پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

به مناسبت سالروز ولادت امام محمد تقی(ع)

روشنی بخش چراغ هدایت

روشنی بخش چراغ هدایت

نیمه نخست رجب سالروز ولادت امام محمدتقی(ع) است؛ امام بخشنده ای که به عنوان یک حلقه از حلقه های دوازده گانه ی ائمه معصومین(ع) محسوب می شود و به مبارزه علیه روش های انحرافی و روشنگری مسیر حقیقت پرداخت.

امام محمدتقی(ع) در دهم رجب 195 هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشود، لقب های ایشان جواد، زکی، مرتضی، قانع، رضی، مختار، متوکل و منتجب و کنیه ‏ی آن امام همام ابوجعفر بود.

امام جواد(ع) پس از شهادت پدر بزرگوارش امام رضا(ع) در 203 هجری قمری و در هشت سالگی امامت را به مدت 17 سال برعهده گرفت.

دوران امامت ایشان با حکومت ظالم بنی عباس و با زمامداری مامون و معتصم همراه بود. مامون خلیفه ی عباسی به خوبی می دانست که مردم پس از شهادت امام رضا(ع) برای یافتن راه سعادت دنیا و آخرت نزد فرزند ایشان امام جواد(ع) خواهند رفت به همین دلیل برای زیر نظر داشتن آن حضرت، امام محمد تقی(ع) را از مدینه به بغداد فراخواند. مامون از این راه می توانست رفت و آمد یاران امام جواد(ع) را کنترل کند تا بدین وسیله با دوری مردم از رهبر خود، پایه های حکومتش متزلزل نشود.

مامون عباسی می خواست با توجه به جوانی و سن کم امام جواد(ع) از این فرصت استفاده کند و به همین دلیل امام محمد تقی(ع) را در محافل علمی با دانشمندان مشهور آن دوره روبرو می کرد، اما آن حضرت همواره با آگاهی های روشنگرانه که نشات گرفته از چشمه ی علم معصومین(ع) است به آنها پاسخ می داد.

هدف خلفای بنی عباس از اینگونه مناظره ها را می توان روی گردانی مردم از آن امام و ایجاد خلل و تردید در اعتقاد شیعیان بیان کرد. مناظره با یحیی بن اکثم قاضی درباری عباسیان یکی از مهم ترین مناظره ها است که علم و حقانیت امام محمد تقی(ع) را در حضور مامون عباسی به همگان ثابت کرد.

امامان معصوم همواره علاوه بر سخنان روشنگرانه و رهبری مردم به تربیت شاگردان بسیاری همت می گماشتند تا از این راه، اسلام در میان مردم همواره زنده بماند. با توجه به اینکه شرایط سیاسی و اجتماعی ائمه(ع) یکسان نبود به همین دلیل در دوران امامت امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) تعداد شاگردان و راویان بسیار هستند اما از دوره ی امام جواد(ع) تا امام حسن عسکری(ع) به دلیل فشار و خفقان سیاسی از طرف خلافت تعداد روایت ها و شاگردان آنها کمتر است.

امام محمد تقی(ع) در 220 هجری قمری در 25 سالگی به وسیله ی معتصم عباسی و با دخالت مستقیم ام فضل همسر آن حضرت مسموم شد و به شهادت رسید. معتصم خلیفه ی عباسی که می خواست امام جواد(ع) به طور مخفیانه و بدون حضور مردم دفن شود با حضور جمعیت بیشماری از مردم در مراسم تشییع و خاکسپاری پیشوای نهم شیعیان جهان غافلگیر شد. بارگاه آن امام جواد(ع) در کاظمین عراق در کنار آرامگاه جد بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) پناهگاه عاشقان ایشان است.


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.