پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

پرده برداري از ضريح بهشت با حضور مقامات ايراني و عراقي در کربلاي معلي

پرده برداري از ضريح بهشت با حضور مقامات ايراني و عراقي در کربلاي معلي

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات خبر داد:پرده برداري از ضريح بهشت با حضور مقامات ايراني و عراقي در کربلاي معلي                                                            

 حسن پلارک گفت: امروز مراسم رونمايي از ضريح جديد امام حسين(ع) برگزار مي شود.

به گزارش حج نیوز، حسن پلارک رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات اظهار داشت: با توجه به اينکه ضريح قبلي حضرت سيدالشهداء 50 سال قبل نصب شده و دچار آسيب هاي اساسي شده بود ، با عنايت حق تعالي ، لطف اهل بيت (ع) و با مدد مردم عزيز و با هزينه هموطنان ولايتمدار و محب اهل بيت (ع) ساخته شد که با استقبال و بدرقه مردم چند استان با شور و شوق خاصي در کشور عراق به توليت محترم حرم حسيني تحويل شد و بحمدالله مراسم رونمايي از ضريح جديد امام حسين(ع) امروز سه‌شنبه ساعت 15 به وقت ايران با حضور جمعي از مقامات عراقي و ايراني برگزار خواهد شد.


رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات گفت:براي رونمايي از ضريح جديد امام حسين(ع) روز گذشته آيت الله جنتي عضو خبرگان رهبري، حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت،حجت الاسلام صافي گلپايگاني فرزند آيت الله صافي از مراجع تقليد قم،حجت الاسلام والمسلمين سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران، حجت‌الاسلام والمسلمين تقوي عضو شوراي سياست گذاري ائمه جمعه و الياس نادران نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي از جمله مسئولاني هستند كه براي شركت در مراسم رونمايي ضريح امام حسين(ع) وارد نجف شده اند.


مهندس پلارک افزود: مراسم رونمايي از ضريح جديد امام حسين(ع)در داخل حرم برگزار مي‌شود و بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء ورود براي تمامي زائران و عاشقان جهت زيارت آزاد است و مي‌توانند ضريح جديد را از نزديك زيارت كنند.

براي برگزاري اين مراسم برنامه‌هاي ويژه اي از سوي عتبه مقدسه امام حسين(ع) در نظر گرفته شده و از بعدازظهر یکشنبه پس از انفجار دربين الحرمين تدابير امنيتي و ايستگاه‌هاي بازرسي در شهر كربلا به ويژه اطراف حرمين تشديد شده است.

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات در ادامه تصريح کرد:ضريح جديد امام حسين(ع) که در شهر مقدس قم ساخته شد ، ششم شهريورماه سال جاري با حضور مسئولان کشوري و مدعويني از چند کشور اسلامي در محل ساخت کارگاه اين ضريح در مدرسه علميه معصومه قم رونمايي شد.عمليات جابجايي ضريح جديد امام حسين (ع)به کربلاي معلي از اوايل بهمن ماه سال جاري آغاز شد که پس از گذشتن از چند استان کشور در ميان استقبال و بدرقه پرشور هموطنان و محبان اهل بيت(ع)به کشور عراق و شهر کربلا منتقل شد.


وي افزود: در ساخت اين ضريح  که داراي وزني بالغ بر 12 هزار کيلوگرم است و در آن از پنج هزار و 300 کيلوگرم چوب، چهار هزار و 600 کيلوگرم نقره، 118 کيلو و 650 گرم طلا، 700 کيلوگرم مس، 450 کيلوگرم تسمه و پولت هاي استيل، 700 کيلوگرم چوب تزييني و 100 کيلوگرم آهن آلات استفاده شده است ، مهندسان و هنرمندان سعادتمندي نام خود را ثبت کردند که مي توان از استاد محمود فرشچيان  نگارگر نام آشناي دنيا براي طراحي ضريح ، استاد سيد محمد حسيني موحد خطاط معروف و برجسته جهاني در کار خطاطي ضريح ، مهندس عبدالحميد توکلي بينا و مهندس مهدي خوش نژاد و همکارانشان در کار مهندسي ضريح مطهر نام برد.


رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات همچنين اظهار کرد: جنس سازه اصلي که پذيراي قطعات نقره، طلا و... مي باشد، ‌از چوب ساج است. اين چوب از درختي به همين نام در جنگل‌هاي شبه قاره هند و قاره آفريقا بدست مي‌آيد. مقاومت و استحکام اين چوب سرآمد انواع ديگر چوب‌هاست و به دليل فشردگي بسيار زياد و چرب بودن نسوج آن،‌در برابر حشرات و رطوبت بسيار مقاوم است. متخصصين، عمر اين چوب را تا هزار سال برآورد کرده اند. چراکه بناهايي که از اين چوب از صدها سال قبل در کشورهاي هند، چين و... ساخته شده،‌ هنوز پابرجا است.چوبي که در ضريح مطهر به کار رفته است، به گواه شناسنامه آن در سال 1993 از جنگل‌هاي برمه استحصال گرديده است، وزن چوب‌هاي بکار رفته حدودا 5350 کيلو گرم مي‌باشد.


پلارک افزود: سازه ضريح مطهر به مساحت پلان  86/33 متر مربع  ،  در ابعاد 34/7 × 04/5  به  ارتفاع  49/4 متر  و با تعداد ‌20پنجره مي باشد که مقاومت اين سازه در برابر فشار عمودي ‌ 8/12 تن بار زنده و مرده و مقاومت در برابر فشارهاي جانبي نيز 600 کيلو بر هر متر مربع مي باشد.
روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

گمنام
گمنام ﺳﻪشنبه, 15 اسفند,1391 11:50
مرا ازپیش خود آقامکن رد...که کردم نام زیبایت به دل حک...دعاکن تابقیع راهم بسازیم...حسین جانم ضریح نو مبارک...قربونت برم حسین جانم اللهم الرزقنا کربلا
غلامرضاکبیری
غلامرضاکبیری ﺳﻪشنبه, 15 اسفند,1391 15:28
بنام خداوند جان آفرین

دست تمامی دست اندر کاران زحمت کش وخدوم درد نکنه،انشاالله خداوند قسمت کنه تمام

اونهایی که نرفتنه اندواونهایی که رفته اند و همیشه دلشون اونجاست برن زیارت آقا و

مولا یمان اباعبدالله الحسین رازیارت کنند.