پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نخستین گردهمایی مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت با مدیران عامل شرکتهای مرکزی سراسر کشور(شمسا)+گزارش تصویری

نخستین گردهمایی مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت با مدیران عامل شرکتهای مرکزی سراسر کشور(شمسا)+گزارش تصویری

نخستین گردهمایی مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت با مدیران عامل شرکتهای مرکزی سراسر کشور(شمسا) پیرامون مسائل عتبات عالیات در سالن همایشهای سازمان حج و زیارت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسوی مشاور رییس جمهور و ریاست سازمان حج وزیارت گفت: بار سنگینی بر دوش ماست که اهل بصیرت سنگینی این بار را درک می‌کنند.لکن خداوند متعال در کنار این سنگینی بار، کوثری را هم برای ما قرار داده‌ که باید تلاش کنیم با کسب بصیرت نهایت استفاده از آنرا بنماییم و به قله‌های سیر و سلوک الی الله دست یابیم.

دکتر موسوی درادامه سخنانش افزود: حال چکار کنیم تا از زیر این بار سنگین بیرون بیاییم و ازکوثر معطر خدمت به زوار امام حسین(ع) بهره‌مند شویم؟ خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: "و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدركه الموت فقد وقع اجره علی الله و کان الله غفورا رحیما"؛ لذا  بر اساس این آیه بایستی از خانه هوا و هوسی که برای خودمان ساخته‌ایم، هجرت کنیم و خارج شویم.

وی در ادامه گفت: عرفا گفته‌اند مرگ برای انسان بسیار سخت است تا جایی که روح نمی‌تواند طاقت بیاورد و مقاومت می‌کند. لذا لازم است از این خانه ظلمانی نفس خارج شویم تابتوانیم با قلبی سلیم سفری را که در پیش داریم، طی کنیم.

دکتر موسوی همچنین گفت: باید این را با تمام وجود درک کنیم که با غیر خدا نمیتوان این راه راطی کرد و در این راه جایی برای اغیار نیست. اما چگونه اغیار را از دلمان خارج نماییم؟ در دعای عرفه امام حسین(ع) می‌فرماید:"انت الذی ازلت الاغیار عن قلوب احبائک" یعنی خدایا تویی که اغیار را از دل محبین خود بیرون می‌آوری و می فهمیم که تنها با کمک خداوند اغیار از دل دوستداران خداوند زدوده می‌شود.

مشاور رییس جمهور در ادامه تأکید کرد: هدف سازمان، بعثه و شما کارگزاران چیزی جز خدمت به زوار اهل‌بیت(ع) نیست و همه دست به دست هم بر این مهم همت می‌گماریم. حال اگر به دنبال این باشیم که کاری را به اسم خودمان تمام کنیم، راه شیطان را پیموده‌ایم و از این زحمتی که کشیده‌ایم بهنگام مرگ بهره‌ای نخواهیم جست.

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: در این جلسه باید تلاش کنیم تا نرخ سفر به عتبات عالیات را پایین بیاوریم و با حداکثر توان تسهیلات در اختیار زوار اباعبدالله(ع) قرار دهیم و از همه چیزمان بگذریم تا زائر امام حسین(ع) به کربلا برود.

وی گفت: من همیشه با کاهش زائر عتبات مخالف بوده‌ام. از نظرات ارگانهای نظارتی استفاده می‌کنیم لیکن در سیاستها و اجرا نباید دخالتی داشته باشند، چون در این خصوص بنده بایدپاسخگو باشم.

مشاور رییس جمهور ادامه داد: کاهش زائر عتبات صحیح نیست و تا آنجا که می‌شود باید تعداد زائران را افزایش دهیم که یکی از راه‌‌های افزایش زائران برداشتن موانع اداری و قوانین دست‌و‌پاگیر است.

