پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

بــازارگــردي بــه وقـت مــكه!

بــازارگــردي بــه وقـت مــكه!
پيشينه حج در روايات به حضرت آدم عليه‌السلام مي‌رسد به گونه‌اي كه پيامبران بسياري همچون حضرت نوح، ابراهيم، موسي، يونس، عيسي،‌ داوود و سليمان از حج‌گزاران برشمرده شده‌اند. اهميت حج تا جايي است كه در قرآن، احاديث و روايات اسلامي موارد بسياري را به خود اختصاص داده است. در حديثي از حضرت امام صادق عليه‌السلام آمده است كه ايشان مي‌فرمايند: «كسانی كه حج و عمره بجا آورند مهمان خدا هستند هرچه بخواهند، خدا به آنها می‌دهد و هر دعایی كنند به اجابت می‌رسد و اگر درباره كسی شفاعت كنند پذیرفته می‌شود... و اگر در این راه بمیرند، خداوند تمام گناهان آنها را می‌بخشد.»
با اين حال توجه به ابعاد مادي حج و نگريستن بدان به عنوان سفري سياحتي، ابعاد معنوي را براي برخي حج‌گزاران كمرنگ كرده است، حضور در بازار و بازارگردي در مدت اندك حضور زائران بخش‌زيادي از وقت و توان افرادي كه سال‌ها منتظر آن لحظات بوده‌اند را به خود اختصاص مي‌دهد و اين موضوعي بوده است كه از جمله آفت‌هاي مسئله‌ مهمي همچون حج است. يكي از نكات مهمي كه در سال‌هاي اخير نيز در بيانات رهبر معظم انقلاب بدان اشاره شده است، همين موضوع بازارگردي بوده است. در زير به گزيده‌‌اي از بيانات مقام‌معظم رهبري در اين زمينه در سال‌هاي گذشته اشاره شده است:
برخي جنبه‌هاي حج، تحت‌الشعاع بعضي عادات است
بعضي از عاداتي كه در بين مردم هست، بايد كم شود و تحت‌الشعاع جنبه‌ حج قرار بگيرد. نمي‌گوييم بعضي از خريدها به كلي موقوف بشود، ليكن درحدي باشد كه مساسي با حيثيت جامعه‌ انقلابي و ملت بزرگ ما پيدا نكند.

(1370/3/1)

انگيزه بازارگردي و سوغات‌خري در حج بايد كم شود
اين انگيزه‏ بازارگردي و سوغات‏خري و اينها را بايد كم كرد...کساني که به مکه مي‏روند، مکه را فداي بازارگردي و دکان‏گردي نکنند. مکه بالاتر از اين حرف‌هاست. مي‏توانند بعداً ‌يک سفر هم براي تجارت بروند و هرجا مي‏خواهند بگردند. اما در حج، اين «ايام معلومات» را براي خودشان و براي زيارت و توجه و تذکر نگه دارند و آن را فداي کارهاي بي‏ارزش نکنند... نگاه به حج به صورت يك سفر گردشي يا خداي نكرده با يك اهداف ديگر كه ديگر آنها قابل ذكر هم نيست. ولي اين نفس و هواي انسان، انسان را به خيلي جاها مي‏كشاند. بايد اينها را مراقبت و جلوگيري كرد.

(1373/1/31)

سرگرمي‌هاي معمولي دنيوي درحج، بلاي بزرگي براي حاجي است
سرگرم شدن به زخارف پوچ، بي‌ارزش و سرگرمي‌هاي معمولي دنيوي درحج، بلاي بزرگي براي حاجي است كه پول خود را خرج مي‌كند، عمر خود را مصرف مي‌كند، از جسم و جان خود مايه مي‌گذارد، آن وقت دست خالي برگردد؟! دست خالي برگشتن از حج يعني توفيق نيافتن به بازسازي اخلاقي، به عبرت‌گيري، بي‌بهره‌مندي معنوي، اين دست خالي برگشتن است؛ حيف نيست؟ مگر عمر انسان چقدر است؟ مگر اين توفيق چند بار براي انسان دست مي‌دهد؟

(1377/11/28)

برخي هنگام اقامه‌ نماز جماعت مشغول تماشاي اجناس هستند
از جمله غفلت‌هاي احتمالي در حج، يکي اين است که کساني به‏جاي شرکت در نمازهاي جماعت، به جاي طواف مستحبي، به‏جاي حضور در فضاي معطر مسجدالحرام يا مسجدالنبي ـ‌که از دوران افتخار اسلام و دوران وحي و بعثت، اين همه خاطرات در اين دو محل وجود دارد- سراغ زرق ‏و برق‏هاي بي‏ارزش و پوچ و بازارها و مغازه‏ها بروند، براي اين‏که جيب دولت‌هاي بيگانه لاابالي نسبت به منافع مسلمين را پر کنند؛ جيب کارگر و سرمايه‏دار آنها را با پول ايراني و با ثروت ملي‏شان پر کنند. به جاي شرکت در نماز جماعت، به بازارگردي و دکان‏گردي بروند و اجناس را تماشا کنند... انسان متاسف مي‌شود وقتي بشنود هنگامي که جمعيت باشکوه در مسجدالحرام يا مسجدالنبي مشغول اقامه‏ جماعتند يا به اقامه‏ جماعت مي‏شتابند، تعداد معدودي حاجي ايراني- ‌يا مرد يا زن- سراغ بازارها بروند؛ کيسه‏ها را زير بغل بگيرند و اجناسي را که در شهر خودشان گاهي ارزان‏تر و بهتر از آنجا مي‏توانند پيدا کنند، بگيرند بيايند.

