پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

زینت دهنده ی سجده گاه عاشقان

 زینت دهنده ی سجده گاه عاشقان

پنجم شعبان سالروز میلاد امام سجاد(ع) چهارمین پیشوای شیعیان محسوب می شود، امام همامی که سجده گاه عاشقان را زینت بخشید و صحیفه ی سجادیه را که مجموعه ی کاملی از دعا و نیایش بود به یادگار گذاشت.

امام سجاد(ع) در پنجم شعبان 38 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود، فرزند امام حسین(ع) و شهربانو بانوی پاکدامن و درست کرداری بود که ام الائمه نامیده می شد.

زین الصالحین، وارث علم النبیین، وصی الوصیین، خازن وصایا المرسلین، امام المومنین، منار القانتین، الخاشع، المتهجد، الزاهد، العابد، العدل، البکاء، ذو الثفنات، امام الامه، الزکی و الامین السجاد از لقب های این امام همام به شمار می رود که مشهورترین آنها سجاد و زین العابدین است. ابا محمد و ابوالحسن ثانی نیز کنیه ی این پیشوای چهارم شیعیان محسوب می شود. امام سجاد(ع) در زهد، تقوا، شجاعت، عفو، جوانمردی، فصاحت و بلاغت، حلم و تواضع شباهت زیادی با جد بزرگوارش امام علی(ع) داشت.

صحیفه ی سجادیه مجموعه ی کاملی از دعا، معارف، سیاست، اخلاق و اجتماعیات اسلام محسوب می شود و دربردارنده ی حقانیت شیعه و اهل بیت، انتقاد از ظلم و ظالم، سفارش به حق و حقیقت و به صورت کلی آموزش یک دوره از معارف اسلامی است که امام زین العابدین(ع) به جهان اسلام عرضه داشت. پژوهشگران به دلیل ویژگی های خاص این کتاب نام هایی همچون اخت القرآن، انجیل اهل بیت و زبور آل محمد بر آن نهاده اند.

اگر چه امام سجاد(ع) به دلیل بیماری نتوانست در حماسه ی عاشورا حضور یابد، اما ادامه ی زندگی ایشان عامل بقای اسلام بود، بدین دلیل که این امام همام به همراه حضرت زینب(س) از آرمان های قیام کربلا نگهداری کردند و با نشر هدف های این نهضت، تاریخ عاشورا را جاودان ساختند.

ایشان پس از شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش در صحرای کربلا، عهده دار وظیفه ی امامت شد و در دوران خلافت افرادی همچون یزید بن معاویه، عبدالله بن زبیر، معاویه بن یزید، مروان بن حکم، عبدالملک بن مروان و ولید بن عبدالملک به هدایت و راهنمایی مردم پرداخت و با حاکمان ظالم مبارزه کرد.

امامت ایشان 34 سال به طول انجامید، این امام همام در این سال ها از حقوق مردم مسلمان در برابر ظالمان و مستبدان حمایت کرد و در راه گسترش دین اسلام، تلاش های بی شماری را به انجام رساند.

سرانجام امام سجاد(ع) در 55 سالگی به وسیله ی هشام بن عبدالملک در مدینه مسموم شد و به شهادت رسید. اکنون مزار ایشان در آرامگاه بقیع میعادگاه عاشقان و دوستدران اهل بیت(ع) است.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.