پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در مراسم تواصي بحق عنوان كرد:

آرامش و وقار ويژگي برجسته مومنان

آرامش و وقار ويژگي برجسته مومنان
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در مراسم تواصي بحق بر لزوم بهره گيري از فرصت‌هاي باقي مانده از ماه شعبان تاكيد كرد و اظهار داشت: ان شاءالله توفيق داشته باشيم از اين فرصت براي ورود صحيح و درست به ماه مبارك رمضان استفاده كنيم تا به بهترين شكل از بركات ماه مبارك رمضان بهره ببريم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت ، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در مراسم تواصي بحق بر لزوم بهره گيري از فرصت‌هاي باقي مانده از ماه شعبان تاكيد كرد و اظهار داشت: ان شاءالله توفيق داشته باشيم از اين فرصت براي ورود صحيح و درست به ماه مبارك رمضان استفاده كنيم تا به بهترين شكل از بركات ماه مبارك رمضان بهره ببريم.

وي در ادامه «آرامش» و «وقار» را از ويژگي‌هاي انسان مومن و متقي عنوان كرد و افزود: هر دوي اين خصلت‌ها از اهميت بالايي در زندگي فردي و اجتماعي انسان برخوردارند. اين كه انسان بر اعصاب خود مسلط باشد و هميشه با آرامش و بدور از اضطراب زندگي كند و با وقار و ادب در جامعه ظاهر شود، زيباترين آموزه‌هاي اخلاقي اسلام محسوب مي‌شود.

حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر به مسئله وقار و آرامش از منظر قرآن كريم اشاره كرده و اظهار داشت: در قرآن آمده است «وَ عِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلىَ الْأَرْضِ هَوْنًا وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَهِلُونَ قَالُواْ سَلَامًا؛» مومنان و بندگان خداى رحمان كسانى‏اند كه روى زمين به آرامش و بدور از تكبر گام بر مى‏دارند و چون نادانان ايشان را مخاطب قرار دهند، به آن‌ها سلام مى‏گويند» و در جايي ديگر در اين باره مي‌فرمايد «هُوَ الَّذي أَنزَلَ السَّكينَةَ في قُلوبِ المُؤمِنينَ لِيَزدادوا إيمانًا مَعَ إيمانِهِم وَلِلَّهِ جُنودُ السَّماواتِ وَالأَرضِ ۚ وَكانَ اللَّهُ عَليمًا حَكيمًا» «او كسي است كه آرامش را به دلهاي مؤمنان نازل كرد تا بر ايمانشان افزوده گردد؛ لشكريان آسمانها و زمين از آن خدا هستند، و خداوند دانا و حكيم است»

وي افزود: همان گونه كه در سيره رسول خدا (ص) و ائمه معصومين عليهم السلام هم ملاحظه مي‌شود، آرامش و وقاري كه در زندگي رسول خدا (ص) و ائمه معصومين عليهم السلام وجود داشت به خاطر باوري بود كه به خداوند باريتعالي داشتند و با كوچكترين حادثه اي، گرفتار ضعف و سستي نمي‌شدند بلكه در شرايط سخت و بحراني مي‌توانستند درست تصميم بگيرند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر اظهار داشت: موضوع وقار و آرامش در احاديث متعددي آمده است و در حديثي آمده كه رسول خدا به مردم توصيه فرموده اند «عليكم بالسكينه و الوقار» اي مسلمانان بر شما باد به آرامش و وقار. "

نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني تصريح كرد: در شرايط كنوني جامعه، همه بايد تلاش كنند تا آرامش در جامعه حكمفرما شود و اساساً وظيفه حكومت اسلامي اين است كه فضاي جامعه را آرام نگه دارد تا مردم راحت زندگي كنند. فشار رواني و استرس به جامعه وارد كردن خلاف شيوه و سيره انبياء است.

وي افزود: پيامبر هيچ گاه در بحث‌هاي عقيدتي، از راه زور چيزي به مردم تحميل نكرد و اسلام ملامت كردن ديگران را موجب به هم خوردن آرامش و شعله ور شدن آتش دشمني در جامعه مي‌داند و همواره تاكيد دارد كه با آرامي و متانت، افراد را راهنمايي كنيد.

وي بر لزوم پرهيز از پرخاشگري در جامعه تاكيد كرد و افزود: درست نيست كه همواره در سطح جامعه شاهد رفتارهاي پرخاشگرانه باشيم. امروزه وقتي به مطبوعات و رسانه‌ها مراجعه مي‌نماييم، متاسفانه با ادبيات مناسبي مواجه نمي‌شويم. مي‌توان از ادبيات بهتري براي صحبت كردن در باره يكديگر استفاده كرد، به بيان مقام معظم رهبري، در مقام انتقاد از يكديگر، نقد منصفانه داشته باشيم.

سرپرست حجاج ايراني سپس به حديث ديگري از پيامبر اسلام (ص) استناد كرد كه مي‌فرمايند: ليس البرّ في حسن اللّباس و الزّيّ و لكنّ البرّ السّكينة و الوقار. نيكي و درستي در لباس و شكل و ظاهر انسان نيست، بلكه نيكي در آرامش و داشتن وقار است".

وي در خصوص بركاتِ آرامش و وقار به حديثي از رسول خدا استناد كرد كه: شخصي به نام «شمعون بن يهودا» كه از حواريون حضرت عيسي بود پرسيد: انسان به واسطه «وقار» چه بركات و نتايجي را كسب مي‌نمايد؟ ايشان در پاسخ فرمودند: «وقار، بركاتي براي انسان در پي دارد كه اولين آنها حالت مهرباني است.» انسان وقتي با وقار شد سعي مي‌كند با همه به مهرباني رفتار كند. سپس فرمودند: دومين اثر وقار، دور انديشي است «. متانت و وقار انسان را آينده نگر مي‌كند، زيرا مي‌داند اگر رفتار نادرستي از او سر بزند، دوستان خود را از دست خواهد داد. از ديگر بركات» وقار و متانت " را امانت داري، پرهيز از خيانت، راستگويي، كنترل شهوات، درست عمل كردن از نظر مالي، آمادگي براي مقابله با دشمن، نهي از منكر، پرهيز از ناداني و برحذر داشتن ديگران از آن است. سپس در ادامه مي‌فرمايد: خوشا به حال آنها كه با وقارند و خوشابه حال آنهايي كه سبك نيستند و سبكي را براي خود پيشه نمي‌كنند، خوشا به حال آنان كه نادان نيستند و ناداني به خرج نمي‌دهند، خوشابه حال كساني كه اهل بخشش و گذشت هستند و در جامعه همواره با ديگران به اين روش برخورد مي‌كنند.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه افزود: ما به بركت اين حديث نوراني بايد تلاش كنيم تا هميشه آرامش داشته و با وقار رفتار نماييم و در جامعه و محيط زندگي اين آموزه‌ها را به كار بنديم.



سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.