پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

تجلی خیر کثیر

تجلی خیر کثیر

بیستم جمادی الثانی سال پنجم بعثت و در اوج کشمکش میان اسلام و جاهلیت، حضرت فاطمه(س) در کانون وحی دیده به جهان گشود تا معرف نمونه زن مسلمان و الگویی برای زنان عالم باشد.

 رسول خاتم حضرت محمد(ص) نیز برای نشان دادن ارج و منزلت حضرت زهرا(س)، همچنین مقام زن اهتمام وافری به کار گرفت و حضرت فاطمه زهرا(س) را به عنوان خاستگاه کرامت و فضیلت و هدایت شناساند. فضایی که حضرت فاطمه(س) در آن متولد شد شاهد رفتاری توهین آمیز با عنصر زن بود و پدیده هولناک زنده به گور کردن نوزادان دختر برای زدودن ننگ دخترداری رواج داشت.

پیامبر گرامی اسلام(ص) با رفتار احترام آمیز نسبت به حضرت فاطمه(س) که گویای موضع اسلام نسبت به نوع زن است تردیدی جدی در عصبیت های قومی و جاهلیت حاکم به وجود آورد و مقام و منزلت زن را بتدریج به وی بازگردانید.

رسول گرامی اسلام(ص) درمقابل چشم همگان به احترام حضرت فاطمه(س) می ایستاد و بر دستان دخترش بوسه می زد و به ایشان آشکارا مهر می ورزید و بدین طریق ازخشونت رایج علیه زنان و رفتار توهین آمیز نسبت به آنان کاست. این سیره پیامبر اکرم(ص) در رفتار مسلمانان و افراد جامعه آن روزگار تأثیری بسزا داشته و خط بطلانی بر باورهای جاهلی می کشید.

حضرت فاطمه(س) نیز که در کلام وحی از وی با عنوان خیر کثیر یاد شده است و آیات بسیاری بر والایی های حضرتش اشاره دارند، تجسم عینی و حقیقی زن مسلمان و الگوی کاملی برای پیروی است. در سایه فضائل و مکرمت های آن حضرت یکی از نشانه های بزرگ الهی متجلی شده و ظرفیت ارتقای عنصر زن تا مرحله «عصمت» عینیت یافته است.

حضرت زهرا(س) با سلوک معنوی خود به جهانیان نشان داد که به کمال دست یافته و تجسم عینی ارزش های رسالت است. آن حضرت با ترسیم طرحی دائر مدار بر محیطی پاک و معنوی راه حیات طیبه را به همگان نمایانده و بشریت را از بحران های اخلاقی و فکری عبور می دهد و به اضطراب ها و استرس ها پایان می بخشد. میلاد خجسته پیشگام زنان عالم حضرت فاطمه زهرا(س) بر عموم مسلمانان و پیروان شریعت محمدی(ص) مبارک باد.


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.