پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

به مناسبت سالروز تغییر قبله از بیت المقدس به مکه

کعبه؛ میعادگاه عاشقان درگاه الهی

کعبه؛ میعادگاه عاشقان درگاه الهی

پانزدهم رجب به فرمان پروردگار قبله از بیت المقدس به طرف مکه تغییر جهت یافت، هنگامه ای ارزشمند که یکتای بی همتا، نقشه راه مسلمانان را در بازیابی هویت و استقلال آنان ترسیم کرد و این مکان مقدس را میعادگاه عاشقان درگاه الهی قرار داد.

کعبه میعادگاهی است برای مسلمانان که در هنگام راز و نیاز با معبودشان به طرف آن متوجه می شوند؛ عبادتگاهی که بیانگر توحید و نشانه ی عبودیت است.

نخستین قبله ی مسلمانان مسجدالاقصی در بیت المقدس به شمار می رفت که از مقدس ترین اماکن برای مسلمانان جهان و خاستگاه بسیاری از پیامبران بزرگ الهی بود به صورتی که حضرت محمد(ص) در دوره یی از زندگی خویش به فرمان خداوند به طرف این مسجد نماز بر پا می داشتند.

رسول اکرم(ص) پس از آنکه به مقام نبوت برگزیده شدند؛ با توجه به جایگاه والای این مکان، 13 ماه در شهر مکه به طرف بیت المقدس نماز خواندند؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) تا آن هنگام که از مکه به مدینه مهاجرت کردند و حکومت اسلامی را تشکیل دادند، نماز خود را به طرف این مکان مقدس می خواندند.

اما پس از مدتی مسلمانان مورد سرزنش گروهی از مخالفان قرار گرفتند و از آن جایی که این کشمکش هابرای پیامبر اسلام و مسلمانان ناگوار بود، پروردگار عالم فرمان تغییر قبله را صادر کردند و در پانزدهم رجب سال دوم هجری، آن هنگام که حضرت محمد(ص) 2رکعت نماز ظهر را در مسجد بنی سالم شهر مدینه به طرف بیت المقدس خوانده بودند، جبرییل مامور شد روی رسول خدا را به طرف کعبه برگرداند و از آن پس مسلمانان به پیروی از حضرت محمد(ص)، رو به خانه ی خداوند عبادت می کنند.

هنگامی که مخالفان از رویداد تغییر قبله آگاهی یافتند از این ماجرا بسیار ناراحت شدند و با همان روش دیرینه ی خود زبان به اعتراض گشودند و گفتند:«اگر قبله ی نخست صحیح بود این تغییر چه معنی دارد؟ و اگر دومی صحیح است چرا 13 سال و چند ماه به طرف بیت المقدس نماز خواندید؟!»

بنابراین خداوند به رسول اکرم(ص) فرمان داد به آن ها بگو شرق و غرب عالم از آن خداست، هر کس را بخواهد به راه راست هدایت می کند.

این فرمان خداوند دلیل محکم و روشنی در برابر بهانه جویان بود و بیانگر این معنا که بیت المقدس، کعبه و تمامی جهان، از آنِ پروردگار این عالم خاکی است و خداوند خانه و مکانی ندارد، مهم آن است که تسلیم فرمان او باشید هر جا خدا فرمان دهد به آن طرف نماز بخوانید که مقدس و محترم است و تغییر قبله در حقیقت مراحل مختلف آزمایش و تکامل به شمار می رود و هر یک مصداقی است از هدایت الهی، او که انسان ها را به صراط مستقیم راهنمایی می کند.

خداوند با تغییر قبله خواهان آزمایش مسلمانان بود؛ به این دلیل که به واسطه ی این تغییر، آنان که پیرو حقیقی دستورات الهی بودند، آنچه را که پیامبر(ص) بازگو می کردند بدون اما و اگر می پذیرفتند و اما آنان که ایمان خالص نداشتند، هنگامی فرمانی تغییر می کرد، بهانه جویی های خویش را آغاز می کردند.

آن چیزی که از آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) می توان برداشت کرد، این است که خانه ی کعبه پیش از حضرت ابراهیم(ع) و در زمان حضرت آدم(ع) برپا بود. چنان که پروردگار در قرآن کریم می فرماید:«نخستین خانه ای که برای پرستش خداوند برای مردم ساخته شد، در سرزمین مکه بود». بر همین پایه، کعبه کهن ترین مرکز توحید و پرستش ذات خداوند محسوب می شود.

اکنون سده هاست که مسلمانان جهان پس از وقوع این رویداد تاریخی در جهان اسلام، روی به طرف کعبه، این مکان مقدس و میعادگاه عاشقان درگاه الهی، نماز می گذارند و به هنگام طواف در محضر خداوند، وحدت و انسجام خود را برای تایید مقام یگانگی این معبود بی همتا به تمامی جهانیان نشان می دهند.

 برگرفته از: کتاب الگوی هدایت

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.