پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

گزارشي از روند توسعه مسجدالحرام؛ احداث 63 برج هتلي و افزايش ظرفيت به 2 ميليون زائر

گزارشي از روند توسعه مسجدالحرام؛ احداث 63 برج هتلي و افزايش ظرفيت به 2 ميليون زائر
منابع مرتبط با پروژه توسعه مسجدالحرام اعلام كردند: كار در اين پروژه در سه محور اصلي پيش مي رود است تا در نهايت گنجايش دو ميليون زائر را پيدا كند.

به گزارش حج نیوز از عکاظ، آهنگ كار در پروژه توسعه حرم شريف مكي همچنان با شتاب پيش مي رود كه دربرگيرنده توسعه صحن مطاف، توسعه مسجدالحرام از سمت مناطق المسفله و اجياد و افزايش طبقات به شش طبقه و فعال سازي ساختمان تهويه مركزي پروژه وقف عبدالعزيز و احداث 63 برج هتلي در اطراف صحنهاي حرم مكي است.

اولين نشانه هاي آهنگ كار در پروژه توسعه حرم شريف مكي همچنان با شتاب پيش مي رود كه دربرگيرنده توسعه صحن مطاف، توسعه مسجدالحرام از سمت مناطق المسفله و اجياد و افزايش طبقات به شش طبقه و فعال سازي ساختمان تهويه مركزي پروژه وقف عبدالعزيز و احداث 63 برج هتلي در اطراف صحنهاي حرم و توسعه هاي ديگر، اولين نشانه هاي اين توسعه تاريخي حرم با تلاشهاي گسترده شركت مجري طرح نمايان شد.

كار در اين پروژه در سه محور اصلي پيش مي رود كه اولين آن، توسعه مسجدالحرام است تا پس از تكميل طرح، ظرفيت آن به دو ميليون زائر برسد.

دوم صحنهاي خارجي حرم است كه شامل سرويسهاي بهداشتي، گذرگاه ها، تونلها و ديگر تاسيسات پشتيباني است كه براي روان شدن حركت ورود و خروج زائران، عمره گزاران و حجاج اجرا مي شود و محور سوم، منطقه خدماتي و تهويه و سيستم برق و آب و ديگر تاسيسات است كه مساحت توسعه به دو ميليون و 750 هزار متر مربع افزايش مي يابد.

پروژه توسعه صحنهاي حرم از سمت الشاميه، از باب مروه آغاز مي شود و در حاره الباب و جبل هندي در الشاميه به پايان مي رسد و در ابتداي الحفائر از سمت باب ملك فهد اجرا مي شود و اين توسعه عبارت است از صحنها و پيشنهادي براي احداث 63 باب برج هتلي در پايان اين صحنها مطرح است.

همچنين پروژه توسعه صحن مطاف در برگيرنده تخريب بخش توسعه العثمانيه و توسعه حرم از سه جهت از سمت مسعي است به طوري كه مسعي جزء حرم نيست و حرم از سمت اجياد هم توسعه مي يابد.

عكاظ نوشت: همچنين افزايش طبقات حرم براي اينكه به چهار طبقه مانند مسعي در دستور كار است و در آينده دو طبقه ديگر اضافه خواهد شد تا تعداد كل طبقات به شش طبقه برسد.

همچنين توسعه حرم شريف از سمت المسفله شامل تخريب هتل الاطلاله و هتل التوحيد اينتركنتينتال مي شود.

قرار است پس از راه اندازي ساختمان تهويه مركزي پروژه وقف ملك عبدالعزيز، تهويه حرم نيز از اين طريق تامين شود و ساختمان قديمي تهويه تخريب مي شود و حرم از سمت اجياد هم توسعه مي يابد.

ملك عبدالله پادشاه عربستان با اجراي طرح توسعه صحنهاي شمالي مسجدالحرام كه شامل اضافه شدن صحنهاي شمالي حرم به عمق 380 متر و تونلهاي پياده رو و ايستگاه خدماتي به مساحت 300 هزار متر مربع مي شود، موافقت كرده بود.  

روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.