پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

زیارت دوره عمره گزاران ایرانی در مکه مکرمه

زیارت دوره عمره گزاران ایرانی در مکه مکرمه
زیارت دوره مجالی برای تقریب هر چه بیشتر زائرین با حوادث تاریخی صدر اسلام و آشنایی با مکان های مقدس مکه ومدینه است. زائر از رهگذر این سفر توشه ای به اندازه تاریخ اجمالی اسلام می اندوزد. لذا از آنجایی که زیارت دوره در نقش بندی و الگوپذیری وقایع و خاطرات سفر به سرزمین وحی برای زائرین بسیار موثر است، به اجمال فعالیت ها و هماهنگی های مربوطه در این زمینه را بیان میکنیم.

برای آشنایی با این نوع زیارت، با یکی از کاروانها که بعدازظهر عازم زیارت دوره بودند همراه شدیم

طبق اطلاع رسانی قبلی که به زائرین انجام شده بود، زائرین راس ساعت 14در لابی هتل مستقر شده بودند. روحانی کاروان در خصوص زیارت دوره بیان داشتند با توجه به اینکه این کاروان در ماه قبل(جمادی الاول) اعمال عمره مفرده را اانجام داده است اگر در زیارت دوره امروز به سرزمین عرفات، مشعر و منی و همچنین مزدلفه برود، چون از شهر مکه خارج می گردد بایستی دوباره محرم شده و اعمال عمره مفرده را انجام دهد که با توجه به کمبود وقت برای تمام کاروان این امر میسر نمی باشد و زائرینی که مایل به انجام اعمال عمره مفرده در ماه جدید(جمادی الثانی) هستند، می توانند بعد از صرف شام آماده شده و جهت انجام اعمال عمره به مسجد تنعیم رفته و در آنجا محرم شوند و از ثواب انجام عمره مفرده در ماه جمادی الثانی نیز بهره مند شوند.

بعد از سوار شدن زائرین به اتوبوس ها، ساعت 14:30 اتوبوس به طرف غار ثور که در جنوب مکه قرار دارد حرکت می کند و ساعت 14:42 دقیقه به پای کوه رسیده و در توقف 20 دقیقه ای روحانی کاروان توضیحاتی در خصوص تاریخچه و اهمیت این غار بیان می کند.

بعد از غار ثور اتوبوس به طرف غار حرا که در 4 کیلومتری شمال شرقی شهر مکه و کنار راه منا به عرفات است، حرکت می کند و بعد از حدود 20 دقیقه به پای کوه نور می رسیم.

در پایین کوه روحانی کاروان توضیحات لازم در خصوص این غار را به زائرین ارائه داده و بعد از آن زائران به طرف قبرستان ابوطالب(ع) که در خیابان مسجدالحرام و در فاصله 1042 متری مسجدالحرام قرار دارد، عزیمت می کنند.

روحانی کاروان در خصوص اهمیت این مکان و شخصیتهایی مانند حضرت عبدالمطلب(ع)، حضرت ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه(س) و برخی از اجداد پیامبر(ص) که در این دفن شده اند، روضه ای نیز برای حضرت خدیجه کبری(س) می خواند که مورد استقبال زائرین نیز قرار می گیرد.

بعد از زیارت این سه مکان مقدس کاروان راهی هتل محل اقامت زائرین می شود.

گفتنی است زائران در زیارت دوره مکه مکرمه به مکان های ذیل عزیمت می نمایند:
- قبرستان ابوطالب(محل دفن حضرت ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه(س) و سایر شهدای صدر اسلام)
- غار ثور(جبل الثور)
- سرزمین عرفات، مشعر و منی(جبل الرحمه)
- مسجد خیف(مزدلفه)
- غار حراء(جبل النور)

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.