پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مردم ما ولايي هستند/بين رسوم و دين تضاد ايجاد نكنيم

مردم ما ولايي هستند/بين رسوم و دين تضاد ايجاد نكنيم

مردم ما ولايي هستند و ثابت كردند كه به پيغمبر و فاطمه اطهر(س) و ائمه معصومين (ع)شديداً عشق مي ورزند و علاقمندند. سعي كنيم بين رسومي كه در جامعه وجود دارد و آنچه كه دين عرضه مي كند، تضاد ايجاد نكنيم و اين مسئله خيلي مهمي است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت ، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت و سرپرست حجاج ايراني، روز گذشته در آخرين جلسه تواصي به حق كه با حضور كاركنان و كارمندان سازمان حج وزيارت در تهران برگزار شد، اظهار داشت: مردم ما ولايي هستند و ثابت كردند كه به پيغمبر و فاطمه اطهر(س) و ائمه معصومين (ع)شديداً عشق مي ورزند و علاقمندند. مردم وقتي مي بينند كه سالروز شهادت بي بي دو عالم فاطمه اطهر(س) در ايام نوروز قرار دارد، خودشان مراقبت مي كنند و احترام مي گذارند. سعي كنيم بين رسومي كه در جامعه وجود دارد و آنچه كه دين عرضه مي كند، تضاد ايجاد نكنيم و اين مسئله خيلي مهمي است.

متن كامل سخنان نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت بدين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

آخرين هفته سال ۹۳ را پشت سر مي‌گذاريم و اميدواريم كه خداوند تبارك و تعالي در سال جديد همه بركات و خوبي هايش رابر امت اسلامي خصوصا ملت عزيز ايران نازل بفرمايد و بتوانيم سال آينده شاهد موفقيت‌هاي بسيار بزرگي باشيم.

معمولا در روزهاي پاياني هر سال لازم است كه يك ارزيابي از عملكرد خود و جامعه داشته باشيم و محاسبه كنيم ببينيم موفقيت هايمان چه مقدار بوده و اگر احياناً جاهايي ناموفق بوده ايم علل و عوامل آنها چيست.

اين دستور اسلام است كه پيوسته كارهاي خود را محاسبه كنيم. از صبح تا شام ببينيم چه مقدار بر ميزان حسنات ما افزوده شده است و يا احياناً خداي ناكرده چه گناهاني را مرتكب شده ايم. ان حاسبوا انفسكم قبل تحاسبواً اين دستور اخلاقي اسلام است و در همه امور بويژه امور مديريتي نيز كاربرد دارد.

در ابتداي سالي كه در روزهاي پاياني آن قرار داريم، مقام معظم رهبري در پيام نوروزي خود، سال ۹۳ را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي مطرح كردند، جا دارد هم اكنون مجموعه كارهاي خود در سال گذشته را مورد بررسي قرار دهيم تا ببينيم براي تحقق اين شعار بزرگ چه كرده ايم. شعاري كه مي‌تواند كشور ما را نجات دهد و ما را در زمينه‌ها ي مختلف به رشد و شكوفايي برساند. مساله اقتصاد مساله بسيار مهمي است بخصوص در شرايط تحريم اقتصادي كه در آن قرار داريم.

مساله فرهنگ نيز بسيار مهمي است چرا كه انقلاب ما يك انقلاب فرهنگي است و مردم بدنبال اسلام و تحقق شعار‌هاي نوراني اسلام بوده و هستند.

بحث عزم ملي و مديريت جهادي واقعا از موارد بسيار مهمي است كه مي‌تواند كشور ما را از موقيعت‌هاي بحراني نجات دهد و باعث رشد و تعالي در همه زمينه‌ها شود.

بايد يك ارزيابي در اين زمينه صورت گيرد. در برخي از بخش‌ها موفقيت‌هاي خوبي حاصل شد و نظر مقام معظم رهبري تا حدودي تامين شد. مثلا در حوزه سلامت كارهايي كه فكر مي‌كرديم ناشدني است امسال اتفاق افتاد و كارهاي بزرگي صورت گرفت توسعه بيمه همگاني، اصلاح تعرفه‌هاي بيمارستان‌ها، پزشكان و كادرهاي بيمارستاني و تامين داروهاي مورد نياز برخي از بيماري‌ها كه ناياب شده بود و امثال اين‌ها كه نشان داد اگر مديريت دلسوزانه و جهادي باشد، اموري كه ناشدني به نظر مي‌رسد را مي‌توانيم در بحراني‌ترين شرايط به مرحله اجرا در آوريم. امسال بدترين سال از نظر تامين منابع مالي براي كشور محسوب مي‌شد اما در همين شرايط كارهاي بزرگي صورت گرفت.

