پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

سه شنبه هفته آینده رونمایی از ضریح جدید حرم امام حسین (ع)

سه شنبه هفته آینده رونمایی از ضریح جدید حرم امام حسین (ع)

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: رونمایی از ضریح جدید حرم امام حسین (ع) 15 اسفندماه با حضور مقامات ایران و عراق برگزار می‌شود.

به گزارش حج نیوز، حسن پلارک اظهار کرد: با توجه به اجرای سریع عملیات جابه‌جایی ضریح جدید امام حسین (ع) در کربلا، این ضریح با حضور شخصیت‌ها و مسئولان ایرانی و عراقی سه شنبه 15 اسفندماه رونمایی می‌شود. بر این اساس، زائران عتبات عالیات از 23 ربیع‌الاول مصادف با 16 اسفندماه می‌توانند ضریح جدید امام حسین (ع) را زیارت کنند.

این ضریح مطهر که در شهر مقدس قم ساخته شد، ششم شهریورماه امسال با حضور مسئولان کشوری و مدعوینی از چند کشور اسلامی در محل ساخت کارگاه این ضریح در مدرسه‌ی علمیه‌ی حضرت معصومه قم رونمایی شد. عملیات جابه‌جایی ضریح جدید امام حسین (ع) به کربلای معلی از اوایل بهمن‌ماه سال جاری آغاز شد که پس از گذشتن از چند استان کشور در میان استقبال و بدرقه‌ی پرشور هموطنان و محبان اهل بیت (ع) به کشور عراق و شهر کربلا منتقل شد.

در ساخت این ضریح که دارای وزنی حدود 12هزار کیلوگرم است و در آن از پنج‌هزار و 300 کیلوگرم چوب، چهارهزار و 600 کیلوگرم نقره، 118 کیلو و 650 گرم طلا، 700 کیلوگرم مس، 450 کیلوگرم تسمه و پولت‌های استیل، 700 کیلوگرم چوب تزیینی و 100 کیلوگرم آهن آلات استفاده شده است، مهندسان و هنرمندان سعادتمندی نام خود را ثبت کردند که می‌توان از استاد محمود فرشچیان، نگارگر نام‌آشنای دنیا برای طراحی ضریح، استاد سیدمحمد حسینی موحد، خطاط معروف و برجسته‌ی جهانی در کار خطاطی ضریح، مهندس عبدالحمید توکلی بینا و مهندس مهدی خوش‌نژاد و همکاران‌شان در کار مهندسی ضریح مطهر نام برد.

جنس سازه‌ی اصلی که پذیرای قطعات نقره، طلا و ... است از چوب ساج است. این چوب از درختی به همین نام در جنگل‌های شبه‌قاره‌ی هند و قاره‌ی آفریقا به‌دست می‌آید. مقاومت و استحکام این چوب سرآمد انواع دیگر چوب‌هاست و به‌دلیل فشردگی بسیار زیاد و چرب بودن نسوج آن،‌ در برابر حشرات و رطوبت بسیار مقاوم است. متخصصان عمر این چوب را تا هزار سال برآورد کرده‌اند، چراکه بناهایی که از این چوب از صدها سال قبل در کشورهای هند، چین و ... ساخته شده،‌ هنوز پابرجاست. چوبی که در ضریح مطهر به کار رفته است، به گواه شناسنامه‌ی آن در سال 1993 از جنگل‌های برمه استحصال شده است، وزن چوب‌های به‌کار رفته حدودا 5350 کیلوگرم است.

روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

بزرگ
بزرگ شنبه, 12 اسفند,1391 20:59
احساس غرور میکنم وامیدوارم برای سال جدید ضریح جدید را تبرک کنم