پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

همایش مدیران و عوامل ستادی حج تمتع 94 برگزار شد

همایش مدیران و عوامل ستادی حج تمتع 94 برگزار شد

همایش نیروهای ستادی حج تمتع سال 1394 پیش از ظهر روز شنبه 24 مرداد ماه با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از مدیران بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت و نیروهای ستادی حج امسال در سالن اجتماعات سازمان حج و زیارت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، در ابتدای همایش مدیران و عوامل ستادی حج تمتع سالجاری حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت طی سخنانی در جمع خادمان حجاج سالجاری مدیریت در حج را مدیریت بحران توصیف کرد و بر ضرورت وحدت و همدلی در مجموعه، آینده نگری در برنامه ریزی ها، صرفه جویی به عنوان یکی از سیاست های اقتصادی حج و سرعت عمل همراه با دقت در امور تأکید کرد.

در ادامه این مراسم، مهندس سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان خاطر نشان کرد: اگر به دنبال تحول گرایی در حج هستیم و می خواهیم سطح کارمان بهتر شود، باید نگاهمان تحول گرا باشد و ساختار تشکیلاتی باید در جهت نوآوری و تحول گرایی حرکت کند.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه بیاناتش سعه صدر را مهم ترین اصل برای تحقق اهداف یک تشکیلات برشمرد و گفت:  بر اساس آموزه های دینی سعه صدر مهم ترین ابزار ریاست و مدیریت است همانگونه که حضرت موسی(ع) برای هدایت و دعوت فرعون، اولین دعایش درخواست شرح صدر بود.

رئیس سازمان حج مسئولیت پذیری را یکی دیگر از الزامات رفتاری خادمان ضیوف الرحمان دانست و گفت: ما نباید نسبت به وظیفه و مشکلاتی که در عملیات با آن مواجه هستیم، بی تفاوت باشیم و لازم است در صدد رفع مشکلات زائران بر آییم.

رئیس سازمان حج و زیارت در سخنانش زمان را بستر مدیریت و انجام کار توصیف کرد و گفت: تشکیلات مرکب رسیدن به اهداف است اما زمان بستر مدیریت است و مدیریت با زمان چسبندگی مطلق دارد . در عملیات حج هر کاری زمان محدود خودش را دارد و اگر امور در زمان خودش انجام و چاره اندیشی نشود، بهم ریختگی در عملیات پیش خواهد آمد و لازم است در هریک از حوزه های عملیاتی چک لیست های لازم تهیه شود تا مشکلات در زمان خودش بررسی و پیگیری شود.

مهندس اوحدی در ادامه بیاناتش اخلاق را سرآمد همه امور برشمرد و گفت: شما عزیزان باید در حج تجلی اخلاق میزبانی و خادمی ضیوف الرحمان باشید همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند، از الزامات قبولی حج واجب رعایت اخلاق اسلامی است و ما خادمان حجاج هر اندازه به اخلاق پایبند باشیم، بیشتر در رفع مسائل توفیق خواهیم یافت.

مهندس اوحدی به شرایط ویژه امروز جهان اسلام اشاره کرد و بیان کرد: امروز موقعیت جمهوری اسلامی در جهان از حیث قدرت و اقتدار ممتاز و متمایز از گذشته و در تاریخ بی مانند است و این توفیق به برکت بصیرت رهبری ، خون شهدا و صبر و شکیبایی مردم بدست آمده است.

در ادامه این مراسم حمید محمدی معاون امور حج و زیارت سازمان حج، ضمن اشاره به ویژگی های حج امسال، به نیروهای با تجربه ستادها توصیه کرد تا در صدد انتقال تجربیات خود به نیروهای کم تجربه بویژه نیروهای سال اولی برآیند تا از این طریق علاوه بر اجرای عملیات، کادرسازی نیز در سیستم انجام گیرد که این اقدام برای آنان باقیات الصالحاتی خواهد بود.

معاون سازمان حج و زیارت ضمن تأکید بر نوآوری در اجرای عملیات و آسیب شناسی حج سالهای گذشته افزود: امسال احکام مدیران ستادی حج از اردیبهشت ماه ابلاغ شد تا آنان در حوزه مسئولیت خودشان با شناخت کافی و جدیت بیشتر وارد شوند.

وی با بیان اینکه  در مسیر نوآوری و ایجاد خلاقیت حتی از نظرات کسانی که به ظاهر صاحبنظر نیستند نیز بهره مند شوید، افزود: اگر قرار باشد همان روال گذشته را هر سال اجرا کنیم، کار بزرگی نکرده ایم و تلاش کنیم از لحظه ورود به کار تا برگشت به کشور مشتاقانه آماده خدمت باشیم.

آقای محمدی با اشاره به اینکه عرصه حج عرصه مدیریت بحران است، عنوان کرد: ممکن است علاوه بر احکامی که به نیروهای ستادی ابلاغ شده است، بنا به اقتضای شرایط مأموریت ویژه ای نیز به عزیزان ستادی سپرده شود که لازم است در این خصوص آمادگی لازم را داشته باشیم.

معاون سازمان حج و زیارت به نیروهای ستادی تأکید کرد در طول موسم از مسئولان حوزه مربوطه تبعیت داشته باشند و عنوان کرد: از آنجایی که در طول عملیات مراجعات زیادی به ستاد انجام می گیرد، لازم است نیروهای ستادی بهترین رفتار را با ارباب رجوع بویژه زائران داشته باشند.