در حوزه فرهنگ هم همين طور ما مسايل فرهنگي بسياري داريم كه بايد اين‌ها را در جامعه خود حل كنيم. مردم خواهان اسلامند، اما اگر براي آنها از اسلام قرائت‌هاي گوناگوني ارايه شود، خودِ اين منشاء اختلاف براي مردم خواهد شد. بالاخره مردم نمي‌دانند كدام يك از قرائت‌هاي ارايه شده صحيح است و بايد راه صحيح را به مردم نشان داد. اگر من و امثال بنده هركدام برداشت‌هاي خود را از اسلام به عنوان اسلام حقيقي و محمدي مطرح كرديم مردم را گرفتار سردرگمي خواهيم كرد. امير بيان و سخن در نهج البلاغه در بحث قضاوت اين معنا را مطرح كرده اند كه هرگاه در يك مسئله احكام متفاوت صادر گردد مردم در فهم و عمل دچار شك و ترديد خواهند شد و اين سئوال را خواهند پرسيد چطور ممكن است اسلام در يك موضوع واحد چند راي داشته باشد؟ بايد تلاش كنيم قبل از اين كه چيزي را به نام اسلام به مردم ارايه دهيم، اختلاف نظر‌هاي خود را حل كنيم اگر هر كسي سليقه خود را به نام اسلام عرضه كند همين مشكلاتي كه در جامعه هست بوجود خواهد آمد. گاهي برخي مسايل معمولي را بدست خود تبديل به بحران مي‌كنيم.

مثلا ما در موسيقي بايد يك جواب مشخص به مردم ارايه دهيم. آيا اسلام با اصل موسيقي موافق است؟ چه موسيقي حلال و كدام جايز است؟ نظرات فقهي حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري در اين باره مشخص است. بالاخره از صدا و سيما و جاهاي ديگر مردم صداي موسيقي را مي‌شنوند، كدام يك از اين‌ها حلال است و كدام يك حلال نيست. اين حوزه‌هاي علميه و مراجع عظام تقليد هستندكه بايد اين گونه مسايل را از نظر فقهي مشخص و نظر قطعي جمعي را اعلام كنند، وقتي كه اين مشكل حل نمي‌شود آن وقت گاهي در مسايل بيروني خود را نشان مي‌دهد و يكي طرف مقابل را به لاابالي گري متهم مي‌كندو ديگري طرف مقابل را متحجر قلمداد مي‌نمايد و مردم هم شاهد دعوا هايي از اين قبيل هستند. مسايل اعتقادي دعوا ندارد، بلكه به حوزه‌هاي علميه و علما مربوط است در مسايل فقهي نيز ما مقلديم و بايد مشخص شود چه عملي صحيح و كدام عمل ناصحيح است. برخي از اين قبيل مسايل به روزنامه‌ها و صدا و سيما كشيده مي‌شود و همه چيز را زير سئوال مي‌برد اين گونه كارها صحيح نيست و به اعتقادات مردم لطمه مي‌زند.

جامعه نياز به آرامش دارد. يكي از وظايف حكومت ايجاد آرامش در جامعه است و ما بايد مردم را هم در آرامش نگهداريم و هم به آينده اميدوارشان كنيم. مثلا در بحث انرژي هسته اي تيمي از افراد كارشناس و قوي حضور دارند كه عملاً گزارش كارهاي خود را خدمت مقام معظم رهبري و سران بلند پايه نظام ارايه مي‌دهند و مقام معظم رهبري نيز كه خدا وجود ايشان را حفظ كرده و سايه ايشان را بر سر همه ما مستدام بدارد، در لحظات حساس سخنراني كرده و با ظرافت و درايت مواضع سياسي نظام را اعلام مي‌كنند و رسماً مي‌فرمايند ما هنگامي تفاهم نامه هسته اي را مي‌پذيريم كه همراه با برداشتن تحريم‌ها به صورت يكجا باشد و يا قاطعانه اعلام مي‌دارند كه محدوديت تحقيق و توسعه علمي در دانش صلح آميز هسته اي را نمي‌پذيريم و هرگز زير بار تعطيلي برنامهصلح آميز هسته اي نمي‌رويم و اين‌ها سياست‌هاي اصلي و روشن تيم مذاكره كننده هسته اي جمهوري اسلامي ايران قرار مي‌گيرد و آنها با قدرت وارد مي‌شوند و مي‌توانند اين هنر را داشته باشند كه بين آمريكا و رژيم اشغالگر قدس و سران آنها و همچنين بين خود مقامات آمريكايي اختلاف ايجاد كنند كه هم اكنون مي‌بينيد سناتورهاي آمريكايي يك نظر مي‌دهند و سپس رئيس جمهور آمريكا به شدت عليه آنها صحبت مي‌كند و يا نتانياهو به آمريكا سفر كرده و سخنراني مي‌كند و بسياري عليه او بسيج مي‌شوند كه چرا مي‌خواهد موفقيت مذاكرات را به خطر بياندازد و نظر سنجي‌ها هم نشان از آن دارد كه نتانياهو در انتخابات شكست خواهد خورد.

در چنين شرايطي تيم مذاكره كننده جمهوري اسلامي ايران با قدرت كار مي‌كند و رهبري هم بر همه امور ناظرند و البته هنوز چيزي مشخص نشده و اگر احياناً انحرافي ايجاد شود، رهبري با تيزبيني كه دارند جلوي آن را خواهند گرفت، حال در چنين موقعيتي، ايجاد تزلزل و ترديد در جامعه و نگران كردن تيم مذاكره كننده كار صحيحي نيست. روايت مي‌گويد من كثر كلامه كثر خطاءُ هركس زياد حرف مي‌زند خطا هايش هم زياد است. مگر لازم است كه انسان در مورد هر چيزي حرف بزند. قرآن مي‌فرمايد «ولا تقف ما ليس لك به علم» از آنچه كه علم نداري پيروي نكن.

