پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در مراسم تواصي بحق عنوان كرد:

توانايي علمي جمهوري اسلامي ايران در دانش هسته اي دليل حضور قدرت هاي غربي در مذاكرت وين بود

توانايي علمي جمهوري اسلامي ايران در دانش هسته اي دليل حضور قدرت هاي غربي در مذاكرت وين بود
نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني در مراسم تواصي بحق در جمع نمازگزاران مجموعه حج وزيارت، ضمن تبريك عيد سعيد فطر اظهار داشت: بايد تلاش كنيم هر آنچه كه در ماه مبارك رمضان كسب نموده ايم را برنامه عمل زندگي خود تا رمضان آينده قرار دهيم.

تحصيل علم و دانش موجب رضايت خداوند
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج،حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، در ادامه سلسه مباحث "راه هاي كسب رضايت خداوند تبارك و تعالي" به موضوع "تحصيل علم ودانش " به عنوان يكي ديگر از راه هاي كسب رضايت پروردگار اشاره كرده و اظهار داشت: توجه به تحصيل علم و دانش، مساله مهم و تاثيرگذاري در زندگي انسان ها محسوب مي شود.

سرپرست حجاج ايراني، به روايتي در اين زمينه استناد كرد كه مي فرمايد: " وَ طَالِبُ الْعِلْمِ حَبِيبُ اللَّهِ و مَن احبّ العلم وجبت له الجنّه، و يصبح و يمسي في رضي الله و لا يخرج من الدنيا حتي يشرب من الكوثر وَ‌ يَأْكُلَ مِنْ ثَمَرَهِ الْجَنَهِ" كساني كه به دنبال علم و دانش اند، دوست خدا هستند وكسي كه دوستدارعلم بوده و به دنبال علم آموزي است صبح و شام خداوند تبارك و تعالي از او راضي است، چنين شخصي از حوض كوثر سيراب شود و از ميوه بهشتي بهره گيرد" . اين روايت نشان مي دهد كه كسب علم و دانش، رضاي خداوند را در دنيا و آخرت در پي دارد.

ايشان تاكيد كرد: قرآن و روايات همواره انسان را به كسب دانش و علم آموزي سفارش نموده و كساني كه علم مي آموزند را با مجاهدان راه خدا در يك رديف قرار داده و آنها را داري درجات بالايي نزد خداوند معرفي مي كند. در سيره پيامبر اسلام(ص) اهتمام به علم و دانش مورد توجه بسيار قرار گرفته است به گونه اي كه ايشان اگر به مجلسي وارد مي شدند كه دو حلقه در آنجا تشكيل شده و يكي حلقه ذكر و ديگري حلقه علم، به حلقه علم آموزي مي پيوستند. پيامبر اسلام (ص) در عمل مشوق مردم در كسب علم و دانش بودند و همواره تاكيد مي فرمودند اُطلبُ العِلم من المهد الي لحد " ز گهواره تا گور دانش بجوي" .

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت افزود : از يكي ازعلماي بزرگ شيعه در شب هاي قدر نقل شده كه هرچند دعا ارزشمند است ولي آنان كه در اين شب ها به علم آموزي مشغول باشند ارزشش از دعا بالا تر است. امروزه شايد مفهوم اين سخنان براي ما روشن باشد ليكن در گذشته سطح معلومات و دانش بيشتر مردم بالا نبود و افراد از علم بهره محدودي مي بردند.

مطالعه و كسب علم و دانش، ضامن پيشرفت و توسعه جامعه
ايشان يكي از ابزارهاي قدرت كشورها را توانايي آنها در كسب علم و دانش و تكنولوژي عنوان كرد و افزود: در اسلام بر كسب مراتب علمي و توسعه آن در جامعه تاكيد و آن را لازمه تحقق: الْإِسْلَامُ يَعْلُو وَ لَا يُعْلَى عَلَيْهِ ( هيچ قدرتي در دنيا بالا تر از قدرت اسلام نيست ) دانسته است. پيامبر به اندازه اي براي علم آموزي اهميت قائل بود كه شرط آزادي هر اسير رومي را آموزش زبان رومي به 10 مسلمان تعيين كردند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، مطالعه عمومي مردم يك جامعه را يكي از نشانه هاي پيشرفت و توسعه آن جامعه عنوان كرد و اظهار داشت: در شرايط كنوني لازم است در عرصه كسب علم و دانش تلاش هاي بيشتري در كشور صورت گيرد . در بسياري از كشور ها در اماكني مانند اتوبوس، قطار، مطب پزشك و... افراد كتاب در دست داشته و از هر فرصتي براي مطالعه استفاده مي كنند ولي در ايران ميزان سرانه مطالعه مردم پايين است و با آمدن وسايل ارتباط جمعي مانند تلفن همراه و اينترنت وتلويزيون، اين ميزان مطالعه در كشور باز هم كاهش يافته است. براي داشتن جامعه اي پويا و توسعه يافته لازم است از دوران كودكي به فرزندان خود بياموزيم كه مطالعه كنند. كشوري كه مي خواهد جهانيان را متوجه اسلام كند و رتبه برتر را از نظر علم و دانش در منطقه كسب نمايد، لازم است مردمش حداقل به يك زبان خارجي مسلط باشند تا بتواند هم كسب دانش نمايند و هم دانش خود را به ديگران انتقال دهند.

