پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

همایش آداب و اسرار حج در بجنورد برگزار شد

همایش آداب و اسرار حج در بجنورد برگزار شد

در روز سه شنبه 94/04/23 همایش آداب و اسرار حج در شبستان جدید الاحداث امام زاده سید عباس بن موسی بن الجعفر (ع) شهرستان بجنورد برگزار گردید

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت خراسان شمالی روز سه شنبه 94/04/23 همایش آداب و اسرار حج برای زائرین حج تمتع  از ساعت 16 الی 18 با همت نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت خراسان شمالی و همکاری مدیریت حج و زیارت استان و مدیران کاروان های حج تمتع سال جاری برگزار شد.

بر اساس این گزارش در آغاز این مراسم آقای محمد باقر قاصری سرپرست حج و زیارت استان خراسان شمالی با اشاره به جداول پروازی پیش بینی شده برای اعزام زائرین حج تمتع امسال زمان تقریبی اعزام کاروان های استان را از پانزدهم شهریور ماه به بعد اعلام کرد و گفت: در سال جاری با همت مدیران منتخب استان های خراسان شمالی لباس متحد الشکل زائرین با کیفیت و قیمت خوبی تهیه شده است و  برای تهیه دیگر اقلام مورد نیاز زائرین نیز تمهیدات مقتضی از سوی مدیران منتخب اندیشیده شده است .

ایشان در ادامه با اشاره به اهمیّت برگزاری جلسات آموزشی اعلام کرد تدابیر لازم برای برگزاری همایش آموزشی یک روزه زائرین حج تمتع در نیمه دوم مرداد ماه اتخاذ شده است وی به زائرین توصیه کرد در همایش یک روزه هم شرکت نمایید تا با مراحلی که پیش بینی شده است از مرحله فرودگاه الی آخر توان افزایی ایجاد شود

 در ادامه بخش اول این مراسم حجه الاسلام و المسلمین ابوالفضلی نماینده بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت خراسان شمالی با تقدیر و تشکر از حضور به موقع زائرین و تلاش و زحمات مدیران کاروان ها که زمینه و مقدمات حضور زائرین را فراهم آوردند ، از سرپرست حج و زیارت استان و دیگر افرادی که در برگزاری این مراسم  تلاش نموده بودند تشکر کردند و ادامه دادند : جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای اسلامی تقریباً تنها کشوری است که در کنار مسائل اجرایی مربوط به اعزام زائرین حج تمتع به امر آموزش زائرین با این وسعت و گستردگی می پردازد و معمولاً در دیگر کشورها خدمات ارائه شده به زائرین محصور به اقدامات مرتبط با اخذ ویزا ، پرواز و هتل و ... می باشد . وی افزود: ما برای اینکه حاجی آماده بشود و بتوانند هر چه بهتر مناسک حج را انجام دهند بیش از ده جلسه آموزش برای زائرین با حضور روحانیون کاروان ها و عوامل اجرایی قبل از اعزام در سرفصل های مختلف مناسک حج ، اسرار حج ، تاریخ مکه و مدینه و ... برگزار می کنیم که این ها همه از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشد . ما در نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری با همکاری دیگر عزیزان در کنار جلسات آموزشی کاروان ها جلساتی مثل این جلسه ای که امروز برگزار می گردد با هدف بیشبرد اهداف معنوی زائرین و بهره مندی بیشتر زائرین عزیز از سفری که در پیش دارند برگزار می کنیم .

ایشان در ادامه با اشاره به همایشی که قرار است در آینده نزدیک برگزار گردد تاکید کرد: من از زائرین عزیز می خواهم حتماً در آن همایش آموزشی شرکت نمایند .استان خراسان شمالی جزو معدود استان هایی می باشد که همایش آموزشی زائرین را به این شکل اجرا می نماید و این امکان برای شما فراهم می گردد که قبل از اعزام تمام آن اماکن مقدسی که قرار است تشریف ببرید و اعمال و مناسکی که باید انجام دهید را از نزدیک به صورت ملموس مشاهده نمایید . . با توجه به توجیه خوبی که زائرین در همایش آموزشی شده بودند در مراحل مختلف اجرای اعمال و مناسک حج کمترین مشکل را نداشتند بنابراین حتما در همایش آموزشی شرکت فرمایید .