چيزي را كه هنوز ابعادش را نمي‌داني چرا اظهار نظر مي‌كني؟ در حالي كه مذاكرات كاملاً سري است و هنوز هيچ كس محتواي دقيق آن را نمي‌داند، چرا برخي‌ها مردم را نگران و جبهه داخلي را تضعيف مي‌كنند؟ اين بداخلاقي‌هاي سياسي آفتي است كه امروز نظام با آن مواجه است و بايد حواسمان را جمع كنيم و اجازه دهيم كه تيم مذاكره كننده با قدرت كار خود را انجام دهد و رهبري عزيز ما هم بحمدالله آگاه و هوشيار و مراقب هستند. مگر ممكن است بدون نظر مقام معظم رهبري چيزي در اين مذاكرات امضا شود.

نكته ديگر اين كه متاسفانه ما در برخي موارد از اسلام و فرهنگ ديني بد دفاع مي‌كنيم و مردم را در تنگناهاي ناصحيح قرار مي‌دهيم. براي مثال عيد امسال با ايام فاطميه دوم مصادف شده است، اگر جبهه گيري كنيم و بگوييم امسال هيچ كس حق ندارد چنين يا چنان كند و به نام اسلام براي مردم نسخه بپيچيم، اين كار غلطي است. مردم ما ولايي هستند و ثابت كردند كه به پيغمبر و فاطمه اطهر (س) و ائمه معصومين (ع) شديداً عشق مي‌ورزند و علاقمندند. مردم وقتي مي‌بينند كه سالروز شهادت بي بي دو عالم فاطمه اطهر (س) در ايام نوروز قرار دارد، خودشان مراقبت مي‌كنند و احترام مي‌گذارند. سعي كنيم بين رسومي كه در جامعه وجود دارد و آنچه كه دين عرضه مي‌كند، تضاد ايجاد نكنيم و اين مسئله خيلي مهمي است.

يك سلسله رسومي در ايام نوروز وجود دارد كه اسلام روي آنها صحه گذاشته است مثلا نظافت يكي از اين موارد است. آيا به من و شما گفته اند كه اگر كسي در روز عاشورا يا مثلا شهادت امير المومنين خانه اش را نظافت كرد و جارو زد اين گناه است؟ النظافه من الايمان اين كار ثواب دارد.

صله رحم يكي از توصيه‌هاي اسلام است. اگر كسي در روز ۲۱ ماه رمضان با خانواده و يا اقوام وخويشان خود ديدار كرد، اين كار گناه است؟ صله رحم و ديدن بستگان كه طول عمر را هم زياد مي‌كند نه تنها گناه ندارد بلكه ثواب هم دارد.

در بعضي روايات آمده كه مسافرت در برخي روزها مكروه است اما آن هم فلسفه خاص خود را دارد مثلاً مي‌گويند در روز جمعه مسافرت نكنيد براي اين كه مردم در شهر حضور داشته باشند و در نماز جمعه شركت كنند. اما اگر كسي به مسافرت رفت و در زير سايه درختي هم نشست و از طبيعت استفاده كرد، آيا اين كار گناه شرعي دارد؟ روايت مي‌گويد سافروا تُصحوا: مسافرت كنيد تا سالم بمانيد اين دستور اسلام است. چرا ميان برخي از رسومي كه در جامعه وجود دارد و دين تضاد ايجاد مي‌كنيم؟ دين كه با خوشي و شادي مردم مخالف نيست. بنابر اين لازم است مسئولين ديني و فرهنگي اين گونه امور را مديريت كنند. مديريتش نيز همين است كه به مردم بگوييم مردم عزيز و بزرگوار، ايام نوروز امسال با ايام فاطميه مصادف شده است، لذا خودتان مراقبت كنيد ودر روز و شب شهادت فاطمه زهرا (س)، به گونه اي كارهاي خود را برنامه ريزي نماييد كه هم در جلسات عزاداري شركت كنيد و هم مراسم عيد ديدني شما قبل و بعد از مراسم عزاداري، روال معمول خود را داشته باشد.

اگر كسي به دل طبيعت برود و موسيقي، رقص و پايكوبي راه بياندازد، اين امر ربطي به ايام عيد يا قبل و بعد از آن ندارد. انسان هر وقت چنين كارهايي را انجام دهد مرتكب فعل حرام شده است. اختلاط زن و مرد هر وقت باشد حرام است. مقررات و قوانين راهنمايي و رانندگي را رعايت نكردن در هر جايي كه باشد درست نيست.

ان شاءالله مردم عزيز ما خودشان مراقبت خواهند كرد و اميدواريم كه سال آينده سالي همراه با موفقيت‌هاي بزرگ براي ملت ايران باشد.

والسلام عليكم ورحمت الله و بركاته

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.