پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نشست کارشناسان مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی با مدیران کاروانهای حج و زیارت

نشست کارشناسان مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی با مدیران کاروانهای حج و زیارت
نشست هماهنگی با مدیران کاروانهای حج و زیارت روز چهارشنبه مورخه 06/12/93 با محوریت مراقبت بیماریها در مرکز بهداشت استان برگزار گردید.
نشست هماهنگی کارشناسان مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی با مدیران کاروانهای حج و زیارت روز چهارشنبه ششم اسفندماه در مرکز بهداشت استان برگزار شد



 به گزارش روابط عمومی حج و زیارت آذربایجان شرقی به نقل از سایت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز هدف از برگزاری این نشست، آگاهی و آموزش روشهای پیشگیری و مراقبت بیماریهای فصلی در مسافرتهای بین المللی می باشد. با توجه به اینکه بیماری کرونا ویروس جدید یا همان سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS)در حال حاضر در شبه جزیره عربستان ماهانه چندین مورد قربانی می­­گیرد و تعدادی را نیز مبتلا  می­سازد و بالحاظ نمودن اینکه در این فصل، بیماری  آنفلوانزای فصلی در کشور و استان آذربایجان شرقی رو به فزونی گذاشته است، اهمیت این بیماری­ها در مسافرت­های بین­المللی بخصوص در کاروان­های حج و عتبات عالیات را دو چندان نموده است. لذا معاونت بهداشت دانشگاه با مشارکت سازمان حج و زیارت استان و مرکز بهداشت شهرستان تبریز، نشست هماهنگی با مدیران کاروانهای حج و زیارت با محوریت مراقبت بیماریها برگزار گردید.

در این جلسه پس از بیان اهمیت موضوع توسط دکتر محمدزاده رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری­های واگیر، مطالب در سه بخش توسط آقایان دکتر محمدزاده، دکتر سعادت­خواه و نعلبندی کارشناس بیماری­های واگیر مرکز بهداشت استان به سمع حاضرین رسانده شد.

در بخش اول دکتر سعادت­خواه مطالبی را در خصوص پیشگیری و مراقبت آنفلوانزا و اهمیت آن در کاروانهای حج و زیارت و همچنین لزوم رعایت اصول اولیه بهداشتی برای پیشگیری از این بیماری ارائه نمود. در بخش دوم دکتر محمدزاده در ارتباط با وضعیت بیماری کرونا ویروس در جهان بخصوص در منطقه شبه جزیره عربستان و ایران مطالب خود را مطرح نموده و اعلام کرد به هیچ وجه موردی از بیماری­های حاد تنفسی ابولا و کرونا ویروس در استان آذربایجان شرقی تاکنون مشاهده نگردیده است .وی با بیان اینکه بیماری کرونا ویروس در کشور عربستان بروز نموده و از طرفی عاشقان بیت الله الحرام در زمان­های حج تمتع و عمره، به سرزمین وحی مشرف می شوند راهکارهای مقابله با این بیماری­ها را به اطلاع مدیران کاروانها  رساندند.

 در بخش سوم نعلبندی مطالب مبسوطی را در خصوص نقش مدیران کاروان­ها در مراقبت بهداشتی بین المللی ایراد نمود.

در پایان با یادآوری اینکه، زائرین باید در تمامی مراحل سفر یعنی قبل از سفر، در طول سفر و پس از سفر باید مراقبت­های بهداشتی و آموزش سلامت را رعایت نمایند، از مدیران کاروانها درخواست گردید در راستای اجرای برنامه نظام مراقبت بهداشتی در مسافرت­های بین المللی با کمک رابطین بهداشتی انتخابی از بین زائرین کاروان­ها انتظارات وزارت بهداشت و درمان را پیگیری نمایند تا موجب سلامتی زائرین و خانواده­ها گردیده و شاهد ابتلا به بیماری­های قابل انتقال در مسافرت­های بین المللی  و ورود بیماری­های جدید نا شناخته به کشور نباشیم.

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.