پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

آخرین وضعیت فعالیتهای ستاد اجرایی مدینه منوره

آخرین وضعیت فعالیتهای ستاد اجرایی مدینه منوره

 

خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج وزیارت به مدینه منوره درمصاحبه ای با رئیس ستاد اجرایی سازمان حج وزیارت در این شهر آخرین فعالیتهای این ستاد را جویا شده است که ماحصل آن در زیر تقدیم حضور خوانندگان محترم می شود:

آقای حضوری در این مصاحبه گفت ستاد اجرایی مدینه منوره از بخشهای مختلفی از جمله اسکان،تدارکات،حمل ونقل ،امور مالی،انفورماتیک و امداد وپیگیری تشکیل یافته که هر بخش در حوزه وظایف تعریف شده به ارائه خدمات اقدام می نماید.امسال بحمدالله دومین سالی است که با تلاشها واقدامات صورت گرفته از سوی ریاست سازمان حج وزیارت عملیات اعزام زائرین ایرانی به عمره مفرده زودتر از سالهای گذشته صورت می گیرد به گونه ای که حتی قبل از ایام اربعین حسینی زائرین به سرزمین نزول وحی اعزام  می گردند.در سال جاری نخستین گروه زائران در روز 12آذرماه به عربستان اعزام شدند و در این روز زائران با 8 پرواز اعزام گردیدند.هم اکنون در مدینه منوره عمره گزاران ایرانی در 33 هتل اسکان یافته اند .گروه های قیمتی زائران از 2الف تا 3د تقسیم بندی شده است که 2الف بالاترین گروه قیمتی است.

 تمامی هتلهای مدینه منوره در منطقه مرکزی شهر و در حدود حرم قرار دارند و همین امر موجب گشته تا جهت رفتن زائران به حرم نیاز به سرویس نقلیه نباشد و زائرین در زمان کوتاهی با پیاده روی به حرم می رسند.از جمله نکات قابل توجه ودارای اهمیت جهت رفاه زائران ایرانی باید به این نکته اشاره نمود که بیش از 90درصد زائران اسکان یافته درهتل های طرف قرارداد ،زائر ایرانی هستند.در هتل های محل اقامت زائران از صفرتا صد خدمات مورد نیاز زائران طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته به این عزیزان ارائه می شود و مشکلی جهت تامین مایحتاج وجود ندارد.

جهت تامین مسکن مورد نیاز زائران عمره قراردادهای مسکن چند ماه قبل از شروع عملیات اعزام در ایام موسم حج تمتع منعقد شده است.در بین زائران کلیه کشورها بهترین نوع خدمات هتلی به عمره گزاران ایرانی ارائه می شود و در این راستا می توان به این نکته اشاره داشت که زائران برخی کشورها در اتاقهای 5 یا 6 تخته اسکان می یابند و این در حالی است که برای اسکان عمره گزاران ایران اسلامی اتاقهای 2یا3تخته در نظر گرفته شده است.

درزمینه تهیه محل اسکان زائران محدودیتهایی نیز در مدینه منوره وجود دارد که از جمله آن می توان به این امر اشاره داشت که در 20سال گذشته تقریبا هتل جدیدی در بافت پیرامونی حرم ساخته نشده است و به علت طرح توسعه اکثر هتل ها به جز منطقه رو به قبله(ضلع جنوبی حرم)در طرح تخریب قراردارند.این امر باعث شده که امکان اعزام عمره گزاران از یک تعدادی بیشتر وجود نداشته باشد چرا که محدودیت تامین محل اسکان وجود  دارد.

درحوزه حمل ونقل کار بزرگ و وسیعی انجام می پذیرد به نحوی که روزانه 48 دستگاه اتوبوس برای نوبت صبح و48 دستگاه برای نوبت بعد از ظهر جهت انجام زیارت دوره زائران در نظر گرفته شده که به صورت مرتب و روزانه ارائه خدمات می نمایند.

در ایام پیک اعزام ها روزانه 6پرواز سعودی ایر به مدینه منوره ،4پرواز هواپیمایی ماهان و 2پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به جده  کار انتقال زائران به عربستان را برعهده دارند.روزانه حدود 4000نفر به مدینه منوره ورودی وبه همین تعداد خروجی به مکه مکرمه وجود دارد.همه روزه حدود 90اتوبوس از حدود 15 هتل محل اسکان عمره گزاران ایرانی کار انتقال این عزیزان  جهت احرام در مسجد شجره و سپس اعزام به مکه مکرمه را برعهده داند.

درحوزه تدارکات بخش عمده تهیه وتوزیع وطبخ غذا و تهیه میوه مصرفی و... مورد نیاز زائران در این بخش صورت می گیرد وهمواره سعی می گردد بهترین نوع اقلام از بازار ایران وعربستان تهیه شود وبحمد الله بخش زیادی از اقلام نیز در راستای حمایت از تولید کنندگان داخلی از بازار ایران تهیه و به عربستان ارسال می شود.غذای مورد مصرف زائران ایرانی در دو آشپزخانه مرکزی با تجهیزات مدرن و روز تهیه و دروعده های غذایی در هتلهای محل اقامت این عزیزان توزیع می گردد.طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته روزانه در هر وعده غذایی دسر و یا میوه برای مصرف عمره گزاران پیش بینی شده است.

در حوزه امداد و پیگیری ستاد نیز خدمات متنوعی به زائران ارائه می شود که از جمله آنها انجام امور اداری مورد نیاز برای زائران فوتی جهت دفن در عربستان یا انتقال به ایران است.

حضوری در این مصاحبه چندین توصیه وتذکر نیز به عمره گزاران  ایرانی داشت که به شرح ذیل است:

*باعنایت به وجود محدودیت درارائه خدمات پزشکی به زائران بخصوص در شهر مدینه منوره،عمره گزاران حتما داروهای مورد نیاز خود را همراه داشته باشند چرا که جهت تامین داروها در عربستان محدودیت وجود دارد.

*عمره گزاران محترم می بایست مطلع باشند که در یک کشورباقوانین و فر هنگ مخصوص خود قرار دارند که برخی از این قوانین با قوانین موجود درکشور خودمان متفاوت است، لذا باید به این قوانین احترام بگذارند.

*زائران از پخش شیرینی و شکلات و دیگر اقلام نذری در حرم واطراف آن جدا خودداری نمایند.

*باعنایت به نزدیک شدن به ایام سال نو و عید نوروز زائرانی که دراین ایام در مدینه منوره حضور دارند از روشن نمودن شمع و انجام اموری که موجب ایجاد حساسیت می شود ممانعت نمایند.

*از عکس برداری در هنگام اقامه نماز جماعت در حرمین خودداری گردد.

*باتوجه به اینکه در فرهنگ کشور میزبان بالا گرفتن کفش نوعی توهین محسوب می گردد زائران از این امر خودداری نمایند.

*در محلهای شلوغ زائران اشیاء واقلام قیمتی را به همراه خود نبرند.

*بانوان محترم مطلع باشند ورودآنان به قبرستان بقیع ممنوع می باشد لذا براین امر اصراری نداشته باشند.

*از تجمع در مقابل قبرسستان بقیع خودداری بعمل آید.

*درهنگام برگزاری نماز جماعت در حرم، زائران در این نمازها مشارکت داشته باشند و به هیچ وجه در زمانهای برگزاری نماز از حرم خارج نشوند.

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.