پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

تبادل تجربیات حج ایران در جلسه با رئیس شورای عالی حج و عمره عراق

تبادل تجربیات حج ایران در جلسه با رئیس شورای عالی حج و عمره عراق

رئیس شورای عالی حج و عمره عراق که همراه هیئتی عراقی به ایران سفر کرده است، عصر روز گذشته طی جلسه ای با مسئولان سازمان حج و زیارت دیدار و در جریان تجربیات ایران در خدمات رسانی به حجاج و معتمرین قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، شیخ خالد اباذر العطیه رئیس شورای عالی حج و عمره عراق روز گذشته (دوشنبه) در جلسه ای که در محل سازمان حج و زیارت برگزار شد، ضمن دیدار با مسئولان سازمان حج و زیارت در جریان تجربیات جمهوری اسلامی ایران در حوزه خدمات رسانی به حجاج و معتمرین قرار گرفت.

بر اساس این گزارش در ابتدای این جلسه حمید محمدی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت ضمن خوشامدگویی به هیئت عراقی در توضیح برنامه های سازمان حج و زیارت برای زائران خانه خدا گفت: شما عزیزان تا حدودی با سیستم حج و عمره ایران اعم از فرآیند ثبت نام از متقاضیان، آموزش زائران در ایران پیش از اعزام، ساماندهی زائران در کاروان ها و تأمین متمرکز تغذیه و تدارکات زائران و برنامه ریزی پروازها آشنایی دارید.

وی ادامه داد : یکی از ویژگی های عملیات حج و عمره ایران بهره گیری از نرم افزارهای یکپارچه و منسجم است که کار برنامه ریزی را برای ما آسان می‌کند و توانسته ایم بدین طریق اطلاعات جامعی از زائران برای برنامه ریزی سفر آنان و خدمات دهی بهتر به آنان داشته باشیم.

معاون سازمان حج و زیارت افزود: از دیگر ویژگی های عملیات حج و عمره زائران ایرانی این است که ثبت نام متقاضیان دارای  اولویت اعزام در کاروان های حج و عمره بصورت اینترنتی صورت می‌گیرد که در این ثبت نام زائران می توانند خودشان کاروان مورد نظر را بر اساس گروه قیمتی انتخاب کنند که مزیت مهم این ثبت نام این است که زائران تنها یکبار برای ارائه مدارک خود لازم است به دفاتر زیارتی مراجعه کنند و بدین ترتیب به میزان قابل توجهی از مراجعات فیزیکی زائران به دفاتر کاسته شده است.

در ادامه این جلسه محمدتقی قادری مدیرکل دفتر بودجه،تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان حج و زیارت به توضیحاتی در خصوص بهره مندی از تکنولوزی جدید و دانش فناوری اطلاعات در حوزه خدمات رسانی بهتر به زائران پرداخت و گفت: ما باید بتوانیم با استفاده از تکنولوژی تسهیلات بهتر و بیشتری به زائران ارائه دهیم و مسیر خدمات به زائران را از ثبت نام اولیه تا اعزام به صورت شفاف در معرض دید آنان قرار دهیم .

وی ادامه داد: سیستم های نرم افزاری سازمان به صورت منسجم و یکپارچه و مرتبط با هم طراحی شده و از این طریق با استفاده از اطلاعاتی که از زائران در اختیار داریم، به مشکلات و نیازهای آنان پاسخ داده می شود.

حسن سرخوش مدیرکل برنامه ریزی پذیرش و اعزام سازمان حج و زیارت نیز که در این دیدار حضور داشت، در ادامه گفت : سال گذشته نرم افزار مسار الکترونیکی برای اولین بار در حج مورد استفاده قرار گرفت که تنها دو بخش آن شامل ایجاد حساب و ثبت قراردادهای مسکن در آن به اجرا در آمد اما امسال تأکید وزارت حج عربستان این است که همه کشورهای اسلامی که به حج می آیند، تمام فرآیندهای چهارگانه این نرم افزار را کاملاً ثبت نمایند.

وی به سفر اخیرش به عربستان در خصوص هماهنگی در این خصوص اشاره کرد و افزود: مراحل ابتدایی ثبت اطلاعات زائران در نرم افزار مسار الکترونیکی برای زائران ایرانی حج امسال انجام شده است و باقی مراحل نیز در حال انجام است.

با توجه به اینکه ایران در سال گذشته در استفاده از نرم افزار مسار الکترونیکی بر خلاف بسیاری از کشورها با مشکلی مواجه نشد، طرف عراقی  در این دیدار برخی از مشکلات خود را در کار با این نرم افزار مطرح کرد و در خصوص رفع این مشکلات مشورت خواست.

آقای سرخوش در ادامه به توضیحاتی در خصوص پذیرش و اعزام زائران پرداخت و گفت : زائران در صف انتظار حج بر اساس تاریخ ثبت نام و زائران در صف اعزام به عمره بر اساس اولویت هایی که با قرعه کشی برای آنان مشخص شده، به سرزمین وحی اعزام می شوند.

وی ادامه داد: بر اساس ظرفیت اعزام در حج و عمره و همچنین بر اساس تعداد زائران ثبت نام شده در هریک از استان ها، ظرفیت اعزام هر استان در حج و عمره مشخص می شود.

وی به تنظیم جداول پروازی برای اعزام زائران اشاره کرد و گفت: عمره گزاران از 21 ایستگاه پروازی و حجاج از 19 ایستگاه پروازی ایران به عربستان اعزام می شوند.

