پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

بدنه چوبی ضریح جدید امام حسین نصب شد

بدنه چوبی ضریح جدید امام حسین نصب شد
مدیر پروژه ساخت ضریح مطهر اباعبدالله الحسین از نصب بدنه چوبی ضریح مطهر بر روی مضجع شریف سیدالشهدا خبر داد.

'محمود پارچه‌باف' مدیر پروژه ساخت ضریح مطهر اباعبدالله الحسین با اشاره به پیشرفت‌های عملیات نصب ضریح جدید اباعبدالله‌ الحسین گفت: از ابتدای بهمن ماه اقدامات لازم به منظور نصب ضریح جدید با همت و تلاش همه‌جانبه همه دست‌اندرکاران شروع شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از اینکه ضریح قدیمی به طور کامل از روی مضجع شریف حضرت سیدالشهدا توسط عوامل عتبه حسینی جمع‌آوری شد، توسط گروه مهندسین کارگاه ضریح به سرپرستی مهندس توکلی‌بینا نقشه‌برداری کامل و دقیقی از مکان نصب ضریح جدید انجام شد.

مدیر پروژه ساخت ضریح مطهر اباعبدالله با بیان اینکه پس از نقشه‌برداری عملیات اجرای فونداسیون، آرماتور‌بندی و بتن‌ریزی پایه‌های ضریح جدید انجام شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه وزن ضریح جدید بسیار بالاتر از ضریح قبلی است باید بتن‌ریزی پایه‌ها بر همین اساس انجام می‌گرفت که در این زمینه محاسبات دقیقی توسط مهندسان ایرانی انجام گرفت.

وی ابراز داشت: پس از بتون‌ریزی زمانی را برای خشک شدن بتون قرار دادیم که در این مدت نیز کار نانوکاری قطعات مختلف ضریح اعم از بدنه چوبی، پنجره‌ها و سایر قطعات انجام شد.

پارچه‌باف با اشاره به اینکه پس خشک شدن بتون عملیات نصب بدنه چوبی آغاز شد، یادآور شد: طی سه روز تلاش توانستیم بدنه چوبی ضریح که بخش اصلی ضریح مطهر اباعبدالله را تشکیل می‌دهد بر روی مضجع شریف آن حضرت نصب کنیم.

وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر مشغول بارگذاری قطعات سقف ضریح مطهر هستیم که امیدواریم تا سه روز آینده امور نجاری نیز به پایان برسد تا بتوانیم مرحله بعدی کار را آغاز کنیم.

مدیر پروژه ساخت ضریح جدید اباعبدالله با بیان اینکه دوستان ما در عملیات نصب بدنه چوبی از صبح تا ساعت سه بامداد مجدانه کار می‌کردند، تاکید کرد: تمام کسانی که از ابتدای عملیات تعویض ضریح امام حسین(ع) تاکنون در حال خدمت هستند کار خود را عاشقانه و بدون احساس خستگی انجام می‌دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام تلاش هیئت امنا و همه دست‌اندرکاران نصب ضریح جدید اباعبدالله کاهش مدت زمان در نظر گرفته شده برای نصب ضریح جدید است که برای تحقق این هدف نیازمند دعای خیر همه مردم ایران اسلامی هستیم.

جنس سازه اصلی که پذیرای قطعات نقره، طلا و ... خواهد بود، از چوب ساج است. این چوب از درختی به همین نام در جنگل‌های شبه قاره هند و قاره آفریقا به دست می‌آید.

مقاومت و استحکام این چوب سرآمد انواع دیگر چوب‌هاست و به دلیل فشردگی بسیار زیاد و چرب بودن نسوج آن، در برابر حشرات و رطوبت بسیار مقاوم است.

متخصصین عمر این چوب را تا هزار سال برآورد کرده‌اند چرا که بناهایی که از این چوب از صدها سال قبل در کشورهای هند، چین و ... ساخته شده‌اند، هنوز پابرجاست.

چوبی که در ضریح مطهر به کار رفته است، به گواه شناسنامه آن در سال 1993 از جنگل‌های برمه استحصال شده و وزن چوب‌های به کار رفته حدوداً 5 هزار و 350 کیلوگرم است.

نجاری بدنه چوبی را استاد مهدی دیدار و استاد اکبر رحیم از استادان کارگاه نجاری آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) بر عهده داشته‌اند که مطابق نقشه‌های مهندسی رایانه‌ای ساختمان اسکلت اصلی ضریح مطهر را با شیوه‌ای بدیع و دقیق ساخته‌اند.

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.