پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر خبر داد ؛

تمهیدات پزشکی در حج امسال / کمبود دارو در حج نخواهیم داشت

تمهیدات پزشکی در حج امسال / کمبود دارو در حج نخواهیم داشت
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت به تمهیدات پزشکی در نظر گرفته شده برای حج امسال اشاره کرد و گفت: به اندازه کافی دارو در عربستان داریم و کمبود دارو نخواهیم داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت و سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت امروز دوشنبه پنجم مرداد ماه طی نشستی خبری به تشریح برنامه‌های پزشکی حج و زیارت در حج تمتع پرداختند.

در این نشست خبری، مرعشی با اشاره به فرسوده شدن ناوگان حمل و نقل بیماران ایرانی در عربستان، گفت: پنج دستگاه آمبولانس خریداری و به ناوگان حمل و نقل ایران اضافه شده است.

افزایش کیفیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بیمارستان‌های ایران در مکه و مدینه

وی از تجهیز آمبولانس‌ها به بالاترین سیستم سخت افزاری جهت گرفتن نوار قلب، آزمایش قند، سدیم، پتاسیم و ...  و انتقال نتایج آزمایش‌ها توسط «وای‌فای» به بیمارستان‌های ایران در مکه و مدینه خبر داد و گفت: سیستم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بیمارستان‌های ایران در حج نیز بهبود داده می‌شود.

حذف نسخه‌نویسی کاغذی در حج

مرعشی همچنین اعلام کرد: تلاش داریم سیستم نسخه‌نویسی کاغذی در حج حذف و نسخه‌های کامپیوتری تهیه شوند. همچنین طرح انطباق پزشکی زائران خانم در حج امسال 100 درصدی اجرا و تمامی زائران خانم از همراهی پزشک خانم برخوردار خواهند بود و در تمام پروازها نیز پزشک در کنار زائران حضور خواهد داشت.

پیش‌بینی افزایش مشکلات گرمازدگی در حج سال جاری

وی در ادامه گفت: با توجه به گرم بودن هوا در حج سال جاری، پیش‌بینی می‌شود درصد گرمازدگی در زائران افزایش داشته باشد همچنین مانند سال‌های گذشته بیماری‌های تنفسی و عضلانی شایع‌ترین بیماری در میان زائران باشد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت افزود: تجویز متفاوت متخصصان در داخل کشور مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند، همین مسئله در حج تمتع نیز ممکن است رخ داده و مسائلی را ایجاد کند که بر همین اساس در تلاش هستیم پروتکل مشترک بیماری‌ها را در حج اجرا و برای اولین بار این مسئله را برای بیماری‌های زنان و استفاده از داروی ضد بارداری ساماندهی و اجرا کنیم.

وی از انجام تحقیقات متعدد طی حج در خصوص مباحث پزشکی نیز سخن گفت و اعلام کرد: در سال جاری پژوهش، نگرش و آموزش پزشکان در خصوص بیماری‌های شایع حج انجام می‌شود.

مرعشی در خصوص شرایط کرونا در عربستان گفت: در حال حاضر 9 بیمار در عربستان به این بیماری مبتلا هستند و منطقه جغرافیایی ابتلا به کرونا از مکه و مدینه فاصله زیادی دارد؛ در حج تمتع و عمره  گذشته نیز هیچ گزارشی از ابتلا به این بیماری در میان زائران نداشته‌ایم.

استطاعت جسمانی 48 نفر برای اعزام به حج تأیید نشد

وی از اتمام 100 درصدی معاینات پیش از اعزام زائران حج خبر داد و گفت: نظر کمیسیون پزشکی برای 280 نفر هنوز اعلام نشده است اما استطاعت جسمانی 48 نفر (از میان 60 هزارو 700 نفر) تأیید نشده است.

بازگشت 90 تن داروی ارسالی به حج

مرعشی در خصوص بازگشت 90 تن داروی ارسالی به عربستان نیز گفت: داروها تا پایان هفته جاری به کشور بازگشت داده می‌شود (این داروها اکنون در ترکیه هستند چرا که به دلیل توقف عمره پرواز به عربستان صورت نمی‌گیرد و داروها از طریق ترکیه به عربستان ارسال شده‌اند). البته میزان داروهایی که اکنون در عربستان داریم برای حج تمتع کفایت می‌کند اما از آنجایی که تنها یک بار در سال اجازه وارد کردن دارو به عربستان را داریم داروهای مورد نیاز عمره قبل از حج به عربستان ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: با هماهنگی وزارت بهداشت پس از بازگشت داروها کیفیت آنها بررسی می‌شود و در صورت تأیید کیفیت مورد استفاده قرار خواهند گرفت. البته خرید داروهای جدید برای ارسال دوباره و خرید برخی داروها از عربستان در صورت داشتن توجیه مالی مناسب در دستور کار هست.

ارائه تلفن همراه و سیم‌کارت رایگان به بیماران در بیمارستان‌های عربستان

در ادامه این نشست خبری اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز به طرح خوب مرکز پزشکی در حج سال جاری اشاره و اظهار کرد: مقرر شده به زائرانی که دچار بیماری حاد شده و به بیمارستان‌های عربستان اعزام می‌شوند تلفن همراه و سیم‌کارت رایگان اهدا شود تا بتوانند به صورت مستقیم با یکی از پزشکان مرکز پزشکی در ارتباط باشند.

اجرای طرح استفاده از  GPS برای زائران مسن در حج

وی افزود: در خصوص گم‌شدگان نیز برای نخستین بار تمامی اطلاعات زائران در اختیار عوامل امدادی قرار گرفته تا در صورت گم‌شدن زائران بتوانند به سرعت وارد عمل شوند، همچنین طرح استفاده از GPS برای زائران مسن هم در حال پیگیری است.

داروها زودتر از موعد به عربستان ارسال شده‌اند/ کمبود دارو نخواهیم داشت

اوحدی در خصوص دلایل بازگشت دادن داروهای ارسالی ایران از عربستان نیز گفت: ارسال داروها به حج (طبق قوانین عربستان) باید بعد از 15 شوال صورت می‌گرفت اما چون بدلیل توقف پروازهای عمره داروها زودتر ارسال شدند امکان ترخیص داروها در عربستان فراهم نشد اما مانند هر سال داروهای مورد نیاز زائران به اندازه کافی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و کمبود دارو نخواهیم داشت.

زائران نسخه داروهای خاص را همراه داشته باشند

وی تصریح کرد: وزارت حج عربستان اعلام کرده است در صورتی که زائران به داروهای خاصی نیاز داشته باشند باید نسخه دارو به زبان انگلیسی با مهر پزشک همراه زائر وجود داشته باشد.

اوحدی در پایان به زائران توصیه کرد: در جلسات آموزشی شرکت کرده و به توصیه‌های پزشکان توجه کنند.

وی افزود: به دلیل ساخت‌و‌سازهای مسجد‌الحرام از محل پیاده شدن از اتوبوس تا مسجد‌الحرام تا یک و نیم کیلومتر زائران باید پیاده‌روی کنند بر همین اساس بهتر است زائران از هم‌‌اکنون پیاده‌روی کرده و خود را برای حج آماده کنند.


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.