این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت، در سخنانش بر رعایت نظم و انضباط از سوی نیروهای ستادی تأکید کرد و گفت: لازم است هر کاری در عملیات در زمان خودش انجام شود و هر زمانی که کاری از ما خواسته شد، با جدیت تمام در جهت اجرای آن برآییم و هر وظیفه ای که بر عهده داریم با جدیت پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: در طول عملیات ارزشیابی نیز از نیروها انجام می گیرد که این ارزشیابی باعث می شود هم نقطه ضعف های کار را پیدا کنیم و از طرفی ممکن است ما در شرح وظایف و انتخاب افراد مشکل داشته باشیم که این موارد با ارزشیابی عملیات برای ما مشخص خواهد شد که البته  لازم است در ارزشیابی مدیران مجموعه ها و کاروان ها دقیق و با انصاف عمل کنیم و هدف ما تنها شناخت و رفع مشکلات باشد.

معاون سازمان حج و زیارت در انتها بر لزوم تدوین فرآیندهای عملیاتی حج تأکید کرد و گفت: در طول موسم حج در هر بخشی و با هر مسئولیتی که هستید، فرآیندها را مکتوب کنید، مسائل را بصورت روزانه یادداشت کنید تا بر اساس این مکتوبات مستند سازی انجام گیرد و فرآیندهای مستند سازی شده، بعنوان منبع آموزشی برای نسل های آینده مورد بهره برداری قرار گیرد.

در ادامه این همایش محمد آزاد معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت، توضیحاتی در خصوص ستادهای عملیاتی حج ارائه کرد و بیان کرد: همه عزیزان یک هدف که همان خدمتگزاری بهتر به حجاج است را دنبال می کنند، در این مسیر لازم است نیروها با یکدیگرتعامل و ارتباط لازم را داشته باشند.

وی افزود: اگر مشکلی پیش بیاید و همکاران ارتباط کافی نداشته باشند، معضل پیش آمده با توجه به زمان محدود، ممکن است عملیات حج را خدشه دار کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج به نیروهای ستادی توصیه کرد: در طول عملیات آراستگی و وضعیت ظاهری خود را حفظ کنند و در ستاد حتما لباس فرم بپوشند.

وی در پایان از همه عوامل ستادی خواست تا هر کدام با یادداشت برداری روزانه در جهت آسیب شناسی عملیات حج تلاش کنند.

در ادامه همایش مسعود مجردی رئیس ستاد مکه مکرمه، خطاب به نیروهای ستادی گفت: نیروهای ستادی بویژه سال اولی ها، این سفر را با سایر مأموریت ها مقایسه نکنند که این سفر عزت دنیا و آخرت آنان را به همراه دارد.

وی افزود: نیروهای ستادی در طول عملیات نگران خانواده خود نباشند و یقین داشته باشند که همین که لبیک گفته اند، خداوند از خانواده آنان محافظت خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: فارغ از تشکیلات اداری همه در حج یک کار جمعی را دنبال می کنیم که خدمت به زائران و ضیوف الرحمان است.

رئیس ستاد مکه مکرمه در حج به نیروهای ستادی توصیه کرد: حتما در ساعات اداری با لباس فرم در ستاد حاضر شوید، اگر در ساعاتی از شبانه روز غیر از ساعت کاری مشغول فعالیت هستید، حتما باید در ساعت کاری نیز در محل کارشان حضور داشته باشید و حتی در زمان استراحت تلفن همراهتان روشن باشد و آماده خدمت و فعالیت باشید.

در ادامه این همایش حجت الاسلام و المسلمین محمد زاهدی مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت طی سخنانی به اهمیت رعایت اخلاق حسنه در آموزه های دینی اشاره کرد و گفت: ارزش وجودی انسان ها در صفاتی است که در خود جمع کرده اند و اگر انسانی تهی از صفات رحمانی باشد، یک جسد خالی خواهد بود.

وی خطاب به نیروهای ستادی گفت: اگر در عملیات حج تمتع که به عنوان خادمان ضیوف الرحمان انتخاب شده ایم، کار ما همراه با حسن خلق نباشد، مدیون زائران و مردم شده ایم.

حجت الاسلام زاهدی در ادامه به موقعیت جمهوری اسلامی در منطقه و جهان اشاره کرد و اظهار داشت: به برکت نفس مسیحایی و رحمانی امام راحل(ره) و رهبری های دلسوزانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب، هر روز برگ جدیدی از موفقیت های جمهوری اسلامی ایران ورق می خورد و اگر یک روز به دنبال این بودیم که خود را از گزند دشمنان محافظت کنیم و دشمن به دنبال این بود که در مقابل پیشرفت های ما بایستد، امروز دشمنان ما نشسته اند و به این نتیجه رسیده اند که باید با جمهوری اسلامی کار کنند و بر اساس حدیث معصوم، فضیلت آن است که دشمن بر آن شهادت دهد.

وی در سخنانش به ویژگی های حج امسال اشاره کرد و گفت: مراقب باشیم دشمن به اختلافات مذهبی دامن نزد و برای حفظ وحدت تلاش کنیم.

وی به نیروهای ستادی توصیه کرد: حتماً سلسله مراتب اداری را در حج رعایت کنند، هر انتقاد و پیشنهادی را به رؤسای ستاد ها انتقال دهند و از اقدامات جزیره ای و خودسرانه پرهیز کنند و از رفتارهای حساسیت برانگیز خودداری نمایند.

مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت در پایان یادآور شد: دفاتر حراست سازمان حج و زیارت در ستادهای مکه مکرمه و مدینه منوره بصورت 24 ساعته در طول موسم پذیرای همکاران و نیروهای ستادی و زائران عزیز خواهد بود.

همایش مدیران و عوامل ستادی حج تمتع سال 94 ظهر شنبه 24 مرداد ماه 94 بکار خود پایان داد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.