مطالب را اولويت بندي نمود و مطالب مهم وآموزنده را به شكل امروزي و با بياني ساده و همه فهم به مردم منتقل نمود اين يك اصل در تبليغ و آگاه سازي است. مساله آشنايي با الگوها و الگوگيري از اهل بيت عليهم السلام كه مي‌تواند سبك زندگي مردم را متحول و درد‌هاي جامعه را درمان كند، بسيار داراي اهميت است و بايد به آن اهتمام جدي داشت.

مسئله مهم ديگر در سفر به عتبات توجه به كربلا و قيام حسيني است كه مي‌بايست براي آن يك حساب ويژه باز كرد چون روايات ما توجه بسيار ويژه و اهتمام خاصي به حادثه عاشورا و كربلا داشته اند در كامل الزيارت اغلب روايات مربوط به كربلا و شهادت حسين بن علي سلام الله عليه است.

سرپرست حجاج ايراني در ادامه افزود: اگر به سير تاريخي عاشورا بنگريم اين انقلاب الهي مردم را به استكبار ستيزي، حق طلبي، آزادگي، شهادت طلبي و زندگي عزت مندانه دعوت مي‌كند و روحيه جهاد و شهادت را در مردم زنده نگه مي‌دارد و اين ويژگي‌هاي ممتاز فرهنگ كربلاست كه همه آزادگان و انسان‌هاي بصير دنيا را بر محور عشق به آزادي و آزادگي و در يك كلام عشق به حسين بن علي سلام الله عليه دور هم جمع كرده است.

وي در ادامه به وضعيت شيعيان در كشورهاي منطقه اشاره كرده و اظهار داشت: گسترش تفكر اهل بيت عليهم السلام و حضور محبان اهل بيت عليهم السلام در كشورهاي مختلف نشان از فراگير بودن فرهنگ و مكتب اهل بيت در جهان دارد لذا بايد بتوانيم اين جمع عاشقان آل الله صلوات الله عليهم اجمعين و اين حضور پرشور را در چارچوب مراسم بزرگي مانند اربعين و عاشورا سامان داده و متحد گردانيم و با اين اقدام مهم بي شك شاهد تحولات بزرگي در جهان خواهيم بود و به كمك اين وحدت و همدلي فرهنگ فخيم و فاخر ائمه اطهار عليهم السلام گسترش چشم گيرتري در جهان خواهد يافت.

وي در ادامه به ويژگي‌ها و آداب زيارت اشاره كرد و بيان داشت: زيارت بايد با انگيزه صرفاً الهي صورت گيرد و آداب آن بخوبي رعايت شود براي مثال از جمله آداب زيارت كه در روايات ما بسيار مورد تاكيد مي‌باشد داشتن زاد و توشه حلال، وصيت كردن، صدقه دادن و غسل كردن، يادآوري نعمت‌هاي خدا و… است اگر غير از اين باشد زيارت مورد قبول واقع نمي‌شود.

نماينده محترم ولي فقيه در امور حج وزيارت سپس به اخلاق زاير اشاره كرد و افزود: مهر ورزي به مردم و همسفران، احترام به سالخوردگان، جوانمردي در سفر، مدارا با بيماران، راز داربودن، شركت در نمازهاي جماعت، پرهيزاز اسراف، پرخوري نكردن، وقار، چشم پاك بودن، كمتر سخن گفتن و… از جمله اخلاق حسنه در سفرهاي زيارتي است كه بايد بكوشيم اين ويژگي‌هاي ارزشي را در ميان زايران بصورت يك فرهنگ اسلامي جاري كنيم كه در اين مورد وظيفه روحانيون كاروان‌ها بس سنگين و مهم است.

يكي از دغدغه‌هاي هر زايري اين است كه زيارتش با معرفت و مقبول باشد و حق زيارت را ادا كرده باشد، در روايات هم بسيار اشاره شده كه پاداش زيارتي كه عارفاً بحقه باشد بهشت است، اين را بايد در ميان زايران فرهنگ سازي كرد تا زاير با شناخت، قدم در راه زيارت بگذارد، امام كاظم (ع) در خصوص زيارت با معرفت امام حسين (ع) مي‌فرمايند: آن كسي كه با شناخت به زيارت امام حسين (ع) برود خداوند گناهان گذشته و حال او را مي‌آمرزد و جايگاه زيارت همراه با شناخت آنقدر بالاست كه در زيارت ابا عبدالله سلام الله عليه، خداوند به آن زايري كه با شناخت كافي و لازم به زيارت مي‌رود، مباهات مي‌كند.

وي در ادامه بر لزوم وحدت در جامعه اسلامي اشاره كرد و اظهار داشت: بايد دست در دست هم دهيم تا از فرهنگ زيارت براي ايجاد تغيير و تحول اخلاقي در جامعه بهره بگيريم. شرايط امروز جامعه اسلامي بسيار خطر ناك است. فتنه‌ها و بلايايي مانند طالبان، القاعده و داعش گسترش يافته اند و كشورهاي مختلف منطقه شاهد جنايات بسياري از اين جريان‌هاي تكفيري هستند. وظيفه ما در چنين شرايطي اين است كه بر مسئله وحدت و اتحاد مسلمين تاكيد كنيم. و طبق فتواي مقام معظم رهبري و ديگر مراجع معظم تقليد از هرگونه رفتاري كه موجب تفرقه و جدايي مسلمين را فراهم مي‌كند بپرهيزيم و مبلغ فرهنگ اسلام و مكتب اهل بيت عليهم السلام باشيم.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.