دکتر موسوی افزود: میزان تقاضای عتبات عالیات را شرکت شمسا در حد ظرفیت و توانش پوشش می‌دهد،اما اگر زمانی اعلام کرد یا متوجه شدیم که میزان تقاضای اعزام در اختیار و توان شمسا نیست و مازاد تقاضا به سوی سفرهای غیرمجاز هدایت می‌شود بایستی با افزایش و توسعه ظرفیت، جلوی اعزام غیرقانونی زائران را بگیریم. پس ظرفیت ملاک ماست و امکان دارد برای تأمین ظرفیت مجموعه ‌ای دیگر به کمک شرکت شمسا بیاید تا ما جوابگوی همه متقاضیان باشیم.

وی در ادامه گفت: مسأله بدهی به شرکت‌های عراقی تقریباً حل شده‌است. البته به خاطر راحتی زائران و تداوم اعزام، تأمین ارز عتبات که خارج از وظایف سازمان بود و بخش زیادی از فکر ما را مشغول کرده بود، دنبال نمودیم.

دکتر موسوی اعلام کرد: در سال 91 گام‌های مؤثری در راه تسهیل امور زائران عتبات برداشته شد که مذاکره با وزیر سیاحه عراق و سفر اینجانب به عراق و تنظیم و ساماندهی اعزام زائران در ایام اربعین حسینی تلاش‌هایی از این دست بود. تهیه ارز عملیات عتبات در فضایی ایجاد شده ناشی از محدودیت‌ها و شدائد موجود، بسیار سنگین و نفس‌گیر بود.

وی در انتها افزود: تأمین عزت و رفاه، امنیت و سلامت همراه با ارزان نمودن سفر و افزایش تسهیلات در عین حال حفظ و ارتقای سطح کیفی خدمات‌رسانی به زوار در دستور کار سازمان است و در این راستا بایستی مقررات دست و پاگیر حذف یا اصلاح شده و موانع رفع شود تا مردم براحتی به زیارت بروند که البته همه انرژی ما تنها نباید مصروف جذب زائر در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها شود و از  مشتاقان زیارت اباعبدالله(ع) در روستاها و نقاط محروم غافل شویم.

در ادامه اخوان - مدیرکل عتیات عالیات سازمان حج و زیارت با اشاره به ثبت نام اخیر عتبات اعلام کرد: در اعزام های 91/12/24 تا 92/1/14  مربوط به سفرهای نوروزی به عتبات عالیات با افزایش 2/5 برابری نسبت به بقیه ایام سال روزانه 100 اتوبوس به عراق اعزام خواهند شد و با توجه به اینکه برخی شرکتهای زیارتی از استان تهران و خراسان رضوی هم وارد چرخه اعزام زائران شده اند، با حضور آنها افزایش اعزام زائران در ایام نوروز پیش بینی می شود.

اخوان افزود: با مدیریت خوبی که صورت گرفت، آرام ترین ثبت نام مربوط به سفرهای نوروزی عتبات در طی این سالها صورت گرفت و با عنایت به دستور ریاست عالی سازمان تمام سهمیه های عتبات عالیات در اختیار مردم قرار گرفت.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه در این دوره هزینه های سفر را کاهش داده ایم، حق الزحمه دفاتر زیارتی افزایش یافته است.

در ادامه این همایش مهندس قادری نکاتی را در خصوص سامانه فهداک (فرآیند هدایت و کنترل عزیمت زائران) که هدف آن نظارت و ارزیابی خدمات ارائه شده به زائران در ایران و عراق است، بیان کرد.

گفتنی است در این مراسم مدیران استانی و مدیران عامل شرکت‌های مرکزی نقطه‌نظرات خود را درخصوص تسهیل و بهبود عملیات اعزام زائران به عراق بیان نموده و کمیته‌های تخصصی در این راستا تشکیل شد.

روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

ا.ف
ا.ف شنبه, 19 اسفند,1391 22:26
ضمن تشکر از مسئولین گرامی لازم می دانم این نکته را یاد آوری کنم که جهت رفاه حال بیشتر زائرینی که از 24اسفند91 به بعدراهی عتبات عالیات خواهند بود چه خوب است هر چه سریعتر با هماهنگی مسئولین بانک مرکزی مقداری ارز مرجع را در اختیار همه زائرین چه مسافران هوایی وچه مسافران زمینی قرار دهید تا موجبات آسودگی بیشترمشتاقان اهل بیت (ع)فراهم شود.