پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

دکتر موسوی : مناسک حج، ابعاد معنوی روح انسانی را متجلی می سازد

دکتر موسوی : مناسک حج، ابعاد معنوی روح انسانی را متجلی می سازد

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسوی، مشاور رئیس جمهور و ریاست سازمان حج و زیارت ضمن سفرش به استان آذربایجان شرقی در مراسم تودیع و معارفه مدیر حج و زیارت این استان گفت: مناسک حج، ابعاد معنوی روح انسانی را متجلی می سازد، در حقیقت تفکر و تعقل در قدرت خداوند موجب تعالی معنوی است که اعمال حج نقش بسزایی در پیشرفت و تعالی معنوی انسان دارد.

حجت الاسلام موسوی تهذیب نفس، کنترل هوا و هوس، دوری از تعلقات دنیوی، رسیدن به تفکر و تعقل معنوی را از جمله برکات سفر معنوی حج برشمرد و افزود: این سازمان با برنامه‌ریزی های مدون و منسجم خود به دنبال تأثیر سفرهای معنوی و زیارتی در پویایی تفکر دینی است.

 وی با اشاره به تعداد عمره گزاران گفت: تاکنون مقدمات سفر حدود 420 هزار نفر از عمره گذاران را فراهم کرده ایم و در حال حاضر بیش از هفتاد هزار نفر از عمره گزاران به سرزمین وحی اعزام شده اند که روال اعزام زائران تا آستانه ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

حجت الاسلام موسوی در خصوص افزایش قیمت حج عمره مفرده تصریح کرد: علت افزایش قیمتها این است که قیمت بلیط هواپیما و ارز دریافتی دو برابر شده که باعث افزایش قیمتها شده است.

وی به استقبال مردم از مرحله جدید ثبت نام عمره گذاران در روزهای گذشته اشاره کرد و گفت : به رغم افزایش این قیمت  هزینه عمره بازهم استقبال خوبی از این مرحله بود و در نخستین ساعات ثبت نام سهمیه ها پرشد و تلاش میشود باز هم سهمیه جدید گرفته شود که در آینده اعلام خواهد شد.

حجت الاسلام سيداحمد موسوي، با بيان اين كه سالانه يك ميليون و 200 هزار زاير ايراني عتبات عاليات به عراق سفر مي كنند، اظهار داشت: ارتباطات برادرانه و اسلامي كشورمان با عراق مناسب است كه با سفر زائران كربلا، نجف و ديگر عتبات عراق بيش از پيش توسعه مي يابد.

همچنین دراین مراسم آیت الله مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهارداشت: انسان در ذات و فطرت تمایل به سفر دارد، خداوند متعال نیز در آیات قرآنی نیزبر مسافرت در جهت عبرت‌آموزی از تاریخ تأکید داشته است.

 

وی با بیان این‌که حب سفر و غریزه مسافرت که خداوند در نهاد بشر قرار داده با سفر حج فروکش می کند، خاطرنشان کرد: سفر معنوی حج یکی از مهم ترین توفیق‌های خداوند متعال برای هر فرد مسلمان محسوب می‌شود، در حقیقت بهره‌مندی از فضایل مناسک حج می تواند انسان را با حقیقت بندگی و خلقت آشنا کنند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه نباید نگاه تفریحی به سفرهای زیارتی و معنوی در جامعه رایج شود،گفت: بهره‌مندی از برکات معنوی سفرهای زیارتی ضرورت دارد، در واقع فرصت حضور در چنین سفرهایی زمینه لازم برای تفکر و تعقل دینی را فراهم می کند.

 امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از تلاش های سازمان حج و زیارت در تأمین امنیت و آرامش روانی حجاج و زائران عتبات عالیات اظهار داشت: در کنار سفر معنوی حج، زیارت بارگاه ملکوتی حضرت پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز مورد سفارش قرار گرفته است.

 

 وی با اشاره به استقبال وصف‌ ناپذیر مردم سراسر کشور برای حضور در کنار بارگاه ائمه اطهار به ویژه عتبات عالیات عراق خاطر نشان کرد: ائمه اطهار و بزرگان دین فضیلت سفرهای زیارتی به عتبات عالیات، ر ابارها یادآور شده‌اند، چنانکه زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) در کربلا اجر هزار حج مقبول و سفر عمره را دارد.

 

 امام جمعه تبریز در پایان باتقدیر از فعالیت‌های مدیر سابق سازمان حج و زیارت استان گفت: متولیان امور حج و زیارت بایستی با آموزش های لازم و به روز برای مدیران کاروان های زیارتی در فراهم کردن شرایط مناسب برای زائران حج، عمره و عتبات عالیات بیش از این اهتمام داشته باشند.

 

 در پایان این مراسم  ضمن قدردانی از تلاشها و خدمات ارزنده 'مرتضی آقایی' مدیر پیشین حج و زیارت آذربایجان شرقی، حجت الاسلام و المسلمین مشهوری به عنوان مدیر جدید حج و زیارت این استان معرفی و منصوب شدند. 

روابط عمومی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.