مدیر کل برنامه ریزی پذیرش و اعزام سازمان حج در پاسخ به سوال طرف عراقی در خصوص  نحوه اولویت بندی زائران برای اعزام به عمره و حج توضیحاتی به ایشان ارائه کرد.

وی همچنین در ادامه در خصوص صدور ویزا و برنامه ریزی برای پرواز زائران توضیحاتی داد.

در ادامه این دیدار ناصر خدرنژاد مشاور عالی رئیس سازمان حج و زیارت در امور حج و عمره، به توضیحاتی در خصوص برنامه ریزی برای اسکان حجاج و معتمرین پرداخت و گفت: تمام امور در سازمان حج و زیارت در قالب تشکیل کمیته های تخصصی هر بخش همچون تغذیه ، اسکان و نقل و ... برنامه ریزی و تصمیم گیری می شود. به عنوان مثال در حوزه اسکان زائران کمیته ای متشکل از کارشناسان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت و متخصصین این حوزه و افرادی آگاه از شرایط عربستان برنامه ریزی ها را انجام می دهند.

وی افزود: کیفیت هتل ها توسط مهندسین مورد بررسی قرار گرفته و به ما اعلام می شود و ما قبل از اینکه هتلی را اجاره کنیم ، بررسی می کنیم که این هتل چه درجه ای دارد و در چه منطقه ای قرار گرفته، دسترسی های آن چگونه است، برای چه تعداد زائر ظرفیت دارد و بر اساس اینگونه موارد هتل ها قیمت گذاری می شوند.

مهندس خدرنژاد در خصوص تخصیص هتل ها به کاروان ها توضیح داد: در مدینه منوره در حج 4 و نیم متر مربع و در مکه مکرمه 4 متر مربع برای هر زائر در نظر گرفته می شود که بر این اساس اتاق ها بین زائران تقسیم می شود.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی های مناسبی که در دو سال گذشته در حوزه اسکان صورت گرفته ، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های این حوزه انجام گرفته است.

در ادامه سید عباس حسینی مدیرکل اسکان و تغذیه زائرین نیز در خصوص تغذیه زائران خانه توضیح داد: در این خصوص برنامه ریزی توسط هیئت و کمیته تخصصی صورت می گیرد . برنامه غذایی زائران برنامه ملی و متناسب با ذائقه تمام زائران از استان ها و اقوام سراسر کشور است.

وی ادامه داد: نیروهای آشپز ما بر اساس بانک اطلاعاتی موجود توسط هیئتی گزینش و از میان بهترین آشپزها انتخاب می شوند.

وی در خصوص خرید مایحتاج تدارکاتی حج و عمره توضیح داد: در این خصوص فراخوانی در ایران و عربستان صورت می گیرد و سعی می کنیم با تولیدکننده های اصلی کار کنیم و در سال های اخیر سعی شده بخش قابل توجهی از لبنیات، مواد غذایی و اخیراً گوشت از داخل کشور تأمین شود و در حج گذشته توانستیم بخشی از میوه فصل را از ایران تأمین کنیم.

در ادامه آقای خدر نژاد در این باره توضیح داد: صبحانه، نهار و شام زائران به عهده سازمان حج و زیارت است و همچنین برای رفاه حال زائران بیمار، در برنامه غذایی ، درصدی غذای رژیمی هم در نظر گرفته شده است.

طرف عراقی در خصوص تهیه غذای زائران سوالاتی مطرح کرد که طرف ایرانی اعلام آمادگی کرد تا تجربیات خود را در اختیار برادران عراقی قرار دهد.

شیخ خالد اباذر العطیه رئیس شورای عالی حج و عمره در این دیدار گفت: همه ما هدف مشترکی را دنبال می کنیم، هدف ما ارائه خدمات خوب به حجاج و معتمرین است. ما علاقمندیم هزینه ها کاهش و سطح کیفی خدمات را افزایش دهیم و قطعا شما در انتقال تجربیات اجر بالایی خواهید برد و امیدواریم جلسات متعدد دیگری با شما عزیزان در ایران و عراق داشته باشیم.

حمید محمدی معاون سازمان حج و زیارت نیز در پایان گفت: خدمت به زائران برای ما افتخار است و خوشحالیم که در تبادل اطلاعات و تجربیات با برادران عراقی دامنه این خدمات افزایش می یابد. سازمان حج و زیارت دارای 20 سال تجربه آموزش در حوزه زیارت و دارای مراکز آموزشی است و می تواند در این حوزه به برادران عراقی یاری دهد.

شایان ذکر است هیئت عراقی شب گذشته طی مراسم شام کاری با حضور حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت، با مهندس اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت دیدار و در خصوص مسائل مشترک گفت و گو کردند.

گفتنی است حسين كاظم، مدير كل حقوقي شوراي عالي حج و عمره عراق، حسين رئوف هادي، مديركل برنامه‌ريزي و پيگيري شوراي عالي حج و عمره عراق، عبدالحكيم نصرت عبدالرحمن، مدير كل خدمات شوراي عالي حج و عمره عراق و عبدالستار جبار عدنان، معاون مدير كل ارشاد ديني شوراي عالي حج و عمره عراق؛ شیخ خالد اباذري العطيه، رييس جديد شوراي عالي حج و عمره عراق را همراهي مي‌كردند.


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.