وي افزود: در روايت ديگري آمده است : "إنَّ الملائكَةَ لتضَعُ أجنِحَتَها لطالبِ العلمِ ، آنگاه كه انسان در حال علم آموزي است، فرشتگان بال هاي خود را زير پاي او مي گسترند."يعني دانشجو و طالب علم عملاً روي بال فرشتگان علم مي آموزند .

جمهوري اسلامي ايران كشوري توانا در عرصه علم و تكنولوژي
آقاي قاضي عسكر در ادامه توجه به كسب علم و دانش را يكي از ويژگي هاي بارز مقام معظم رهبري عنوان كرد و در اين زمينه اظهار داشت : چند سال قبل ناشر كتاب هاي دفاع مقدس خدمت مقام معظم رهبري رسيده بودند و اظهار مي داشتند: تا آن زمان 120 عنوان كتاب در زمينه دفاع مقدس منتشر كرده اند و معظم له فرمودند 90 عنوان از آنها را مورد مطالعه قرار داده اند. ايشان علاوه بر انجام امور روزمره، زمان زيادي را نيز به مطالعه اختصاص مي دهند و كتاب هاي زيادي را با دقت مطالعه كرده و حاشيه هايي بر آنها مي نويسند و در مقام شعر و نثر نيز داراي توانايي هاي بالايي هستند و اين مسئله را در پيام هاي معظم له مي توان مشاهده كرد.

وي افزود: امروز دانش بشر در تمام زمينه ها مانند پزشكي، نجوم ، هندسه و رياضيات و علوم طبيعي و... توسعه يافته است و هر روز شاهد پيشرفت هاي جديدي در عرصه هاي مختلف علمي هستيم و با آمدن امكانات مدرني مانند اينترنت، سرعت انتقال علم و دانش رشد چشمگيري يافته است و با وارد كردن يك كليد واژه، هزاران مطلب مرتبط با آن در اختيار انسان قرار داده مي شود.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت به توانايي هاي دانشمندان ايراني در عرصه هاي مختلف علمي اشاره كرد و اظهار داشت: توليد علم همواره مورد تاكيد مقام معظم رهبري بوده است و جوانان ما نشان داده اند كه توانايي اين كار را در عرصه هاي گوناگون دارند. در دوراني كه شديدترين تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران اعمال گرديد، دانشمندان ايراني توانسته اند كارهاي بزرگي انجام دهند كه قبل از آن در ايران متداول نبود. به عنوان مثال آنان توانستند به دانش هسته اي دست يابند و ايران توانايي غني سازي اورانيوم تا 20 درصد را بدست آورد و انواع سانتريفيوژ هاي مدرن را طراحي و توليد نمود.

وي تصريح كرد: يكي از دلايل حضور غرب و آمريكا به پاي ميز مذاكره با ايران در زمينه هاي هسته اي، همين توانايي هاي علمي ايران بود و جمهوري اسلامي ايران هيچ گاه از مواضع خود عقب نشيني نمي كند و روز بروز نيز به پيشرفت هاي بيشتري نايل مي شود. متاسفانه گاهي افرادي در داخل كشور آن دسته از سخنان سردرمداران غربي كه براي كشورهايشان مصرف داخلي دارد را بيان مي كنند وعظمت كار صورت گرفته توسط ايران را ناديده مي گيرند. جان كري وزير امور خارجه امريكا در مصاحبه اخير خود اعلام كرده كه به هيچ وجه نمي توان با تحريم مقابل پيشرفت ايران ايستاد و تحريم براي ايران كارساز نيست. كساني كه قبلا اعلام مي كردند كه تحريم ها ايران را به زانو در مي آورد، اكنون اعتراف مي كنند كه تحريم ها كارساز نيست .

ايشان افزودند: زماني غربي ها اظهار مي كردند كه ايران نبايد دانش هسته اي در اختيار داشته باشد ولي اكنون توانايي دانش هسته اي ايران را به رسميت شناخته اند. اگر بخواهيم در مقابل قدرت هاي بزرگ روي پاي خود ايستاده و حرفي براي گفتن داشته باشيم بايد به علم و دانش بهاي لازم را بدهيم و يك نهضت عظيم علمي را در كشور ايجاد كنيم، آن وقت است كه خداوند از ما راضي خواهد شد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.