حجه الاسلام و المسلمین ابوالفضلی در ادامه سخنان خود با اشاره به عنوان جلسه که آداب و اسرار حج می باشد بیان نمود : ما برای زائرین دو نوع آموزش داریم که یکی همان آموزش مناسک است که در جلسات آموزشی کاروان ها بیان می شود ویکی هم همین جلسه در ارتباط با آداب و اسرار حج می باشد به این معنی که اعمال دو بُعد دارد یکی ظاهر و پوسته آن و یکی هم باطن و هسته آن می باشد وی افزود:شما در طول سفر حج مناسکی انجام می دهید که دارای مغز و اسراری هستند که بنده در این فرصت کوتاهی که هست به بعضی از آنها اشاره می کنم مثلا سرّ احرام پوشیدن این است که شما لباس دنیا را از تن خارج می کنید و لباس احرام که لباس تقوی را که لباس خیر است می پوشید .

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت با استناد به حدیثی از حضرت امام سجاد (ع) به تشریح سرّ نیت احرام پرداخت ودر ادامه اسرار مربوط به بخشی دیگر از اعمال حج مانند ذکر تلبیه ( لبیک ) ، طواف نمودن ، تقصیر کردن ، قربانی نمودن و ... بیان کرد.

در بخش دوم این مراسم حجه الاسلام  یعقوبی جانشین نماینده ولی فقیه دراستان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد با اشاره به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و بیان بخش هایی از دعاهای واردشده برای این ایام خداوند را پناه گاه مطمئن ذکر نمودند و حج را وسیله ای برای مستغنی شدن روح انسان دانستند و گفتند : کسی که می خواهد به حج مشرف شود باید گوهر وجود خود مهیّای این سفر نماید کلمه حج به معنی قصد است و حاجی در حقیقت قصد خدا می کند و آماده دگرگون شدن حال می شود در ماه مبارک رمضان هستیم که با سفر حج این شباهت مهمان خدا بودن را دارد با این تفاوت که شما در حج برعکس ماه رمضان هم صفات جمال و هم صفات جلال خداوند را مشاهده می کنید .

حاجی در سفر حج هم سیر آفاقی دارد که همان ظاهر سفر است وهم سیر انفسی دارد که باید در درون خود مراحلی را طی کند و تحول درونی را انجام می دهد ما از بدهی ها هجرت می کنیم به سوی خوبی ها ، از هوای نفس عبور کنیم به عشق خدای عزیزمان برسیم . دعا کنید در هر دو سفر با سلامتی بروید و به سلامتی برگردید .

ایشان در ادامه سخنان خود با بیان بخشی از تاریخ مکه و کعبه از زائرین خواستند که به این مسائل با اندیشه نظر کنند و از سرگذشت ظالمان تاریخ عبرت بگیرند . ایشان افزودند: مناسک واجب زائرین از مرحله احرام آغاز می شود . ورود به شهر مکه آداب دارد و باید حتماً محرم بشوید تا بتوانید وارد شوید لباس احرام نمادی از کفن است و حاجی با پوشیدن این لباس تمرین چگونگی رهایی از تعلقات دنیایی را انجام می دهد . حاجی در لحظه محرم شدن به یاد مرگ و قیامت می افتد و لباس تقوی می پوشد همانگونه که لباس جسم را عوض می کنیم لباس روح را هم تغییر بدهیم و لباسی با رنگ خدایی بپوشیم که ماندگار و ابدی است . حضرت امام رضا (ع) علت محرم شدن را مهیا شدن برای خاشع شدن قلب ها بیان نموده اند . این مهمانی با مهمانی های دیگر فرق دارد مقدماتی دارد برای ورود به محدوده حرم الهی که باید از همه ظواهر و امتیازات و برتری های ظاهری جدا شد و محرم شد .   

حجه الاسلام و المسلمین یعقوبی در ادامه سخنان خود به تشریح اسرار نهفته در مراحل مختلف مناسک حج پرداختند و گفتند :  هرکدام از این اعمال و مناسک بیانگر نمادهایی از اسرار الهی است و نیاز دارد که حاجی در همه طول سفر حواسش به این نکات و اسرار باشد

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.