پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت در همایش عوامل ستادی حج تمتع:

مدیران و عوامل ستادهای حج سعه صدر، مسئولیت پذیری، مدیریت زمان و تفکر تحول گرایانه داشته باشند

مدیران و عوامل ستادهای حج سعه صدر، مسئولیت پذیری، مدیریت زمان و تفکر تحول گرایانه داشته باشند

رئیس سازمان حج و زیارت در همایش مدیران و عوامل ستادی حج تمتع امسال مدیران و عوامل ستادهای اجرایی حج را به داشتن سعه صدر، تفکر تحول گرا، مسئولیت پذیری، مدیریت زمان توصیه کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی در همایش عوامل ستادهای حج تمتع امسال که در آستانه هفته حج برگزار شد، گفت: یکی از عظمت های بزرگ در تقویم کشور ما این است که هفته ای بنام حج در تقویم کشو رما وجود دارد و این درحالی است که برای بسیاری از مناسبت های مهم تنها یک روز در تقویم در نظر گرفته شده و علت اینکه برای حج یک هفته در نظر گرفته شده است این است که به عنوان مثال آنچه در روز قدس بدنبال آن هستیم در حج تحقق می باید و اگر از وحدت سخن به میان می آوریم، اوج تعالی وحدت در مراسم حج ابراهیمی است.

وی در سخنانش خطاب به عوامل ستادهای حج تمتع امسال بیان کرد: در عملیات حج مسئولیت سنگینی به عهده شماست و شما عزیزان حلقه اصلی ساختار تشکیلاتی عملیات حج هستید که برای رسیدن به هدف، نیازمند برنامه ریزی در  امور هستید.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: در مدیریت عملیات حج می توان با رویکرد مبتنی بر تجربیات گذشته عمل کرد به عنوان مثال در این رویکرد تعداد زائر، پروازهاو دیگر شاخص ها مشخص است و ما تجربیات گذشته را هرسال به اجرا در می آوریم و این رویکرد کاملاً توجیه پذیر است، آسیب شناسی شده و احتیاج به تشکیلات خاصی نیز ندارد.

وی در این رابطه افزود: رویکرد دوم در مدیریت حج، رویکرد مدیریت تحول گرا است. زمانی که بعد از عملیات حج گذشته برای گزارش عملیات، خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، معظم له فرمودند، حج ظرفیتی تمام نشدنی است که علما و دانشمندان باید بنشینند و کار کارشناسی انجام دهند که ببینند این ظرفیت را چه کار کنیم که تحول و نوآوری داشته باشیم.

مهندس اوحدی با ذکر حدیث "ان الله یحب المعالی الامور" ا زامام حسین(ع) گفت: بر اساس این حدیث خداوند دوست دارد ماموریتی که متوجه انسان می شود در عالی ترین سطح خودش انجام شود و تجلی پیدا کند و حال که ما در ضیافت و مهمانی خداوند قرار گرفته ایم لازم است در جهت تحقق این مهم تلاش بیشتری داشته باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: برای مدیریت با رویکرد تحول گرا باید ساختار تشکیلاتی و روابط تشکیلاتی تعریف کرد تا به آن تحول و نوآوری و معالی امور که در پی آن هستیم دست یابیم.

مهندس اوحدی اظهار داشت: جنس کار حج از نوع مدیریت بحران است از طرفی ما می خواهیم در حج تحول گرا باشیم برای اینکه بخواهیم این تضاد موجود را انسجام بخشیم، نیازمند تعریف ساختار تشکیلاتی به عنوان بستری برای تحقق اهداف و برنامه ریزی ها هستیم.

وی در این خصوص ادامه داد : برنامه ریزی برای عملیات حج از یکسال گذشته انجام شده است ، امروز در قالب ساختاری که تشکیل داده ایم، بستری برای تحقق برنامه ها فراهم شده است و برای اینکه در مدیریت، بحران نداشته باشیم ، نظم در ساختار تشکیلاتی یک ضرورت است.

رئیس سازمان حج و زیارت به مدیران و عوامل ستادی حج گفت: شما حلقه اصلی تشکیلات اجرایی حج هستید که کنترل و تحقق برنامه ها و انجام امور به عهده شماست، اینکه مدیران مناطق مدینه منوره و مکه مکرمه از میان مدیران استان ها انتخاب شده اند، بدلیل مسئولیت سنگینی است که در حج به عهده دارند، عملیات حج یکبار اتفاق می افتد و برگشت پذیر نیست و ما باید بدنبال این باشیم که از بحران ها جلوگیری کنیم.

مهندس اوحدی خاطر نشان کرد: اگر به دنبال تحول گرایی در حج هستیم و می خواهیم سطح کارمان بهتر شود، باید نگاهمان تحول گرا باشد و ساختار تشکیلاتی باید در جهت نوآوری و تحول گرایی حرکت کند.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه بیاناتش سعه صدر را مهم ترین اصل برای تحقق اهداف یک تشکیلات برشمرد و گفت:  بر اساس آموزه های دینی سعه صدر مهم ترین ابزار ریاست و مدیریت است همانگونه که حضرت موسی(ع) برای هدایت و دعوت فرعون، اولین دعایش درخواست شرح صدر بود.

وی در این باره افزود: بر اساس فرموده قرآن در سوره انشراح، خداوند شرح صدر را به عنوان یک نعمت به پیامبر اکرم(ص) عطا کرده بود و ما خدمتگزاران زائران زمانی شرح صدر خواهیم  داشت که شناخت کافی از اهداف بزرگی که دنبال می کنیم داشته باشیم و بدانیم که آثار برگزاری حج در جهان چیست.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه میسر شدن امور از آثار وضعی شرح صدر است، اظهار داشت: شرح صدر باعث می شود در مقام برخورد با مشکلات آرامش پیدا کنیم و می توانیم مدیریت بحران داشته باشیم.

