پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

افزایش 65 درصدی اعزام های عتبات در نوروز امسال

افزایش 65 درصدی اعزام های عتبات در نوروز امسال

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در دوره جدید سفرهای عتبات هزینه ها با ارز آزاد محاسبه شده است، گفت: در دوره اخیر هزینه سفر زائران بین 10 تا 12 درصد افزایش یافته است.

«محسن نظافتی» در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت در خصوص دوره جدید اعزام های عتبات گفت: اعزام های این دوره عتبات از 21 اسفندماه آغاز شده و تا 25 خرداد ماه سال آینده ادامه خواهد داشت و در این دوره ارز آزاد مبنای محاسبه هزینه سفر زائران قرار گرفته است.

وی در این باره افزود: با مذاکراتی که با بانک مرکزی داشتیم اعلام شد یکی از دلایل عدم تعلق گرفتن ارز تعادلی به سفرهای عتبات  پایین آمدن قیمت نفت و بالطبع کاهش درآمدهای ارزی دولت بوده است .

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت علت دیگر عدم تخصیص ارز تعادلی به سفرهای عتبات را ثبت نام بروز سفرهای عتبات دانست و گفت: زائران عزیز برای سفرهای عتبات از قبل سپرده گذاری در بانک ها ندارند و این درحالی است که زائران حج و عمره سال ها پیش از اعزام به سرزمین وحی در بانک ها سپرده گذاری می کنند و مبالغی از سوی زائران در سیستم اقتصادی کشور سپرده گذاری می شود و از این رو دولت خود را متعهد می‌داند که در قبال هزینه سفرهای حج و عمره ارز تعادلی به سازمان حج و زیارت تخصیص دهد.  

نظافتی در این خصوص اضافه کرد: سال گذشته نیز در اعزام های نوروزی وضعیت مشابه امسال بوجود آمده بود که مصوب شد برای هزینه سفرهای عتبات از ارز آزاد استفاده شود که با بهبود شرایط ارزی کشور در اعزام های 9 ماه گذشته با همکاری بانک مرکزی کشورمان مجدداً ارز تعادلی به سفرهای عتبات تعلق گرفت.

وی اظهار داشت: از آنجایی که سفر زیارتی عتبات همانند حج فریضه واجب نیست در شرایط فعلی، دولت محترم ارز تعادلی را به مواردی که از اولویت بالاتری برخوردار است مثل واردات دارو بویژه داروهای خاص و تجهیزات پزشکی و موارد ضروری دیگر اختصاص می دهد.

این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: البته در شرایط فعلی علی رغم همه تنگناها و فشارها همچنان 200 دلار ارز همراه زائر با نرخ تعادلی از طرف بانک مرکزی به زائران عتبات تعلق می‌گیرد.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در مجموع افزایش قیمت سفرهای عتبات ناشی از عدم تخصیص ارز تعادلی به این سفرها را بین 10 تا 12 درصد اعلام کرد.

آقای نظافتی گفت: حداقل هزینه سفر زمینی عتبات برای ایستگاه تهران یک میلیون و 20 هزار تومان و حداکثر قیمت سفر هوایی عتبات برای ایستگاه تهران یک میلیون و 660 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه اعزام های نوروزی عتبات از 24 اسفندماه آغاز شده و تا نهم فروردین ادامه خواهد داشت، گفت: اعزام های عتبات در ایام نوروز نسبت به زمان قبل از آن بیش از 65 درصد افزایش می یابد.

**بلیط هواپیما در بازار آزاد یک میلیون و 200 هزار تومان

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در پایان گفت: این روزها قیمت بلیط هواپیما در بازار آزاد برای سفر عتبات در ایام عید نوروز به یک میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافته است و این در حالی است سازمان حج و زیارت بلیط هواپیما را برای سفر عتبات در ایام نوروز به  قیمت ابتدای سال 93 یعنی همان 430 هزار تومان محاسبه می کند.

 





سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.