پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

توصيه‌هاي پزشكي براي روزه‌داري در عتبات عاليات

توصيه‌هاي پزشكي براي روزه‌داري در عتبات عاليات

معاون عتبات عاليات مركز پزشكي حج و زيارت با اشاره به اينكه براي اولين بار سازمان حج و زيارت با ارائه بسته سفر ۱۴ روزه و ۲۳ روزه عتبات عاليات امكان گرفتن روزه براي زائران ايراني در شهرهاي مقدس عراق فراهم كرده است، به زائراني كه قصد گرفتن روزه در اين سفر را دارند توصيه‌هاي پزشكي ارائه كرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت ،‌ علي حيدري، معاون عتبات عاليات مركز پزشكي حج و زيارت با اشاره به اينكه براي اولين بار سازمان حج و زيارت با ارائه بسته سفر ۱۴ روزه و ۲۳ روزه عتبات عاليات امكان گرفتن روزه براي زائران ايراني در شهرهاي مقدس عراق فراهم كرده است، به زائراني كه قصد گرفتن روزه در اين سفر را دارند توصيه‌هاي پزشكي ارائه كرد.

وي عنوان كرد: ما روزه را معادل سلامتي مي‌دانيم و از نظر پزشكي نيز ثابت شده است كه بحث روزه‌داري به سلامتي انسان‌ها كمك مي‌كند. اما روزه‌داران در سفر به عراق بايد نكاتي را رعايت كنند. در كشور عراق ماه رمضان با گرم‌ترين ماه سال عراق مصادف شده است و ما بيشتر نگران زائران هستيم كه مبادا در بحث روزه‌داري نتوانند به درستي برنامه‌ريزي كنند.

حيدري ادامه داد: پيشنهاد ما اين است كه زائران طوري برنامه‌ريزي كنند كه در معرض گرماي شديد قرار نگيرند تا مشكلات پزشكي براي آنها پيش نيايد و به نظر مي‌رسد بهترين كار اين است كه زائران شب‌ها را براي زيارت اختصاص دهند.

وي با اشاره به اينكه در عراق مانند ايران ساعت‌‌ها را جلو نمي‌كشند، گفت: به همين دليل يك ساعت زودتر در عراق وقت افطار مي‌شود و طبيعتاً نماز صبح هم زودتر است. پيشنهاد ما اين است كه زائران پس از افطار از اين فرصت تا صبح براي زيارت استفاده كنند و روزها را در هتل‌ها به استراحت بپردازند.

معاون عتبات عاليات مركز پزشكي حج و زيارت به مسئله مهم تغذيه در ماه رمضان نيز اشاره و تصريح كرد: اگر زائران بيماري خاصي مانند ديابت، بيماري قلبي، فشار خون و… دارند بايد در ماه رمضان به گونه‌اي عمل كنند كه رژيم غدايي آنها به هم نريزد. در عراق آشپزخانه مركزي غذا را براي همه زائران پخت مي‌كند و اگر زائراني بيماري فشار خون، قند خون و… دارد حتماً بايد با مديران كاروان صحبت و برنامه غذايي مناسب براي خودشان فراهم كنند.

وي ادامه داد: توصيه ما اين است كه زائران برنامه غذايي خود را بين سحر و افطار تقسيم كنند و در هنگام افطار حجم عظيمي از غذا را به معده خود وارد نكنند كه بعد دچار مشكل معده شوند؛ اينگونه مي‌توانند با صحت هم روزه خود را بگيرند و هم ار فرصت زيارت استفاده كنند.
منبع:ايكنا
 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.