مهندس اوحدی ایجاد و توان گفتمان با طرف مقابل را از دیگر برکات شرح صدر برشمرد و عنوان کرد: در مدت زمان ماموریت در حج در روابطی که از جنس نرم افزاری است می توانیم با مردمی که تنها برای یکبار به حج آمده اند ارتباط برقرار کنیم و درک متقابل میان ما و ایشان ایجاد شود.

رئیس سازمان حج مسئولیت پذیری را یکی دیگر از الزامات رفتاری خادمان ضیوف الرحمان دانست و گفت: ما نباید نسبت به وظیفه و مشکلاتی که در عملیات با آن مواجه هستیم، بی تفاوت باشیم و لازم است در صدد رفع مشکلات زائران بر آییم.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران حج در سال گذشته، آنان را خدام زائرین خواندند ، گفت: بزرگی ما به خدمت بیشتری است که به زائران می کنیم ، قطعا زائران به عنوان مهمان خدا آرامش روانی خواهند داشت اما ما در مقابل برطرف کردن مشکلات آنان در بوته آزمایش قرار می گیریم . زائر بعد از سفر حج توشه خود را می گیرد مبادا بعد از گذشت این زمان و فرصت، حسرت نصیبمان شود.

مهندس اوحدی مدیران و عوامل ستادی حج را اتاق فکر عملیات حج خواند و گفت: با انسجامی که در مجموعه ها خواهید داشت به اهداف مهمی که دنبال می کنید دست خواهید یافت.

رئیس سازمان حج و زیارت در سخنانش زمان را بستر مدیریت و انجام کار توصیف کرد و گفت: تشکیلات مرکب رسیدن به اهداف است اما زمان بستر مدیریت است و مدیریت با زمان چسبندگی مطلق دارد . در عملیات حج هر کاری زمان محدود خودش را دارد و اگر امور در زمان خودش انجام و چاره اندیشی نشود، بهم ریختگی در عملیات پیش خواهد آمد و لازم است در هریک از حوزه های عملیاتی چک لیست های لازم تهیه شود تا مشکلات در زمان خودش بررسی و پیگیری شود.

رئیس سازمان حج همچنین در ادامه گفت: همانند علم ریاضی در امور اجرایی هم باید همه چیز را به شکل مسأله ببینیم و یک راه حل اجرایی برای آن در زمان مخصوص خودش پیدا کنیم.

مهندس اوحدی در ادامه بیاناتش رعایت اخلاق را سرآمد همه امور برشمرد و گفت: شما عزیزان باید در حج تجلی اخلاق میزبانی و خادمی ضیوف الرحمان باشید همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند، از الزامات قبولی حج واجب رعایت اخلاق اسلامی است و ما خادمان حجاج هر اندازه به اخلاق پایبند باشیم، بیشتر در رفع مسائل و مشکلات پیش رو توفیق خواهیم یافت.

رئیس سازمان حج و زیارت در همایش عوامل ستادهای حج که در آستانه سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی برگزار شد، به ذکر خاطره ای از سید آزادگان مرحوم ابوترابی  پرداخت و گفت: ایشان در سخنانشان می فرمودند آنچه علما و بزرگان و سالکان راه حقیقت به عنوان راز مگوی عالم خلقت دنبال می کردند، خدمت به خلق است و زمانی که از ایشان سئوال شد که در این امر تا کجا باید پیش رفت، فرمودند: تا جایی که خاک شوی و دیگران برای رسیدن به خواسته های مشروعشان بر تو قدم بگذارند.

رئیس سازمان حج و زیارت به دعای امام سجاد در دعای مکارم الاخلاق اشاره کرد و گفت: ایشان در این دعا از خداوند می خواهند که اگر ذره ای محبوبیت و ترفیعی در میان مردم پیدا کردم، به همان اندازه درون خودم کوچک شوم.

مهندس اوحدی به شرایط ویژه امروز جهان اسلام اشاره کرد و بیان کرد: امروز شرایط جمهوری اسلامی در جهان از حیث قدرت و اقتدار ممتاز و متمایز از گذشته و در تاریخ بی مانند است و این توفیق به برکت بصیرت رهبری معظم انقلاب ، خون شهدا و صبر و شکیبایی مردم بدست آمده است.

رئیس سازمان حج در سخنانش به سفر اخیرش به کشور سوریه اشاره کرد و گفت: وزیر جهانگردی سوریه در این دیدار پیش از هر چیز موفقیت جمهوری اسلامی در مذاکرات با 1+5 را تبریک گفت و نخست وزیر آن کشور علی رغم آنکه از وضعیت جسمانی مطلوبی برخوردار نبود، بیش از 45 دقیقه در تجلیل جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان در دیدار با هیئت ایرانی سخن گفت همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی سوریه نیز در دیدارها از عظمت جمهوری اسلامی ایران سخن به میان آورد.

مهندس اوحدی به مدیران ستادی حج توصیه کرد: هر شب با عوامل زیر مجموعه خود جلسه داشته باشند و نسبت به شرایطی که در آن قرار داریم هشیار باشند .

وی در پایان گفت: جنس کار ما مدیریتی و تشکیلاتی است و لازم است با تشکیل اتاق فکر و برگزاری جلسات متعدد برای تحقق اهداف متعالی مجموعه که اجرای حجی درخور است، تلاش شایسته داشته باشیم.

 

 

 

 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.