پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

عمره گزاران ایرانی در زیارت دوره مکه به کجا می روند؟

عمره گزاران ایرانی در زیارت دوره مکه به کجا می روند؟

عمره گزاران ایرانی در سومین روز از حضور خود در مکه مکرمه به زیارت دوره برده می شوند و از 5 مکان زیارتی و مهم مکه بازدید به عمل می آورند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت از مکه مکرمه، زائران عمره مفرده در 5 روز اقامت خود در شهر مکه مکرمه ، روز سوم جهت زیارت دوره به مکانهای زیارتی ذیل به صورت کاروانی  اعزام میشنوند که در اینجا به معرفی آنان می پردازیم:

1 - قبرستان ابوطالب(محل دفن حضرت ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه(س) و سایر شهدای صدر اسلام)

قبرستان ابوطالب مشهور به: مقبرةمُعَلّی، جَنّه المَعلاه، مقبرۀبنی هاشم، مقبرةحجون، قبرستان¬قریش، شعب المقبره؛ قبرستان قدیمی شهر مکه که از زمان جاهلیت تاکنون گورستان مردم مکه بوده است. نام قبرستان ابوطالب، مشهور بین ایرانیان است و نام این قبرستان نزد اهالی مکه، مقبره مُعَلّی و جَنّه المعلاه می باشد. این مقبره، از زیارتگاه های مهم شهر مکه و اشرف مقابر بعد از قبرستان بقیع است. قبرستان ابوطالب در دامنۀ کوه حجون و در شعب ابی دُبّ، در خیابان مسجدالحرام، تقاطع شارع حجون، نزدیک مسجدالجنّ، در شمال شرقی شهر و به فاصلۀ 1042 متری مسجدالحرام قرار دارد. در این مقبره افراد سرشناسی مانند حضرت خدیجه(س)، بسیاری از اجداد پیامبر(ص)، پسران رسول الله(ص)، بسیاری از اصحاب، تابعین، علما، مشایخ و رجال مشهور تاریخی دفن هستند. برخی از این مقابر مانند مدفن حضرت خدیجه(س)، تا قبل از تسلط سعودیها، دارای قبّه و بارگاه بوده اند. از پیامبر اکرم(ص) احادیث زیادی در فضائل این گورستان و مدفونین آن روایت شده است.

2- غار ثور(جبل الثور)

«کوه ثور» کوهی مشهور و بزرگ‌تر از «کوه حراء» در جنوب شرقی «مسجدالحرام» و در فاصله‌ي دورتر نسبت به شهر مکه واقع شده است. شهرت این کوه به سبب غاری است که پیامبر(ص) در آغاز هجرتش از مکه به مدینه در «لیله­ المبیت» برای رهایی از دست مشرکان به آن پناه برد و سه شبانه روز در غار ثور، معجزه آسا اقامت گزید. در سوره‌ي توبه آیه‌ي 40 از این غار نام برده شده است.

3- سرزمین عرفات، مشعر و منی(جبل الرحمه)

 عرفات، نام صحرايى است وسيع و هموار با مساحت حدود ۱۸ كيلومتر مربع، كه در ۲۲ كيلومترى جنوب شرقى مكّه (ميان ثويه و عُرَنَه، نَمِرَه تا ذِى المجاز) اندكى متمايل به جنوب، در ميان راه طائف و مكه قرار دارد. طول تقريبى اين صحرا، ۱۲ و عرض آن ۵/ ۶ كيلومتر است. بنابراين، بخش بسيارى از آن، از حرم خارج است. اين منطقه به وسيله كوه‏ هايى كه به شكل نيم دايره در اطرافش قرار دارد، مشخص شده است. اين دشت نسبتاً هموار، دو نقطه مهم دارد:

الف: جبل‏ الرحمه، كوهى سنگى كه پيامبر صلى الله عليه و آله در حجّة الوداع برآن ايستاد و دعا كرد.
ب: مسجد نمره، در محلّ خيمه‏ اى كه پيامبر صلى الله عليه و آله در همان سفر برپا ساخت.
گفتني است در ميان مشاعر، تنها عرفات بيرون حرم واقع شده است.

4- مسجد خیف(مزدلفه)

از مساجد بزرگ و با اهميّت در منا، خَيْف است. به زمينى كه ميان دو كوه واقع شده و يا از زمين مرتفع باشد، خيف گويند. به روايتى، هفتاد پيامبر؛ از جمله حضرت آدم عليه السلام در آن‏جا مدفون هستند. پيامبر صلى الله عليه و آله به هنگام حج در اين مسجد حضور مى‏ يافتند و نماز مى‏ گزاردند.
مسجد خَيْف در دامنه كوه صابح واقع شده، مقابل آن و در سمت چپش، جبل قابل است. قريش براى پيمان بستن بر ضد پيامبر صلي الله عليه و آله در نزد آن گرد آمدند.
درباره فلسفه پيدايش آن مسجد، روايت جالب توجهى وجود دارد. در دعاى سمات نيز به اين مسجد اشاره شده است.

5- غار حرا(جبل النور)

این کوه در شمال‌ شرقی مکه واقع است.

شهرت آن به سبب  غاری است که در آن قرار دارد و حضرت محمد(ص) هر سال مدتی را در آن به  خلوت  و  عبادت  می‌گذراند و   خدا آن حضرت را در آنجا به  رسالت مبعوث کرد بنا به فرموده حضرت علی علیه‌السلام، حضرت محمد(ص) پیش از بعثت هر سال مدتی در حراء مجاور می‌شد.
شکل کوه مخروطی است و از دیگر کوه‌هایی که  شهر مکه بر   دامنه  آنها واقع شده، مستقل است،در حالی که کوه‌های اطراف مکه از سمت شمال  تا حدود شهر جده، واقع در هفتاد کیلومتری مکه، امتداد دارند.



امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.