پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

محرومیت 5 ساله از سفر برای حجاج حامل مواد مخدر

محرومیت 5 ساله از سفر برای حجاج حامل مواد مخدر
رئیس پلیس فرودگاههای کشور برنامه‌های پلیس همزمان با اعزام حجاج و جلوگیری از حمل مواد مخدر توسط برخی افراد را تشریح کرد.

سردار نبی الله حیدری با اشاره به آغاز انتقال حجاج به سرزمین وحی اظهار داشت: از حاجیان می خواهیم که همانند گذشته همکاری خوبی را با پلیس فرودگاههای کشور داشته باشند و از انتقال موارد ممنوعه و حمل اشیایی که در عربستان همراه داشتن آنها جرم است خودداری کنند.

وی ادامه داد: مهمترین مسئله ای که حجاج باید به آن توجه کنند همراه نداشتن مواد مخدر و برخی مسکن ها همانند استامینوفن کدئین است. بر اساس قانون کشور عربستان حتی حمل چند گرم ماده مخدر نیز می تواند حبس طولانی مدت یا اعدام را به همراه داشته باشد. ضمن اینکه بهتر است حجاج قبل از اعزام در مورد همراه داشتن داروهای خود با پزشک کاروان مشاوره کنند.

حیدری با اشاره به آمادگی پلیس برای کنترل خروج حجاج از کشور تاکید کرد: پلیس امسال نیز همانند گذشته کنترل ها را افزایش داده است. خوشبختانه سال گذشته با همکاری خوب حجاج و کنترل دقیق پلیس هیچ موردی از دستگیری حمل کننده مواد مخدر به کشور عربستان نداشتیم.

وی به برخی باورهای غلط برخی حجاج در زمینه انتقال مواد مخدر خبر داد و گفت: برخی حجاج فکر می کنند اگر مقداری مواد مخدر را برای مصرف شخصی به عربستان ببرند هیچ مشکلی برای آنها پیش نمی آید در صورتی که عربستان سخت ترین مجازات ها را برای مواد مخدر در نظر گرفته است.

حیدری افزود: پلیس فرودگاه همانند سال های گذشته با استفاده از دستگاههای بادی اسکنر و ایکس ری از حمل و انتقال مواد مخدر توسط برخی حجاج جلوگیری می کند.

وی به مجازات های تعیین شده برای حجاج دارای مواد مخدر در کشور اشاره کرد و گفت: اگر مواد مخدری از حجاج کشف شود علاوه بر مجازات های تعیین شده در قانون گذرنامه وی برای بار اول گذرنامه اش به مدت 5 سال توقیف شده و از سفر وی جلوگیری می شود.

حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر، سرپرست حجاج ايراني، نيز سال گذشته در جمع مسئولان و كارگزارن حج، اعتياد به مواد مخدر را يك معضل اجتماعي دانست و افزود: بدون توجه به علل و ريشه يابي مساله نمي توان به حل اين مشكل اقدام كرد.

وي افزود: مجازات تنها، نمي تواند  معضلات اجتماعي را حل و فصل كند و اگر با  اين گونه مشكلات و معضلات اجتماعي به صورت ريشه اي برخورد نشود، ادامه خواهد يافت.

نماينده ولي فقيه ، يكي از مراحل مهم در مقابله با آسيب هاي اجتماعي  را پيشگيري از آنها دانست و افزود : متاسفانه  توجه به مقوله "پيشگيري" از سوي خانواده ها مغفول واقع گرديده است و به واسطه اين كم توجهي  بنيان خانواده، در تمام جهان در معرض تهديد قرار گرفته است . خانواده هايي كه به دور از آموزه هاي درست اخلاقي ،اجتماعي و اسلامي بوده و دچار انواع و اقسام آسيب هاي اجتماعي مي باشند ،فرزنداني را به اجتماع تحويل مي دهند كه زمينه پذيرش بسياري از معضلات و آسيب هاي اجتماعي از جمله اعتياد را دارا هستند . 

لازم به ذكر است، مدیران كاروانان توجه داشته باشند برخی از داروهای روان گردان یا آرام‌بخش در عربستان سعودی جزء مواد مخدر محسوب می‌شود و حتی ماده‌ای مانند شیرین‌بیان نیز در عربستان ممنوع است. همان حكم تریاك را دارد و كشف آن از زائری می‌تواند تمام كاروان را برای 24 ساعت معطل كند.

ممكن است زائرانی تنها به اندازه مصرف خودشان مواد مخدر در هنگام عزیمت به عربستان حمل كنند اما حمل حتی یك گرم مواد مخدر جرم محسوب می‌شود.

 

مجید عبداللهی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.