(1383/9/30)

سوغات، اخلاق و روحياتي است كه با خود مي‌آوريد
اين بهتر و مفيدتر و مهم‌تر است که انسان به نماز، به عبادت، به ذکر، به توجه و به حضور در جماعات بپردازد؛ اينها دستاورد واقعي حج است؛ سوغات، اينهاست. سوغات، معنويتي است که شما در خودتان ذخيره مي‏کنيد و مي‏آوريد؛ اخلاق و روحياتي است که با خودتان مي‏آوريد. ما ديده‏ايم کساني را که وقتي از حج برمي‏گردند، چهره و رفتار و کلام و ظاهر و باطن آنها انسان را موعظه مي‏کند و تحت‏ تاثير قرار مي‏دهد؛ اين خوب است؛ اين سوغات واقعي است...چه غافلند کساني‏که مراسم حج و ايام حج و مناسک حج را به وسيله‏ پرداختن به امور دنيايي کمرنگ مي‏کنند.

(1383/9/30)

كالاهاي معمولي زندگي همه جا هست اما زيارت خانه خدا خير
انسان گاهي خيلي متاسف مي‌شود که بعضي به آنجا بروند و دنبال کالاهايي بگردند که اين کالاها را همه‏جا مي‌شود پيدا کرد! بعضي، عمر و پول و آبرو و وقت عزيزشان را صرف مي‏کنند تا به بازارهاي گوناگون بروند و اين کالاها را بياورند؛ اينها کالاهاي معمولي زندگي است و همه‏جا وجود دارد. در آنجا کالايي هست که در هيچ‏جاي ديگر نيست: کالاي رضاي الهي، زيارت خانه خدا، زيارت قبر مطهر پيغمبر؛ اين کجا ديگر پيدا مي‌شود؟ اين مکان و اين زمان را ديگر کجا مي‌شود پيدا کرد؟ از اين فرصت بايد همه استفاده کنند. شما که ميزبانان و مهمانداران و خدمتگزاران حجاج هستيد، اين نکات را بايد دائم به‌يکايک آنها‌يادآور شويد.

(1383/9/30)

انگيزه‌هاي مادي حج بايد دور شود
حج جايي است كه بايد هر چه ممكن است انسان از انگيزه‏هاي دنيوي و مادي جدا و دور بشود... اين انگيزه‏هاي مادي بايد در حج ـ‌چه در حاجي، چه در همراه، چه در كارگزار‌ـ‌ دور شود.

(1385/9/1)

اعمال حج را با انگيزه‌هاي كوچك دنيايي باطل نكنيد
اعمال را با تدبر انجام دادن؛ اين طواف، اين سعي، اين وقوف، اين حالت خضوع و خشوع، اين رعايت محرمات و ممنوعات دوران احرام؛ هركدام از اينها يك درس است. اين را حجاج محترم ما و برادران و خواهران عزيز ما با وارد كردن انگيزه‏هاي كوچك دنيايي باطل نكنند؛ مثل همين خريدن جنسي از فلان مغازه. خود اين مبتلا شدن به مراجعه به مراكز فروش براي يك چيز كم اهميت، يك بلا و يك مشكل است و ملابساتي كه دارد.

(1386/8/23)

ارز و عِرض خودتان را پاي كالاهاي بي‌كيفيت در موسم حج نريزيد
من با سوغاتي خريدن مخالف نيستم، اما با اين بازارگردي‌ها چرا؛ خيلي بد است. يك عده‌اي عطش بازارگردي دارند؛ اينها ملت شما را، مردم شما را سبك مي‌كند؛ حيف است. مي‌روند يك جنس‌هايي را مي‌خرند، غالباً هم جنس‌هاي بي‌كيفيت از كشورهاي دوردست سودجو كه با همان كمپاني‌هاي داخل آن كشور ميزبان بند و بست دارند. براي حجاج جنس بدلي و بي‌كيفيت درست مي‌كنند مي‌آورند توي اين بازارها مي‌ريزند، شما هم مي‌رويد اين ارز خودتان را و عرض خودتان را مي‌ريزيد براي اين كه اين كالاهاي بي‌كيفيت را خريداري كنيد. امروز در كشور ما خوشبختانه كالاهاي داخلي با كيفيت خوب، متنوع، زيبا، ساخته‌شده‌ دست كارگر ايراني - برادر خودتان - فراوان است. بعضي‌ها قبل از اين كه سفر مكه بروند، سوغاتي‌هاي سفر را در اينجا مي‌خرند - كار خوبي است - نگه مي‌دارند؛ بعد كه برگشتند، همان‌هايي را كه در بازار شهر خودشان تهيه كرده‌اند، به عنوان سوغاتي مي‌دهند. هديه‌ سفر است ديگر، خوب است. اين كار، خيلي كار خوبي است. بعضي‌ها به عنوان چيز متبرك، از آنجا سوغاتي مي‌آورند؛ تبركي ندارد. اين جانمازهايي كه در سنندج و كردستانِ خودمان مي‌بافند، به مراتب از جانمازهايي كه از آنجا مي‌آورند، بهتر است. برادر خودتان را تقويت كنيد، ساخت دست او را كه هم زيباتر است، هم بهتر است، بخريد و اين را به عنوان سوغاتي بدهيد. اين را آنجا ببريد و به افرادي كه دوست داريد، سوغاتي بدهيد. همه‌ اجناس خودمان همين طور است؛ حالا من جانماز را مثال زدم كه مقدس‌ترين است. اينها را رعايت كنيد.

(1390/11/7) 

روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.